Reklama

Romeo i Julia w świecie kiboli

Nie z Kapuletich i Montekich, ale z wrogich grup kibiców wywodzą się zakochani z filmu „Serce do walki”, kręconego właśnie w stolicy.

Publikacja: 03.09.2010 18:38

Marian Dziędziel (filmowy ojciec głównego bohatera) i reżyser Tomasz Matuszczak na hałdach Huty Wars

Marian Dziędziel (filmowy ojciec głównego bohatera) i reżyser Tomasz Matuszczak na hałdach Huty Warszawa. W filmie grają też: Angelika Paszkowska (Julka), Maciej Barski (Maciek) oraz Lucyna Malec, Robert Kuraś, Jan Zmit. Autorem zdjęć jest Bartek Kaczmarek

Foto: Materiały Producenta

Współczesna Werona przypomina osiedle. Od lat rządzą nim fani dwóch klubów. Nieoczekiwanie między wrogie gesty i pozapiłkarskie starcia wdziera się uczucie.

[wyimek][link=http://www.pisf.pl/pl/pierwsze-ujecie/dzieje-sie/blokowiska-zamiast-werony]Czytaj tez w serwisie Pierwsze Ujęcie PISF[/link][/wyimek]

Maciek i Julka, równie niewinni jak bohaterowie klasycznego dramatu, stoją po przeciwnych stronach futbolowej barykady. Ich miłość także rozpoczyna serię tragicznych zdarzeń.

[srodtytul]Bez Legii i Polonii [/srodtytul]

Zdjęcia do filmu „Serce do walki” powstają w Warszawie. Reżyser i autor scenariusza Tomasz Matuszczak unika jednak bezpośrednich nawiązań do istniejących w stolicy klubów.

Reklama
Reklama

– Staramy się, by emocje towarzyszące kibicom stanowiły jedynie tło dla miłości głównych bohaterów. By w kontraście do otaczającej ich przemocy uczucie Maćka i Julki było jeszcze wyraźniejsze – podkreśla.

Nie ukrywa przy tym, że jako mieszkaniec stolicy podpatruje także zachowania fanów Legii i Polonii. Sytuacja filmowa w żaden jednak sposób nie nawiązuje do autentycznej wojny stołecznych kibiców. Ta była jedynie inspiracją. Dzięki niej dotarł do uniwersalnego źródła sporu. Czytelnego dla współczesnego odbiorcy.

– Podziały między ludźmi widać dziś najwyraźniej w obrębie polityki i niektórych dziedzin sportu. Dlatego agresja, która rodzi się wyłącznie z przynależności do dwóch klubów, wydała mi się najbardziej energetycznym nawiązaniem do szekspirowskiej Werony – tłumaczy.

[srodtytul]Pod ruiną suwnicy [/srodtytul]

Warszawskie plenery pozwoliły mu na stworzenie uniwersalnego miejskiego obrazu. Szukał przestrzeni niejednowymiarowych. Takich, w których widać m.in. upływ czasu. Z fotogenicznie odpadającym tynkiem i przebijającą się dziką roślinnością. Łączących fragmenty mieszkalne i industrialne.

Znalazł podobne nie tylko na Pradze, gdzie przy ulicy Konopackiej zaaranżowano filmowe mieszkanie Maćka.

Reklama
Reklama

Przedwczorajszą noc ekipa spędziła na hałdach Huty Warszawa, pod ruiną suwnicy.

Dziś zdjęcia będą realizowane na terenie dawnego przemysłowego Służewia. Potem filmowcy trafią na półprzemysłową Wolę i teren dawnej papierni w Konstancinie.

– Im bardziej nieprzyjazny jest świat wokół, tym mocniej odbija się w nim miłość. Nie ma lepszego tematu. Poza śmiercią – podkreśla Tomek Matuszczak.

Bohaterowie jego filmu w spór między zwaśnionymi kibicami zostają wciągnięci mimowolnie. Dzięki wrażliwości i empatii potrafią wyjść poza otaczające ich wrogość i brutalność. Odkrywają uczucie, ale nie potrafią go ochronić.

Debiutancki film Tomasza Matuszczaka powstaje w Studiu Munka, działającym przy SFP. Jest realizowany w ramach Programu „30 minut”. Będzie gotowy na wiosnę przyszłego roku.

Film
Oscary 2026: Krótkie listy ogłoszone. Nie ma „Franza Kafki”
Film
USA: Aktor i reżyser Rob Reiner zamordowany we własnym domu
Film
Nie żyje Peter Greene, Zed z „Pulp Fiction”
Film
Jak zagra Trump w sprawie przejęcia Warner Bros. Discovery przez Netflix?
Film
„Jedna bitwa po drugiej” z 9 nominacjami Złotych Globów. W grze Stone i Roberts
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama