Opłaty i prowizje od usług bankowych dla firm

Płaci się za pobranie gotówki w kasie banku, ale też za niepodjęcie jej w terminie mimo złożonego zamówienia. Przy kredycie lista opłat zaczyna się od rozpatrzenia wniosku i obejmuje na ogół kilkanaście pozycji

Publikacja: 01.12.2011 01:02

Opłaty za podstawowe usługi bankowe dla niewielkich firm

Opłaty za podstawowe usługi bankowe dla niewielkich firm

Foto: Rzeczpospolita

Banki oferują zazwyczaj po kilka pakietów usług, od najprostszych dających dostęp do konta internetowego, po bardzo złożone, z niestandardowymi rozwiązaniami. Miesięczny koszt pakietu waha się od zera do nawet kilkuset złotych.

Niektóre banki nie pobierają opłaty, jeśli klient korzysta z innych produktów, na przykład z karty debetowej czy kredytowej. Nierzadko przez 6 – 12 miesięcy z opłaty zwolnione są firmy, które dopiero założyły rachunek.

Bezpłatne pakiety to przede wszystkim możliwość korzystania z internetowego rachunku. Najdroższe obejmują m.in.: własnego doradcę, bezpłatne przelewy krajowe i zagraniczne, zlecenia stałe, bezpłatne prowadzenie rachunków pomocniczych. W wielu bankach klienci mający najbardziej rozbudowane pakiety mogą negocjować ceny usług.

Przelewy, zlecenia stałe, płatności

Koszt przelewu gotówki na inne konto zależy od rodzaju pakietu, z którego korzysta firma, i sposobu realizacji płatności. Przelew można zlecić za pomocą Internetu, telefonu, w urządzeniach samoobsługowych czy w okienku bankowym. Najdrożej jest oczywiście w okienku (nawet 20 zł za operację), nieco taniej przez telefon, a najtaniej (najczęściej bez opłat) przez Internet.

Za realizację zlecenia stałego banki pobierają od 0 do 20 zł. Zdarzają się dodatkowe opłaty za złożenie zlecenia, modyfikację czy odwołanie (nawet do 10 zł).

W przypadku rozliczeń o zmiennych kwotach warto skorzystać z polecenia zapłaty, szczególnie gdy bank każe sobie płacić za modyfikację zlecenia stałego. Opłaty te są w wielu bankach identyczne jak za przelew czy zlecenie jednorazowe. Na ogół za darmo można przekazywać pieniądze między własnymi rachunkami w tej samej instytucji (ale zdarzają się wyjątki). W wielu bankach przelewy do ZUS i urzędu skarbowego nie wiążą się z dodatkowymi kosztami.

Dość drogie są przelewy zagraniczne. Prowizja z reguły jest podawana jako procent przelewanej kwoty (np. od 0,2 do 1 proc.), przy czym określana jest też kwota minimalna i maksymalna w złotych (np. minimum od 10 do 60 zł, maksimum 400 zł za przelew).

Kredyty

Pierwsza opłata jest naliczana już przy składaniu wniosku kredytowego (za jego rozpatrzenie). Jest ona kwotowa (na ogół wynosi od 50 do 500 zł) lub procentowa (od 0,1 do 2 proc. wartości kredytu). Bank nie zwraca tej kwoty, gdy odmawia przyznania kredytu. Natomiast jeśli decyzja jest pozytywna, opłata zazwyczaj jest zaliczana na poczet prowizji za udzielenie kredytu. Wysokość tej drugiej prowizji waha się od 0,3 do 4 proc. wartości kredytu. Większość banków ustala także kwotę minimalną, od 150 do 400 zł.

Koszt promesy, czyli przyrzeczenia przez bank, że kredyt zostanie przyznany, to minimum 50 zł. Płaci się także prowizję za gotowość, a więc za udostępnienie przez bank środków, które nie zostały jeszcze wykorzystane przez firmę (od 0,2 do 2 proc. niepodjętej kwoty kredytu).

W razie wcześniejszej częściowej lub całościowej spłaty kredytu pobierana jest prowizja w wysokości od 0,2 do 1 proc. nadpłacanej kwoty (chyba że wcześniej powiadomimy o tym bank lub nadpłacana kwota nie przekracza np. 10 – 30 proc. zadłużenia). Banki inkasują również prowizję rekompensacyjną za nieterminową spłatę kredytu (0,1 – 2 proc. raty).

Z dodatkowymi opłatami – od kilku do kilkunastu złotych – trzeba się liczyć wtedy, gdy do firmy zostanie wysłany monit o niezapłaconej racie kredytu.

Każda zmiana warunków umowy kredytowej (zmiana zabezpieczenia kredytu, terminu płatności rat, wydłużenie lub skrócenie okresu kredytowania) też wiąże się z kosztami. Wahają się one od 50 do 2 tys. zł lub od 0,1 do 4 proc. pozostałego do spłaty kredytu.

Za przewalutowanie kredytu trzeba zapłacić od 0,5 do 2 proc. W niektórych bankach pierwsza taka operacja jest za darmo. Zdarza się też, że nie ma opłaty za zmianę waluty z obcej na złote.

Bank może ukarać za niedostarczenie w terminie określonych w umowie dokumentów niezbędnych do monitorowania sytuacji finansowo-ekonomicznej firmy czy dokumentów związanych z zabezpieczeniem kredytu.

Rachunek zostanie także wystawiony, gdy firma potrzebuje duplikatów zaświadczeń. Duplikat harmonogramu spłaty kredytu to koszt od 10 do 50 zł, wydanie odpisu umowy kredytowej – od 20 do 100 zł, wydanie zaświadczenia o spłacie kredytu – od 10 do 100 zł, pisemne zawiadomienie o braku płatności raty – od 7 do 100 zł, wypowiedzenie umowy – od 5 do 50 zł.

Karty debetowe

W ramach pakietów banki oferują karty debetowe do rachunków. Przeważnie za ich wydanie i używanie nie płaci się dodatkowo (czasami na takich zasadach firma dostaje najwyżej trzy karty). Zdarza się, że cena karty zależy od częstotliwości jej używania. Roczny koszt korzystania z plastikowych pieniędzy to 20 – 100 zł w zależności od banku.

Podjęcie gotówki z bankomatu – o ile nie jest to własne urządzenie banku – wydawcy karty lub urządzenie partnera, z którym bank podpisał umowę – wiąże się z opłatami około 3 proc., minimum 5 zł (za granicą 3 proc., minimum 10 zł).

Wpłata i podjęcie gotówki

Utarg do banku można wpłacać w formie otwartej lub zamkniętej w oddziale banku, poprzez wrzutnię nocną, wpłatomat lub za pośrednictwem wyspecjalizowanej firmy konwojującej. Wpłata otwarta w kasie banku to koszt od 0,1 do 0,5 proc. wpłacanej gotówki, minimum 3 – 10 zł. Wpłata zamknięta w kasie polega na tym, że utarg jest przynoszony w specjalnej kopercie z unikalnym numerem. Żeby mieć dostęp do tej usługi, trzeba podpisać z bankiem umowę.

Korzystanie z wpłatomatów i wrzutni nocnych przeważnie jest bezpłatne. Najdroższe są tradycyjne wpłaty w okienku bankowym. Z dodatkowymi kosztami należy się liczyć wtedy, gdy przynosimy do banku duże ilości monet (na przykład powyżej 50 – 100 sztuk).

Za pobranie gotówki w kasie banku płaci się mniej więcej 0,2 proc. Niepodjęcie zamówionej sumy to też wydatek, na ogół 0,1 proc. zamówionej gotówki.    —a.o.r.

Za co jeszcze może obciążyć nas bank

Alior Bank

- zmiana typu prowadzonego rachunku – 20 zł,

- korzystanie z usługi autodealing (dokonywanie operacji walutowych z zastosowaniem preferencyjnego kursu wymiany) – od 0 do 30 zł,

- przeliczenie i zamiana banknotów/monet na banknoty/monety o innych nominałach – 2 proc., min. 5 zł,

- wystawienie zaświadczenia stwierdzającego np. spłatę kredytu lub brak zadłużenia z tytułu kredytów – 100 zł.

Bank BGŻ

- prowadzenie rachunku automatycznej lokaty overnight – 25 zł miesięcznie od każdego rachunku,

- administrowanie kredytem – płatne w dniu uruchomienia transzy kredytu, opłata naliczana od kwoty transzy – od 0,1 proc., min. 100 zł,

- wydanie na wniosek firmy zaświadczenia stwierdzającego wysokość zadłużenia z tytułu kredytów, wysokość spłaty kredytu oraz zaświadczenia, że firma nie jest dłużnikiem banku – od 300 zł.

Bank BPH

- potwierdzenie autentyczności podpisów zgodnie z kartą wzorów podpisów – od 50 zł,

- zawarcie z dłużnikiem porozumienia w sprawie spłaty zadłużenia w limicie debetowym – 1 proc., min. 100 zł,

- zawarcie z dłużnikiem ugody w sprawie spłaty zadłużenia – od 0,5 proc.

Bank BPS

- konsultacje z systemu bankowości internetowej – 50 zł plus 23 proc. VAT za rozpoczętą godzinę plus rzeczywiste koszty dojazdu,

- likwidacja rachunku w ciągu 30 dni – 20 zł,

- sporządzenie pisemnego wyjaśnienia oceny zdolności kredytowej – 150 zł w przypadku kredytu do 500 tys. zł, 300 zł w przypadku większego kredytu.

Bank Millennium

- podpisanie umowy ugody – 1,5 – 2,5 proc. kwoty ugody,

- udzielenie informacji firmie audytorsko-konsultingowej wyłącznie za zgodą właściciela rachunku (niezależnie od liczby prowadzonych rachunków) – 150 zł.

Getin Bank

- zezwolenie na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej, opłata za każdy wtórnik – od 100 do 500 zł.

ING Bank Śląski

- przeliczanie i zamiana banknotów (monet) na banknoty (monety) o innych nominałach o łącznej wartości nie większej niż 500 zł – 10 zł (do 20 sztuk banknotów i monet bank zamienia za darmo),

- skup zniszczonych zagranicznych znaków pieniężnych (w zależności od stopnia zniszczenia banknotu) – 3 proc., 10 proc. lub 15 proc. wartości nominalnej banknotu, min. 2 zł,

- zastrzeżenie rachunku, dokumentu tożsamości, przyjęcie zgłoszenia – 30 zł.

Nordea Bank

- wymiana drobnych nominałów pieniężnych w walucie krajowej na wyższe nominały: powyżej 10 sztuk do 100 sztuk – 3 zł, większa ilość – 0,5 proc., min. 15 zł,

- zastrzeżenie dokumentu tożsamości – 30 zł, odwołanie zastrzeżenia – 15 zł.

Bank Pekao

- przyjęcie zniszczonych banknotów dolarowych i banknotów euro – 2 proc. równowartości w złotych według kursu średniego NBP.

PKO BP

- potwierdzenie przelewu w dniu przyjęcia do realizacji, od każdego przelewu – 2,5 zł,

- informacja dla firmy audytorskiej o rachunku – 100 zł,

- blokada środków na życzenie firmy – 50 zł,

- zmiana karty wzorów podpisów – 20 zł,

- czynności związane ze zmianą warunków umowy wymagające sporządzenia aneksu – 150 zł,

- sporządzenie i wysłanie przypomnienia o zobowiązaniu wynikającym z umowy, w tym o niedostarczeniu przez kredytobiorcę w ustalonych terminach dokumentów niezbędnych do prawidłowego monitorowania sytuacji finansowo-ekonomicznej kredytobiorcy oraz dokumentów związanych z zabezpieczeniem – 115 zł.

Polbank

- obsługa nieterminowej płatności – opłata pobierana raz w miesiącu, w którym nie dokonano w ustalonym terminie wymaganej minimalnej spłaty Linii Kredytowej w PLN, Linii Kredytowej Plus w PLN lub Szybkiego Limitu Firmowego – 100 zł.

Raiffeisen Bank

- obsługa rachunku objętego usługą zarządzania saldami – 50 zł.

Banki oferują zazwyczaj po kilka pakietów usług, od najprostszych dających dostęp do konta internetowego, po bardzo złożone, z niestandardowymi rozwiązaniami. Miesięczny koszt pakietu waha się od zera do nawet kilkuset złotych.

Niektóre banki nie pobierają opłaty, jeśli klient korzysta z innych produktów, na przykład z karty debetowej czy kredytowej. Nierzadko przez 6 – 12 miesięcy z opłaty zwolnione są firmy, które dopiero założyły rachunek.

Pozostało 95% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli