Fiat:najgorzej w Europie

Przynajmniej do połowy 2014 roku ma potrwać spowolnienie w europejskiej motoryzacji. Z tego powodu włoski koncern ogranicza inwestycje w nowe produkty

Publikacja: 31.10.2012 04:25

Po zakończeniu w tym roku produkcji pandy, sztandarowym autem Fiata z Tych będzie model „500”

Po zakończeniu w tym roku produkcji pandy, sztandarowym autem Fiata z Tych będzie model „500”

Foto: Fiat

Na razie tej złej sytuacji nie widać jeszcze po wynikach finansowych grupy Fiat/Chrysler, bo amerykańska część koncernu ma się doskonale. Zysk operacyjny po trzech kwartałach wyniósł 951 mln euro, a przychody zwiększyły się o 16 proc., do 20,4 mld euro.

Natomiast Fiat stracił w tym czasie 261 mln euro przy zysku operacyjnym w Europie planowanym na cały rok na 3,8 –4,5 mld euro. Cała grupa ma wypracować zysk netto w wysokości 1,5 mld euro przy zadłużeniu, które wzrosło o 1,26 mld euro, do 6,69 mld.

Analitycy wskazują jednocześnie, że europejskie operacje Fiata przynoszą straty w wysokości ok. 15 mln euro dziennie. Ale włoska firma nie jest w tym odosobniona, bo podobne kłopoty mają Renault (który jednak liczy, że w tym roku nadal uda mu się wypracować zysk), Opel oraz PSA Peugeot Citroen, zmuszony do skorzystania z pomocy państwowej i gwarancji kredytowych wartych 7 mld euro.

Wieczorem prezes Fiata/Chryslera Sergio Marchionne miał przedstawić strategię firmy na najbliższy czas. Oczekuje się planu inwestycji we włoskich fabrykach, chociaż wiadomo, że będą one o pół miliarda euro mniejsze, niż planowano. Przy tym Marchionne przyznaje, że zaniedbał Europę, bo ostatnio musiał więcej zajmować się Chryslerem, którego chce połączyć z Fiatem w jedną globalną firmę.

Kłopoty Europy jednak te plany poważnie opóźniają. Dzisiaj europejskie fabryki aut, z wyjątkiem segmentu luksusowego, mają wykorzystanie mocy na poziomie ok. 50 proc., podczas gdy do osiągnięcia zysku konieczne jest 80 proc.

Nadal nie wiadomo, jakie nowe auto zostanie wprowadzone do fabryki w Tychach. Fiat Auto Poland potwierdza na razie to, co mówił w połowie roku: że z końcem roku po dziewięciu latach zakończona zostanie produkcja pandy classic. W tym roku w okresie styczeń–wrzesień wyprodukowano 77 tys. sztuk tego modelu. Zaś cała produkcja tyskiej fabryki ma wynieść ok. 350 tys.

W tej sytuacji sztandarowym autem produkowanym w Tychach w przyszłym roku będzie model „500".

Na razie tej złej sytuacji nie widać jeszcze po wynikach finansowych grupy Fiat/Chrysler, bo amerykańska część koncernu ma się doskonale. Zysk operacyjny po trzech kwartałach wyniósł 951 mln euro, a przychody zwiększyły się o 16 proc., do 20,4 mld euro.

Natomiast Fiat stracił w tym czasie 261 mln euro przy zysku operacyjnym w Europie planowanym na cały rok na 3,8 –4,5 mld euro. Cała grupa ma wypracować zysk netto w wysokości 1,5 mld euro przy zadłużeniu, które wzrosło o 1,26 mld euro, do 6,69 mld.

Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu