Kraje strefy euro muszą szybciej sięgać po pomoc

Pogrążone w kłopotach kraje strefy euro muszą w przyszłości szybciej występować z prośbą o międzynarodowe wsparcie finansowe

Publikacja: 17.05.2012 05:04

Bruksela chce wprowadzić mechanizm, który mające problemy kraje do tego zmusi. Wniosek Komisji Europejskiej w sprawie rozporządzenia to w dużej mierze przeniesienie na grunt prawny UE rozwiązań zapisanych w międzyrządowych traktatach dotyczących utworzenia Europejskiego Funduszu Stabilności Finansowej (EFSF) i Europejskiego Mechanizmu Stabilności (ESM).

Dokument zawiera jednak również nowe elementy: najważniejszy z nich to możliwość uruchamiania procedury wzmocnionego nadzoru. Miałaby ona dotyczyć tych państw, które „mają poważne trudności w utrzymaniu stabilności finansowej" i „uzyskały już zapobiegawczo pomoc finansową".

W ramach procedury rządy zagrożonych krajów miałyby dodatkowe obowiązki: musiałyby na bieżąco informować Komisję, Europejski Bank Centralny i Europejski Urząd Nadzoru Bankowego o sytuacji swoich instytucji finansowych oraz m.in. składać raporty nt. realizacji aktualnego budżetu. Jeśli Komisja dojdzie do wniosku, że procedura wzmocnionego nadzoru nie przynosi rezultatów, będzie mogła zwrócić się do Rady UE, by ta ogłosiła, że dane państwo potrzebuje międzynarodowej pomocy finansowej.

Decyzja Rady de facto będzie miała jedynie charakter rekomendacji, ale unijni urzędnicy liczą, że reakcja rynków finansowych nie pozostawi już danemu państwu wyboru – i wniosek o udzielenie pomocy zostanie przygotowany.

Zgodnie z rozporządzeniem udzielenie pomocy będzie się wiązało z koniecznością dokonania przez Komisję oceny zdolności do obsługi zadłużenia oraz z opracowaniem planu dostosowań makroekonomicznych (obie procedury zapisano już w traktatach dot. EFSF i  ESM). Nieprzestrzeganie planu będzie prowadzić do  wstrzymania wypłaty środków m.in. z funduszów rolnych czy Spójności.

Pomysł Komisji Europejskiej został ciepło przyjęty przez ekspertów z niemieckiego ośrodka Centrum für Europäische Politik. Zwracają oni uwagę, że interesy państw – odbiorców pomocy i tych, które jej udzielają, trzeba rozsądnie pogodzić, tak by zminimalizować wielkość pakietów pomocowych. Jedyne zastrzeżenie dotyczy braku przejrzystych kryteriów oceny tego, które państwo powinno zostać objęte procedurą wzmożonego nadzoru.

Parlament Europejski zajmie się wnioskiem Komisji 11 czerwca.

 

Piotr Stolarczyk, współpracownik FOR, wykładowca Uczelni Łazarskiego

Propozycja KE jest kolejnym, po przyjętym „sześciopaku" aktem prawnym, który ma na celu wzmocnienie stabilności finansowej strefy euro. KE chce wprowadzić wzmocniony nadzór gospodarczy i budżetowy nad krajami, których stabilność finansowa jest zagrożona lub które korzystają z pomocy finansowej (m.in. w ramach stworzonego przez kraje strefy euro mechanizmu stabilności). Warto zwrócić uwagę na dwa skutki propozycji. Po pierwsze, wzmocniony nadzór i zalecenie prowadzenia programu naprawczego na wcześniejszym etapie może powodować zmniejszenie ryzyka rozprzestrzenienia się problemów na całą strefę. KE nie przedstawiła jednak kryteriów uruchamiających wzmocniony nadzór. Po drugie, Rada ma możliwość nakłonienia kraju objętego wzmocnionym nadzorem do skorzystania z pomocy finansowej. To pozwoli na uruchomienie pomocy w momencie, w którym nie byłyby generowane dodatkowe koszty wynikające z odkładania decyzji o ubieganie się o pomoc przez kraje z trudnościami.

Bruksela chce wprowadzić mechanizm, który mające problemy kraje do tego zmusi. Wniosek Komisji Europejskiej w sprawie rozporządzenia to w dużej mierze przeniesienie na grunt prawny UE rozwiązań zapisanych w międzyrządowych traktatach dotyczących utworzenia Europejskiego Funduszu Stabilności Finansowej (EFSF) i Europejskiego Mechanizmu Stabilności (ESM).

Dokument zawiera jednak również nowe elementy: najważniejszy z nich to możliwość uruchamiania procedury wzmocnionego nadzoru. Miałaby ona dotyczyć tych państw, które „mają poważne trudności w utrzymaniu stabilności finansowej" i „uzyskały już zapobiegawczo pomoc finansową".

Pozostało 81% artykułu
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu