Leasing konsumencki ruszy w 2013 r.?

Niekorzystne uregulowania prawne ograniczają, zdaniem przedstawicieli branży, rozwój oferty dla osób prywatnych.

Publikacja: 11.11.2012 23:33

Wartość finansowania

Wartość finansowania

Foto: Rzeczpospolita

Leasing konsumencki miał być jednym z tegorocznych hitów. Dotychczas pojawił się jednak w ofercie zaledwie kilku firm, a jego sprzedaż – jak podkreślają przedstawiciele branży – jest marginalna.

Tym, co miało spowodować wysyp ofert leasingu dla Kowalskiego, były zmiany w prawie. – Zmiany w przepisach PIT i CIT otworzyły możliwości świadczenia tego produktu, ale istotną barierą okazały się niejasne regulacje w zakresie kwalifikowania leasingu jako kredytu konsumenckiego, a co za tym idzie, precyzyjnego określenia praw i obowiązków stron takiej umowy: zarówno konsumenta, jak i firmy leasingowej – mówi Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający BZ WBK Leasing.

Z tych powodów firmy lea-singowe nie inwestują czasu i pieniędzy na opracowanie produktu i jego sprzedaż.

Wojciech Kazimierski, dyrektor sieci sprzedaży w Raiffeisen Leasing, podkreśla, że przepisy związane z leasingiem konsumenckim wymagają zmian. – Szczególnie regulacje dotyczące prawa wykupu przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy oraz konieczności stosowania w tym zakresie zapisów ustawy o kredycie konsumenckim – mówi Kazimierski.

Związek Polskiego Leasingu wystąpił z propozycją zmian, które mają wykluczyć ryzyko zakwalifikowania leasingu jako kredytu konsumenckiego. – Jeśli propozycje zmian zostaną uwzględnione, to zmiany w lea-singu konsumenckim mogą być wprowadzone w 2013 roku i być może będzie to pierwszy rok, kiedy ten produkt zostanie z sukcesem wprowadzony do sprzedaży – ocenia Paweł Pach, prezes PKO Leasing.

Wojciech Kazimierski dodaje zaś, że optymalne byłoby wprowadzenie w Polsce, podobnie jak w Europie Zachodniej, prawa dla konsumentów do skorzystania z odpisów podatkowych dzięki korzystaniu z leasingu konsumenckiego.

Olaf Rurak, dyrektor departamentu marketingu w EFL, uważa, że brak zainteresowania klientów leasingiem konsumenckim może wynikać z przyczyn mentalnych – konsumenci nie są przyzwyczajeni do korzystania z usług leasingowych; wręcz przeciwnie – w dalszym ciągu główną formą finansowania np. zakupu samochodu jest dla nich kredyt. – Na polskim rynku jest miejsce na rozwój tego typu finansowania, należy jednak położyć nacisk na edukację konsumentów oraz wskazanie im korzyści płynących z leasingu konsumenckiego, alternatywnego dla kredytów – podkreśla Olaf Rurak.

Leasing konsumencki miał być jednym z tegorocznych hitów. Dotychczas pojawił się jednak w ofercie zaledwie kilku firm, a jego sprzedaż – jak podkreślają przedstawiciele branży – jest marginalna.

Tym, co miało spowodować wysyp ofert leasingu dla Kowalskiego, były zmiany w prawie. – Zmiany w przepisach PIT i CIT otworzyły możliwości świadczenia tego produktu, ale istotną barierą okazały się niejasne regulacje w zakresie kwalifikowania leasingu jako kredytu konsumenckiego, a co za tym idzie, precyzyjnego określenia praw i obowiązków stron takiej umowy: zarówno konsumenta, jak i firmy leasingowej – mówi Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający BZ WBK Leasing.

Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu