„Świat potrzebuje twoich pomysłów" – to hasło ogólnopolskiej kampanii promującej postawy innowacyjne. Przekaz ma trafić przede wszystkim do przedsiębiorców, pracowników, ale też naukowców, urzędników i instytucji otoczenia biznesu.
– Wiele przykładów pokazuje, że Polacy potrafią być niezwykle kreatywni. Produkty, chociażby takie jak grafen, są w światowej czołówce innowacji – mówił wicepremier Waldemar Pawlak na wczorajszej konferencji poświęconej startowi kampanii. – Konieczne jest, by wszystkich przekonać, że innowacje są istotnym elementem budowania przewagi konkurencyjnej firmy i całej gospodarki i zachęcić do ich podejmowania – dodała Bożena Lublińska, prezes PARP.
Choć takie stwierdzenia wydają się oczywistością, w Polsce tylko 23 proc. z 1,7 mln małych i średnich firm wdraża u siebie innowacje. – Co więcej, tylko dla 3 proc. innowacyjność jest priorytetem – podkreśliła Lublińska. Sami przedsiębiorcy wskazują wiele barier, m.in. wysokie koszty projektów innowacyjnych, duże ryzyko związane z niepewnością popytu na nowe produkty i usługi, słabą współpracę z nauką. Ale istotną przeszkodą są też uwarunkowania organizacyjne, społeczne i kulturowe.
Problemem jest też podejście administracji publicznej. Tylko 17 proc. urzędników (głównie z resortów gospodarki czy nauki – jak wynika z badań PARP) poczuwa się do promocji innowacji. W zamówieniach publicznych dominują zaś znane (czasami przestarzałe) technologie i najniższa cena.
Kampania „Świat potrzebuje twoich pomysłów" będzie prowadzona m.in. w Internecie (np. poprzez Portal Innowacji www.pi.gov.pl), prasie (cykl artykułów „Historie sukcesów"), będą debaty online i wizyty studyjne w najlepszych firmach. Nie zabraknie też spotów reklamowych w telewizji.