Samolot w leasing wezmę

Przedsiębiorcy szukają pieniędzy na zakup samolotów czy jachtów. Dotąd firmy leasingowe finansowały im zakup samochodu, maszyn rolnych czy nieruchomości

Aktualizacja: 03.11.2007 02:30 Publikacja: 03.11.2007 02:29

Samolot w leasing wezmę

Foto: Rzeczpospolita

– Mamy w swoim portfelu lokomotywy, wagony kolejowe, łódki, jachty oraz samoloty i helikoptery. Z roku na rok rośnie zainteresowanie tymi środkami trwałymi. Kolej wymaga olbrzymich nakładów, które trzeba sfinansować. Coraz więcej firm zainteresowanych jest posiadaniem własnej łodzi czy samolotu. W tym roku w zasadzie co miesiąc finansujemy jakiś samolot czy helikopter – mówi Robert Samsel, członek zarządu SG Equipment Leasing.

W ofercie Raiffeisen Leasing w ciągu ostatnich miesięcy pojawił się specjalny produkt skierowany do przedsiębiorców zainteresowanych finansowaniem jachtów.

– W ciągu kilku miesięcy sfinansowaliśmy kilkadziesiąt statków – mówi Mariusz Cnotka, zastępca dyrektora sprzedaży ds. leasingu środków transportu w Raiffeisen Leasing Polska.

Znaczny wzrost zainteresowania samolotami, łodziami motorowymi oraz jachtami zauważa też Fortis Lease. A BRE Leasing największy wzrost finansowania nietypowych środków transportu odnotowuje w klasie małych kilkumiejscowych samolotów, które mogą być wykorzystywane zarówno do lotów biznesowych, jak i turystycznych.

Rzadkie są transakcje dotyczące dużych samolotów czy statków morskich. Rynek ten jest bowiem ograniczony do linii lotniczych i armatorów. Ostatnią dużą umowę BRE Leasing podpisał z PLL LOT w ubiegłym roku. Wartość transakcji, której przedmiotem były cztery samoloty Embraer ERJ 175, wyniosła nieco ponad 100 mln dolarów.

Klientami, którzy decydują się na zakup niewielkiego powietrznego środka transportu, są zwykle stabilne firmy średniej wielkości.

– Ich właściciele doszli do wniosku, że łatwiej i szybciej jest dolecieć, niż dojechać. Latanie i pływanie to pasja ludzi bogatych, a w Polsce mamy coraz więcej zamożnych właścicieli firm – uważa Robert Samsel.

W przypadku mniej typowych środków transportu procedura przyznawania finansowania może trwać nieco dłużej, większe mogą też być oczekiwania firm leasingowych wobec klientów, którzy decydują się na zakup samolotu czy statku. Ale można zdobyć finansowanie nie tylko na nowe, ale też używane środki transportu. W Fortis Lease wartości zawieranych umów zarówno na łodzie, jak i samoloty rozpoczyna się od 200 tys. zł.

– Wartość małych samolotów i śmigłowców – zarówno nowych, jak i używanych – które finansujemy, wynosi od 0,5 do 5 mln złotych. Wśród pojazdów wodnych finansujemy jachty, łodzie motorowe o wartości nawet do 1 mln zł. W tym roku wzrosła liczba zawartych umów na nowe skutery wodne – ich cena wynosi od 30 do 60 tys. złotych – mówi Mariusz Włodarczyk, członek zarządu BZ WBK Leasing.

– Mamy w swoim portfelu lokomotywy, wagony kolejowe, łódki, jachty oraz samoloty i helikoptery. Z roku na rok rośnie zainteresowanie tymi środkami trwałymi. Kolej wymaga olbrzymich nakładów, które trzeba sfinansować. Coraz więcej firm zainteresowanych jest posiadaniem własnej łodzi czy samolotu. W tym roku w zasadzie co miesiąc finansujemy jakiś samolot czy helikopter – mówi Robert Samsel, członek zarządu SG Equipment Leasing.

W ofercie Raiffeisen Leasing w ciągu ostatnich miesięcy pojawił się specjalny produkt skierowany do przedsiębiorców zainteresowanych finansowaniem jachtów.

Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli