PARP zachęca do innowacyjności

Tylko co piąta firma w Polsce wprowadza jakieś innowacje. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości chce to zmienić

Publikacja: 03.09.2011 01:44

Brakuje chęci i funduszy

Brakuje chęci i funduszy

Foto: Rzeczpospolita

„Świat potrzebuje twoich pomysłów" – to hasło ogólnopolskiej kampanii promującej postawy innowacyjne. Przekaz ma trafić przede wszystkim do przedsiębiorców, pracowników, ale też naukowców, urzędników i instytucji otoczenia biznesu.

– Wiele przykładów pokazuje, że Polacy potrafią być niezwykle kreatywni. Produkty, chociażby takie jak grafen, są w światowej czołówce innowacji – mówił wicepremier Waldemar Pawlak na wczorajszej konferencji poświęconej startowi kampanii. – Konieczne jest, by wszystkich przekonać, że innowacje są istotnym elementem budowania przewagi konkurencyjnej firmy i całej gospodarki i zachęcić do ich podejmowania – dodała Bożena Lublińska, prezes PARP.

Choć takie stwierdzenia wydają się oczywistością, w Polsce tylko 23 proc. z 1,7 mln małych i średnich firm wdraża u siebie innowacje. – Co więcej, tylko dla 3 proc. innowacyjność jest priorytetem – podkreśliła Lublińska. Sami przedsiębiorcy wskazują wiele barier, m.in. wysokie koszty projektów innowacyjnych, duże ryzyko związane z niepewnością popytu na nowe produkty i usługi, słabą współpracę z nauką. Ale istotną przeszkodą są też uwarunkowania organizacyjne, społeczne i kulturowe.

Problemem jest też podejście  administracji publicznej. Tylko 17 proc. urzędników (głównie z resortów gospodarki czy nauki – jak wynika z badań PARP) poczuwa się do promocji innowacji. W zamówieniach publicznych dominują zaś znane (czasami przestarzałe) technologie i najniższa cena.

Kampania „Świat potrzebuje twoich pomysłów" będzie prowadzona m.in. w Internecie (np. poprzez Portal Innowacji  www.pi.gov.pl), prasie (cykl artykułów „Historie sukcesów"), będą debaty online i wizyty studyjne w najlepszych firmach.  Nie zabraknie też spotów reklamowych w telewizji.

– Nasza kampania ma kreować i inspirować postawy innowacyjne, pokazywać, jakie to firmom przynosi korzyści – podkreśla Lublińska.

Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli