Reklama

HSBC: wartość handlu zagranicznego skoczy o 119 proc.

Sprzedaż naszych towarów za granicę będzie rosła o 5,6 proc. rocznie, głównie dzięki rozwijającym się rynkom

Publikacja: 26.06.2012 03:08

HSBC: wartość handlu zagranicznego skoczy o 119 proc.

Foto: AFP

Wartość polskiego handlu zagranicznego w ciągu 15 lat zwiększy się o 119 proc., podczas gdy wartość światowej wymiany handlowej wzrośnie w tym samym okresie o 88 proc. – prognozują w najnowszym raporcie „Global Connections" bank HSBC i firma analityczna Delta Economics.

W lutowej edycji tego raportu eksperci obu firm spodziewali się wzrostu wartości polskiego handlu o 110 proc. w ciągu 15 lat, a globalnej wymiany handlowej o 86 proc. Nowa prognoza oznacza, że polski eksport będzie się rozwijał o 5,6 proc. rocznie, a import o blisko 5,5 proc. rocznie. – W analizowanym okresie, średnio rzecz biorąc, eksport będzie rósł szybciej niż import. Wymiana handlowa będzie więc przyczyniała się do wzrostu PKB – powiedziała „Rz" Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

W lutym HSBC i Delta Economics prognozowały, że będzie wyprzedzała nas m.in. Słowacja. Tymczasem według najnowszego raportu żaden z ujętych w nim krajów nie będzie mógł się pochwalić szybszym rozwojem eksportu niż Polska. – Żyjemy w czasach bezprecedensowej zmienności na rynkach. W takich warunkach trudno jest precyzyjnie prognozować. Z tego względu większą wagę przywiązywałbym do trendów niż do konkretnej pozycji w rankingach. Długoterminowe perspektywy polskiego handlu zagranicznego są dobre, niezależnie od miejsca zajmowanego w tym zestawieniu – podkreślił Andrzej Puta, dyrektor Departamentu Finansowania Handlu w HSBC Bank Polska.

– Polska ma bardzo duży potencjał handlowy: położenie w samym sercu Europy, dostęp do morza, dobre produkty w rozsądnej cenie, postępy w rozwoju infrastruktury. Jedyne, co musi zrobić, to wykorzystać ten potencjał – dodał w rozmowie z „Rz". Według autorów raportu napędem polskiego eksportu będą Kanada i kraje rozwijające się, zwłaszcza Chiny i Turcja. – Polskie firmy poważnie potraktowały apele, aby budować pozycję na takich rynkach, jak Indie, Indonezja, Chiny, Brazylia – przyznaje ekspertka Lewiatana. Według niej coraz ważniejszymi rynkami zbytu mogą być kraje północnej Afryki, takie jak Egipt.

W perspektywie 15 lat najważniejszym partnerem handlowym Polski pozostanie zapewne strefa euro, ale jej przewaga nad innymi regionami będzie malała. – Nie można jednak zapominać o tym, że nabywcy w krajach ogarniętych spowolnieniem gospodarczym mogą szukać tańszych zamienników produktów dostępnych na ich rynku. Jeśli polscy eksporterzy zaoferują im towary podobnej jakości, ale w atrakcyjniejszej cenie, eksport na te rynki może wzrosnąć nawet mimo trudnej sytuacji gospodarczej w tej części świata – zauważa Andrzej Puta.

Reklama
Reklama

Wartość polskiego handlu zagranicznego w ciągu 15 lat zwiększy się o 119 proc., podczas gdy wartość światowej wymiany handlowej wzrośnie w tym samym okresie o 88 proc. – prognozują w najnowszym raporcie „Global Connections" bank HSBC i firma analityczna Delta Economics.

W lutowej edycji tego raportu eksperci obu firm spodziewali się wzrostu wartości polskiego handlu o 110 proc. w ciągu 15 lat, a globalnej wymiany handlowej o 86 proc. Nowa prognoza oznacza, że polski eksport będzie się rozwijał o 5,6 proc. rocznie, a import o blisko 5,5 proc. rocznie. – W analizowanym okresie, średnio rzecz biorąc, eksport będzie rósł szybciej niż import. Wymiana handlowa będzie więc przyczyniała się do wzrostu PKB – powiedziała „Rz" Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Reklama
Finanse
Zmiany kadrowe w KNF. Sebastian Skuza odwołany ze stanowiska
Finanse
Liderzy finansów w centrum rewolucji AI
Finanse
„Luka” w PPK, czyli niewielki zysk dzisiaj, wielka strata w przyszłości
Finanse
Zderegulować obawy przed IPO. Jak przywrócić giełdę polskim firmom
Finanse
Bruksela zablokowała najważniejszy fundusz Putina. Kieruje nim były obywatel Ukrainy
Reklama
Reklama