Leasing konsumencki ruszy w 2013 r.?

Niekorzystne uregulowania prawne ograniczają, zdaniem przedstawicieli branży, rozwój oferty dla osób prywatnych.

Publikacja: 11.11.2012 23:33

Wartość finansowania

Wartość finansowania

Foto: Rzeczpospolita

Leasing konsumencki miał być jednym z tegorocznych hitów. Dotychczas pojawił się jednak w ofercie zaledwie kilku firm, a jego sprzedaż – jak podkreślają przedstawiciele branży – jest marginalna.

Tym, co miało spowodować wysyp ofert leasingu dla Kowalskiego, były zmiany w prawie. – Zmiany w przepisach PIT i CIT otworzyły możliwości świadczenia tego produktu, ale istotną barierą okazały się niejasne regulacje w zakresie kwalifikowania leasingu jako kredytu konsumenckiego, a co za tym idzie, precyzyjnego określenia praw i obowiązków stron takiej umowy: zarówno konsumenta, jak i firmy leasingowej – mówi Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający BZ WBK Leasing.

Z tych powodów firmy lea-singowe nie inwestują czasu i pieniędzy na opracowanie produktu i jego sprzedaż.

Wojciech Kazimierski, dyrektor sieci sprzedaży w Raiffeisen Leasing, podkreśla, że przepisy związane z leasingiem konsumenckim wymagają zmian. – Szczególnie regulacje dotyczące prawa wykupu przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy oraz konieczności stosowania w tym zakresie zapisów ustawy o kredycie konsumenckim – mówi Kazimierski.

Związek Polskiego Leasingu wystąpił z propozycją zmian, które mają wykluczyć ryzyko zakwalifikowania leasingu jako kredytu konsumenckiego. – Jeśli propozycje zmian zostaną uwzględnione, to zmiany w lea-singu konsumenckim mogą być wprowadzone w 2013 roku i być może będzie to pierwszy rok, kiedy ten produkt zostanie z sukcesem wprowadzony do sprzedaży – ocenia Paweł Pach, prezes PKO Leasing.

Wojciech Kazimierski dodaje zaś, że optymalne byłoby wprowadzenie w Polsce, podobnie jak w Europie Zachodniej, prawa dla konsumentów do skorzystania z odpisów podatkowych dzięki korzystaniu z leasingu konsumenckiego.

Olaf Rurak, dyrektor departamentu marketingu w EFL, uważa, że brak zainteresowania klientów leasingiem konsumenckim może wynikać z przyczyn mentalnych – konsumenci nie są przyzwyczajeni do korzystania z usług leasingowych; wręcz przeciwnie – w dalszym ciągu główną formą finansowania np. zakupu samochodu jest dla nich kredyt. – Na polskim rynku jest miejsce na rozwój tego typu finansowania, należy jednak położyć nacisk na edukację konsumentów oraz wskazanie im korzyści płynących z leasingu konsumenckiego, alternatywnego dla kredytów – podkreśla Olaf Rurak.

Leasing konsumencki miał być jednym z tegorocznych hitów. Dotychczas pojawił się jednak w ofercie zaledwie kilku firm, a jego sprzedaż – jak podkreślają przedstawiciele branży – jest marginalna.

Tym, co miało spowodować wysyp ofert leasingu dla Kowalskiego, były zmiany w prawie. – Zmiany w przepisach PIT i CIT otworzyły możliwości świadczenia tego produktu, ale istotną barierą okazały się niejasne regulacje w zakresie kwalifikowania leasingu jako kredytu konsumenckiego, a co za tym idzie, precyzyjnego określenia praw i obowiązków stron takiej umowy: zarówno konsumenta, jak i firmy leasingowej – mówi Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający BZ WBK Leasing.

Prognozy „Parkietu”.
Jak oszczędzać i inwestować w czasach spadających stóp procentowych?
Finanse
Czego może nas nauczyć Warren Buffett?
Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej