Ubezpieczenia innowacjami stoją

Firmy, które chcą stać się liderami w swoich branżach, muszą wdrażać przełomowe innowacje. Sektor ubezpieczeniowy świeci przykładem – nowatorskie rozwiązania wprowadzane są także w Polsce.

Aktualizacja: 27.06.2018 21:02 Publikacja: 27.06.2018 21:00

Ubezpieczenia innowacjami stoją

Foto: Adobe Stock

Tekst powstał we współpracy z Accenture

Digitalizacja jest obecnie jednym z priorytetów sektora finansowego. Rosnące wymagania klientów i zmiana przyzwyczajeń motywują do szukania innowacji, optymalizowania procesów i wdrażania nowych rozwiązań. Uwagę zwraca coraz częstsze wykorzystanie przez instytucje finansowe zaawansowanych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, analiza big data czy internet rzeczy.

Branżowe nagrody

Dowodem na rosnące zainteresowanie tym obszarem jest fakt, że w tym roku niemal 240 instytucji z całego świata zgłosiło 320 swoich projektów do nagród za najbardziej innowacyjne rozwiązania w branży ubezpieczeniowej, przyznawanych przez stowarzyszenie Efma oraz firmę Accenture. Podczas gali w Paryżu nagrodzono siedem podmiotów, w tym dwa z Polski: Bank Millennium i PZU. Oprócz nich laury zebrały: Tokio Marine & Nichido Fire Insurace (Japonia), AXA Winterthur (Szwajcaria), Nexar (Izrael), KBC (Belgia) oraz Victor (USA).

Bank Millennium został wyróżniony za udostępnienie w aplikacji mobilnej specjalnego przycisku „Pomoc w podróży", który natychmiast i z dowolnego miejsca na świecie łączy klienta z przedstawicielem firmy ubezpieczeniowej – nawet gdy nie ma dostępu do internetu, dzięki czemu nie musi ponosić dodatkowych opłat roamingowych. Przycisk umożliwia wykonanie bezpośredniego telefonu do ubezpieczyciela, wysłanie wiadomości z prośbą o oddzwonienie oraz sprawdzenie szczegółów polisy. Tego typu rozwiązanie Millennium udostępniło jako pierwszy bank w Polsce. Jest ono szczególnie pomocne podczas zagranicznych wyjazdów, ponieważ zapewnia wsparcie w nieprzewidzianych sytuacjach.

Z kolei PZU w Efma-Accenture Innovation in Insurance Awards 2018 otrzymało wyróżnienie za Speech and Language Translator. To pierwsze w Polsce rozwiązanie umożliwiające osobom niesłyszącym samodzielny kontakt (za pomocą urządzenia mobilnego lub komputera z kamerą internetową i dostępem do internetu) ze swoim ubezpieczycielem poprzez trójstronne połączenie wideo między klientem, tłumaczem języka migowego i konsultantem. Nowa usługa skierowana jest do grupy ok. 470 tys. osób głuchych i niedosłyszących żyjących w Polsce.

– Szukamy rozwiązań niestandardowych, przyjaznych i intuicyjnych. Nasza usługa jest innowacyjna, a jednocześnie prosta. To zdecydowało, że zyskała uznanie międzynarodowego jury – komentuje Roman Pałac, prezes PZU Życie.

Opłacalne innowacje

Łukasz Marczyk, szef praktyki ubezpieczeniowej w Accenture Polska, zwraca uwagę na silną reprezentację firm z Polski wśród laureatów nagród.

– To pokazuje, że poszukiwanie przewagi konkurencyjnej właśnie w obszarze innowacyjnych rozwiązań stało się ważnym trendem także na rynku polskim – podkreśla.

Pozostałe wyróżnione w tym roku innowacje dotyczyły m.in. udostępnienia klientom kupującym ubezpieczenia komunikacyjne wielofunkcyjnego urządzenia, pomagającego zapobiegać wypadkom i analizującego wcześniejszy przebieg jazdy (Tokio Marine & Nichido Fire Insurance).

Nagrodzono też rozwiązanie umożliwiające automatyczną rekonstrukcję wypadków za pośrednictwem aplikacji telefonu komórkowego. Wykorzystuje ona sztuczną inteligencję i wbudowane czujniki w smartfonach do przechwytywania danych, a następnie generuje raporty o kolizjach (Nexar).

Jak wynika z tegorocznego raportu, przygotowanego przez Accenture Strategy, firmy, które zainwestują w sztuczną inteligencję i współpracę między człowiekiem a maszyną, mogą zwiększyć swoje przychody nawet o 38 proc., a poziom zatrudnienia o 10 proc. do 2022 roku. Łącznie inwestycje te podniosłyby zyski o 4,8 bln dol. w skali globalnej.

Roman Pałac prezes PZU Życie

W 2017 r. uruchomiliśmy trójstronne połączenie wideo przez internet z konsultantem w języku migowym. Pozwala ono obsługiwać klientów głuchych i niedosłyszących. Jesteśmy pierwszą instytucją finansową w Europie, która tego dokonała. Nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele problemów napotykają te osoby, kiedy chcą skorzystać z usług firm i instytucji. Jeden z klientów powiedział, że dzięki naszemu rozwiązaniu pierwszy raz w życiu sam załatwił sprawę: kupił ubezpieczenie bez pomocy rodziców. Korzystanie z usług tłumaczy języka migowego PZU zapewnia profesjonalną jakość tłumaczenia i redukuje ryzyko nieporozumień. Usługa ogranicza też wysokie koszty związane z obecnością tłumaczy w oddziałach. Za jej wdrożenie otrzymaliśmy nagrodę Efma-Accenture Innovation in Insurance.

Halina Karpińska dyrektor departamentu bankowości elektronicznej w Banku Millennium

Jednym z długoterminowych celów strategicznych Banku Millennium jest ciągłe poszerzanie oferty o nowe, unikatowe produkty i usługi – często wykraczające poza obszar bankowości. Wszystkie ułatwienia są wprowadzane z zamiarem uczynienia codziennego życia naszych klientów łatwiejszym i wygodniejszym, a także bezpieczniejszym, czego przykładem jest usługa „Pomoc w podróży" dostępna w ramach ubezpieczenia turystycznego oferowanego za pośrednictwem naszego banku. Za to właśnie rozwiązanie otrzymaliśmy nagrodę Efma-Accenture Innovation in Insurance 2018. To dla nas powód do wielkiej radości oraz dowód na to, że nasze rozwiązania są innowacyjne w skali światowego rynku usług – nie tylko finansowych.

Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu