#RZECZoBIZNESIE: Katarzyna Krzywicka-Zdunek: Młode pokolenie jest wychowane na promocjach

Wiedza o promocjach i tańszych rzeczach jest swego rodzaju walutą na wymianę – mówi Katarzyna Krzywicka-Zdunek, liderka projektu badawczego „Świat Młodych” w IQS, gość programu Michała Niewiadomskiego.

Aktualizacja: 27.04.2018 13:38 Publikacja: 27.04.2018 13:30

#RZECZoBIZNESIE: Katarzyna Krzywicka-Zdunek: Młode pokolenie jest wychowane na promocjach

Foto: tv.rp.pl

IQS bada osoby w wieku 16-29 lat. - To pokolenie urodzone w czasach dobrobytu. Rodzice są głównym źródłem ich dochodów. Oczywiście starsi pracują – mówiła Krzywicka-Zdunek.

- Kiedy hajsu nie styka, rodzice są główną deską ratunkową, żeby zasilać młode osoby – dodała.

Przyznała, że młode pokolenie garnie się, żeby sobie dorobić, ale bardzo delikatnie. - Osoby w wieku 16-19 dorabiają, żeby mieć na swoje przyjemności – stwierdziła.

Młodzi wydają pieniądze na gadżety elektroniczne czy ciuchy. - Hipsterzy dużo pieniędzy przeznaczają na wyjścia i jedzenie poza domem. Bardziej oszczędni wydają na wyjazdy, nawet zagraniczne – tłumaczyła gość.

Podkreśliła, że to pokolenie jest wychowane na promocjach. - Polują nie tylko na tańsze kosmetyki czy buty, ale też okazje związane z wyjazdami - zauważyła Krzywicka-Zdunek.

Zauważyła, że najmłodsi mają bardziej hedonistyczne podejście do życia. Jak im zabraknie pieniędzy to proszą o nie rodziców. Wydają pieniądze lekką ręką.

Siano trzeba mieć w kieszeni

Krzywicka-Zdunek zaznaczyła, że karta dla młodych jest paszportem, żeby się pokazać wśród znajomych. - Jednak czysta, żywa gotówka jest dla nich bardziej istotna – tłumaczyła.

- Zaledwie 5 proc. młodych twierdzi, że gdy brakuje im pieniędzy używa karty kredytowej. Skojarzenia z kredytem są w głowie tego pokolenia, a nie chcą być zadłużeni. Obserwują rodziców jak borykają się z kredytami – dodała.

Młodzi są w stanie oszczędzać, nawet dosyć duże kwoty. - Szukają też licznych okazji, żeby kupić taniej np. smartfon. Szukają wśród znajomym, na Allegro czy innym serwisie aukcyjnym. Słynne jest też chińskie AliExpress – wyliczyła gość.

- Równocześnie są źródłem wiedzy dla rodziców. Pokazują im gdzie coś kupić taniej, bo bardzo dobrze się w tym orientują. Wiedza o promocjach i tańszych rzeczach jest swego rodzaju walutą na wymianę. Później liczą, że dostaną coś w zamian – dodała.

Gość przyznała, że edukacja finansowa w Polsce raczkuje. - Jeden z banków poważnie podszedł do młodego człowieka. Wejście w banking i oszczędzanie to krok ku dorosłości. Młode osoby obawiają się licznych kruczków, gwiazdek i małego druku. Kiedy przedstawiciel banku siądzie z nimi i uczciwie pokaże ofertę, to ma szansę na zdobycie lojalnego klienta – tłumaczyła.

- Kieszonkowe odeszło do lamusa. W niektórych rodzinach może być rodzajem wychowania, ale zawsze się znajdzie babcia, która podrzuci stówkę – dodała Krzywicka-Zdunek.

IQS bada osoby w wieku 16-29 lat. - To pokolenie urodzone w czasach dobrobytu. Rodzice są głównym źródłem ich dochodów. Oczywiście starsi pracują – mówiła Krzywicka-Zdunek.

- Kiedy hajsu nie styka, rodzice są główną deską ratunkową, żeby zasilać młode osoby – dodała.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Będzie konkurs dla członków Rady Fiskalnej
Finanse
Jak przestępcy ukrywają pieniądze? Kryptowaluty nie są wcale na czele
Finanse
Były dyrektor generalny Binance skazany za pranie brudnych pieniędzy
Finanse
Podniesienie kwoty wolnej od podatku. Minister finansów Andrzej Domański zdradził kiedy
Finanse
Co się dzieje z cenami złota? Ma być jeszcze drożej
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił