Liderem wartościowym luksusowego rynku pozostają Amerykanie, przed Japonią, Włochami, Francją i Chinami. Wśród miast świata najwięcej luksusowych dóbr sprzedają Nowy Jork, Paryż, Londyn, Milan i Moskwa.
20 procent dóbr luksusowych świata kupują Chińczycy
Co kupują najbogatsi? Aż 27 proc. stanowią ubrania i obuwie; 26 proc. to wszelkiego rodzaju gadżety (zegarki, elektronika); 21 proc. – perfumy i kosmetyki, 22 proc. to duże towary, takie jak samochody, jachty czy odrzutowce, a 3 proc. – dzieła sztuki.
Badanie rynku dóbr luksusowych na świecie po raz 11. z rzędu opublikowała firma Bain & Company. W 1995 r. rynek ten (najdroższa biżuteria, samochody, jachty, hotele, wypoczynek, odzież, obuwie, galanteria itp.). szacowano na 77 mld euro. Rósł do 2007 r., osiągając 170 mld euro, by w czasie globalnego kryzysu zmniejszyć się do 153 mld euro w 2009 r. Kolejne dwa lata to już duży wzrost odpowiednio o 13 proc. i 10 proc. do 191 mld euro w minionym roku.
Prognoza na ten rok mówi o przekroczeniu historycznego progu 200 mld euro. Ponad 36 proc. zakupów luksusowych przypada na Europę, 30 proc. na obie Ameryki, 19 proc. na rejon Azji i Pacyfiku, a 10 proc. na Japonię. W tym roku rynek europejski ma zyskać 2 – 4 proc., amerykański – 5 – 7 proc., a odbudowujący się po katastrofalnym tsunami rynek japoński – 2 proc.