– Finalizujemy procedury umożliwiające grupie Belvedere podwójne notowanie na giełdach w Paryżu i w Warszawie – mówi Dariusz Jamioła, dyrektor finansowy grupy Sobieski należącej do Belvedere. Debiut na Giełdzie Papierów Wartościowych może nastąpić jeszcze w tym kwartale.Impulsem do wejścia na naszą giełdę było dla Belvedere zainteresowanie inwestorów w Polsce akcjami spółki. Nie bez znaczenia jest także płynność warszawskiego rynku .Na GPW (oraz w Nowym Jorku) notowane są już walory CEDC, największego konkurenta Sobieskiego w Polsce. Pozycja obu firm jest zbliżona. Każda z nich kontroluje prawie 30 proc. naszego rynku wódki, którego wartość zbliża się do 8 mld zł.
Rywale mają też bardzo podobną strategię rozwoju. Zarówno CEDC, jak i Sobieski rozbudowują sieć dystrybucji. Sobieski poinformował, że zakończył negocjacje w sprawie kupna dziesiątej hurtowni alkoholu. Spółka BIS jest wiodącym dystrybutorem w południowo-wschodniej Polsce. Dzięki niej roczne obroty sieci zwiększą się o ponad 100 mln zł. Obecnie wynoszą ok. 1 mld zł. – Prowadzimy rozmowy z kolejnymi dystrybutorami. Na ich przejęcia wydamy większość z 300 mln zł przeznaczonych na inwestycje na polskim rynku – wyjaśnia Dariusz Jamioła.
W tyle za nim nie zamierza pozostać CEDC, którego sieć dystrybucyjna składa się z 16 centrów. – Analizujemy rynek pod kątem kolejnych przejęć – przyznaje William Carey, prezes CEDC.
Z informacji „Rz” wynika, że Sobieski nie wyklucza udziału w prywatyzacji kontrolowanych przez Ministerstwo Skarbu Polmosów. Największą wartość mają zakłady w Bielsku-Białej i Józefowie. Oba produkują wódkę Extra Żytnią.
Atrakcyjnym kąskiem dla Sobieskiego i CEDC jest także V&S Zielona Góra. Możliwe, że jeszcze w tym roku rząd szwedzki sprywatyzuje grupę V&S, do której należy polska spółka. – Tymczasem Belvedere nie chce się ograniczać w kraju do mocnych trunków. W tym roku zamierza zwiększyć sprzedaż wina w Polsce o 15 procent. Należąca do Belvedere spółka Domain Menada jest największym w naszym kraju importerem win bułgarskich. Sposobem na zwiększenie obrotów mają być również sklepy patronackie Sobieskiego. Spółka ma ich ok. 30, ale jeszcze w tym roku zamierza stworzyć od 40 do 50 kolejnych. Sieć sklepów Fine Wine and Spirits będzie rozwijał także CEDC (ma ich 9).