Reklama

Fiat:najgorzej w Europie

Przynajmniej do połowy 2014 roku ma potrwać spowolnienie w europejskiej motoryzacji. Z tego powodu włoski koncern ogranicza inwestycje w nowe produkty

Publikacja: 31.10.2012 04:25

Po zakończeniu w tym roku produkcji pandy, sztandarowym autem Fiata z Tych będzie model „500”

Po zakończeniu w tym roku produkcji pandy, sztandarowym autem Fiata z Tych będzie model „500”

Foto: Fiat

Na razie tej złej sytuacji nie widać jeszcze po wynikach finansowych grupy Fiat/Chrysler, bo amerykańska część koncernu ma się doskonale. Zysk operacyjny po trzech kwartałach wyniósł 951 mln euro, a przychody zwiększyły się o 16 proc., do 20,4 mld euro.

Natomiast Fiat stracił w tym czasie 261 mln euro przy zysku operacyjnym w Europie planowanym na cały rok na 3,8 –4,5 mld euro. Cała grupa ma wypracować zysk netto w wysokości 1,5 mld euro przy zadłużeniu, które wzrosło o 1,26 mld euro, do 6,69 mld.

Analitycy wskazują jednocześnie, że europejskie operacje Fiata przynoszą straty w wysokości ok. 15 mln euro dziennie. Ale włoska firma nie jest w tym odosobniona, bo podobne kłopoty mają Renault (który jednak liczy, że w tym roku nadal uda mu się wypracować zysk), Opel oraz PSA Peugeot Citroen, zmuszony do skorzystania z pomocy państwowej i gwarancji kredytowych wartych 7 mld euro.

Wieczorem prezes Fiata/Chryslera Sergio Marchionne miał przedstawić strategię firmy na najbliższy czas. Oczekuje się planu inwestycji we włoskich fabrykach, chociaż wiadomo, że będą one o pół miliarda euro mniejsze, niż planowano. Przy tym Marchionne przyznaje, że zaniedbał Europę, bo ostatnio musiał więcej zajmować się Chryslerem, którego chce połączyć z Fiatem w jedną globalną firmę.

Kłopoty Europy jednak te plany poważnie opóźniają. Dzisiaj europejskie fabryki aut, z wyjątkiem segmentu luksusowego, mają wykorzystanie mocy na poziomie ok. 50 proc., podczas gdy do osiągnięcia zysku konieczne jest 80 proc.

Reklama
Reklama

Nadal nie wiadomo, jakie nowe auto zostanie wprowadzone do fabryki w Tychach. Fiat Auto Poland potwierdza na razie to, co mówił w połowie roku: że z końcem roku po dziewięciu latach zakończona zostanie produkcja pandy classic. W tym roku w okresie styczeń–wrzesień wyprodukowano 77 tys. sztuk tego modelu. Zaś cała produkcja tyskiej fabryki ma wynieść ok. 350 tys.

W tej sytuacji sztandarowym autem produkowanym w Tychach w przyszłym roku będzie model „500".

Na razie tej złej sytuacji nie widać jeszcze po wynikach finansowych grupy Fiat/Chrysler, bo amerykańska część koncernu ma się doskonale. Zysk operacyjny po trzech kwartałach wyniósł 951 mln euro, a przychody zwiększyły się o 16 proc., do 20,4 mld euro.

Natomiast Fiat stracił w tym czasie 261 mln euro przy zysku operacyjnym w Europie planowanym na cały rok na 3,8 –4,5 mld euro. Cała grupa ma wypracować zysk netto w wysokości 1,5 mld euro przy zadłużeniu, które wzrosło o 1,26 mld euro, do 6,69 mld.

Reklama
Finanse
Donald Trump rozpoczął szturm na amerykański bank centralny
Finanse
Donald Tusk powołał nowego wiceszefa KNF. Jakie ma zadania?
Finanse
Norweski fundusz odcina się od Izraela: sprzedano udziały w bankach i amerykańskiej firmie
Finanse
"MF otwarte na zmiany". Pierwsze konsultacje projektu Osobistego Konta Inwestycyjnego.
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Finanse
Andrzej Domański: OKI to priorytetowy projekt Ministerstwa Finansów
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama