Reklama
Rozwiń

Zdrowo, czyli z zyskiem

Polskie firmy korzystają z mody na zdrowe odżywianie

Publikacja: 15.04.2010 05:35

Zdrowo, czyli z zyskiem

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

16 mld zł wyniesie w tym roku wartość rynku żywności i napojów health & wellness – wynika z najnowszego raportu Euromonitor International. I choć Polacy nie doczekali się jeszcze własnej nazwy dla tego typu produktów (potocznie nazywa się je zdrową żywnością), to przeznaczają na nie coraz więcej. W porównaniu z 2009 r. ich wydatki będą o 200 mln zł wyższe, natomiast do 2014 r. urosną o 1,7 mld zł. Wśród coraz bardziej popularnej żywności i napojów health & wellness Euromonitor wymienia m.in. produkty o obniżonej zawartości soli i tłuszczu (light), dla diabetyków, funkcjonalne, ekologiczne (bio) oraz te z naturalnych składników.

– W Polsce zapanowała moda na świadome odżywianie, które wpisuje się w modę na zdrowy styl życia, czego przykładem są m.in. powstające kluby fitness czy poradnie dietetyków – uważa Marian Owerka, prezes notowanego na GPW Bakallandu. W ciągu ostatnich kilku lat z lidera rynku bakalii spółka ta przekształciła się w producenta tzw. zdrowej żywności. Wśród produktów, które oferuje, najszybciej zwolenników zyskują oliwa z oliwek, musli i bakalie. Sprzedaż tych ostatnich w 2009 r. zwiększyła się w naszym kraju o ok. 7 proc.

Z mody na zdrowy sposób odżywiania korzystają także rozlewnie wody. W 2009 r. kupiliśmy jej o ok. 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Zdaniem Marka Wojtyny, prezesa Żywca Zdroju, lidera polskiego rynku wody butelkowanej wartego ok. 2,5 mld zł, Polacy zaczęli traktować wodę jako zdrowszą alternatywę dla napojów. W ubiegłym roku Żywiec Zdrój sprzedał o 18 proc. wody więcej niż w 2008 r.

W Polsce, w porównaniu z Zachodem, nadal wydajemy na żywność ekologiczną niewiele. Jednak szybko nadrabiamy zaległości. Według Euromonitora w 2010 roku przeznaczymy na nią 300 mln zł, o 50 proc. więcej niż w 2009 r.

Wczoraj spółka Organic Farma Zdrowia, właściciel największej sieci sklepów z żywnością ekologiczną, podała, że w pierwszym kwartale jej przychody wzrosły o 14 proc. w porównaniu z 2009 r. i były o 4 proc. wyższe od zaplanowanych.

Reklama
Reklama

Adam Bogacz, prezes firmy AKB Consulting, zwraca uwagę, że mimo tendencji wzrostowych, polski rynek żywności i napojów health & wellness jest daleko w tyle nie tylko za Europą Zachodnią, ale także za np. Czechami czy Węgrami. Jego zdaniem w Polsce w najbliższym czasie najszybciej może rosnąć popyt na produkty funkcjonalne pozwalające redukować wagę oraz te, których spożywanie jest korzystne dla serca (w sklepach można kupić już np. takie margaryny).

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=b.drewnowska@rp.pl]b.drewnowska@rp.pl[/mail][/i]

16 mld zł wyniesie w tym roku wartość rynku żywności i napojów health & wellness – wynika z najnowszego raportu Euromonitor International. I choć Polacy nie doczekali się jeszcze własnej nazwy dla tego typu produktów (potocznie nazywa się je zdrową żywnością), to przeznaczają na nie coraz więcej. W porównaniu z 2009 r. ich wydatki będą o 200 mln zł wyższe, natomiast do 2014 r. urosną o 1,7 mld zł. Wśród coraz bardziej popularnej żywności i napojów health & wellness Euromonitor wymienia m.in. produkty o obniżonej zawartości soli i tłuszczu (light), dla diabetyków, funkcjonalne, ekologiczne (bio) oraz te z naturalnych składników.

Reklama
Finanse
Trump przypuścił nowy atak na Powella. Prezydent znalazł sposób na pozbycie się szefa Fed?
Finanse
Listy zastawne: klucz do tańszych kredytów mieszkaniowych?
Finanse
Otwarcie na dialog, czekanie na konkretne działania
Finanse
Putin gotowy na utratę zamrożonych aktywów. Już nie chce kupować boeingów
Finanse
Donald Trump wybiera nowego szefa Fed. Kandydat musi spełniać podstawowy warunek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama