Sofia Coppola wygrała festiwal w Wenecji

Werdykt festiwalu wzbudził kontrowersje. Włosi mieli w konkursie cztery filmy, a nie dostali żadnej nagrody. Wygrało dobre kino

Publikacja: 12.09.2010 16:47

Sofia Coppola ze Złotym Lwem

Sofia Coppola ze Złotym Lwem

Foto: AFP

– To jest kino artystyczne, ale również kino prawdziwie męskie. Bolesne, przyspieszające bicie serca. Ze znakomitymi zdjęciami, genialnie wyreżyserowane. Poza tym ja kocham bohaterów, których się nie lubi. Gdybyśmy tego taliba spotkali na swojej drodze, w tym śniegu, zabiłby nas bez wahania. Nie akceptujemy go, a jednak mu kibicujemy. I to jest właśnie kino. Bo ono uczy nas patrzeć na świat cudzymi oczami.

[wyimek][b][link=http://www.rp.pl/artykul/512244,531854-Trudno-byc-gwiazda-w-Hollywood.html]Z Sofią Coppolą rozmawia Barbara Hollender[/link][/b][/wyimek]

Śnić ich sny i przeżywać ich koszmary. Śledzimy losy tych, których normalnie byśmy odrzucili. Do kina wrócił po wielu latach przerwy wielki mistrz – uzasadniał Quentin Tarantino i zaczął z entuzjazmem bić brawo Jerzemu Skolimowskiemu.

Przewodniczący jury, przyznając [link=http://www.rp.pl/artykul/9146,532207-Sukces-Skolimowskiego.html]„Essential Killing"[/link] dwa laury – drugą co do ważności Nagrodę Specjalną Jury i Coppa Volpi za najlepszą rolę męską dla Vincenta Gallo – złamał wenecki regulamin, zgodnie z którym film może dostać tylko jedno wyróżnienie.

– Powiedziałem dyrektorowi festiwalu Markowi Muellerowi, że to zła zasada – wyjaśnił dziennikarzom Tarantino. – Marco zgodził się ze mną i, pamiętajcie, od tego roku takiego punktu w regulaminie już nie ma.

[wyimek][b][link=http://www.rp.pl/artykul/2,534743-Czlowiek-ktory-musi-zabijac--.html]Z Jerzym Skolimowskim rozmawia Barbara Hollender[/link][/b][/wyimek]

Złotego Lwa zdobyła Sofia Coppola za [link=http://www.rp.pl/artykul/515407,530927-Sofia-Coppola-rozlicza-sie-z-show-biznesem.html]„Somewhere"[/link] – subtelną opowieść o samotności i niespełnieniach hollywoodzkiego gwiazdora, o sztuczności świata show-biznesu i miałkości współczesnej kultury masowej.

– Właśnie dzwoniłam do taty – powiedziała córka Francisa Forda Coppoli zaraz po ceremonii. – Był bardzo szczęśliwy.

Za najlepszego reżysera jury uznało Hiszpana Alexa de la Iglesia, twórcę „Smutnej ballady na trąbkę" – horroru opowiadającego o walce dwóch cyrkowych klaunów o ukochaną kobietę.

Za najlepszą rolę kobiecą wyróżniono bohaterkę greckiego filmu „Attenberg" – debiutującą na ekranie Ariane Labed.

Wielkim przegranym festiwalu jest wstrząsający film „Nora" Chińczyka Binga Wanga o obozach reedukacji w Chinach pod koniec lat 50.

[ramka][srodtytul]Nagrodzeni[/srodtytul]

Złoty Lew — „Somewhere”, reżyseria Sofia Coppola

Nagroda Specjalna Jury — „Essential Killing”, reżyseria Jerzy Skolimowski

Najlepsza reżyseria — „Smutna Ballada na trąbkę”, reżyseria Alex de la Iglesia

Nagroda Specjalna za całokształt twórczości — Monte Hellman

Coppa Volpi, najlepsza aktorka — Ariane Labed za rolę w „Attenberg”, reżyseria Rachel Tsangari

Najlepszy aktor — Vincent Gallo za rolę w „Essential Killing”, reżyseria Jerzy Skolimowski

Nagroda Marcello Mastroianniego dla młodego aktora — Mila Kunis za rolę w „Czarnym Łabędziu”, reżyseria Darren Aronofsky

Scenariusz —Alex de la Iglesia („Smutna ballada na trąbkę”)

Zdjęcia — Michaił Krichman („Trznadle”) [/ramka]

– To jest kino artystyczne, ale również kino prawdziwie męskie. Bolesne, przyspieszające bicie serca. Ze znakomitymi zdjęciami, genialnie wyreżyserowane. Poza tym ja kocham bohaterów, których się nie lubi. Gdybyśmy tego taliba spotkali na swojej drodze, w tym śniegu, zabiłby nas bez wahania. Nie akceptujemy go, a jednak mu kibicujemy. I to jest właśnie kino. Bo ono uczy nas patrzeć na świat cudzymi oczami.

[wyimek][b][link=http://www.rp.pl/artykul/512244,531854-Trudno-byc-gwiazda-w-Hollywood.html]Z Sofią Coppolą rozmawia Barbara Hollender[/link][/b][/wyimek]

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Film
„Fenicki układ” Wesa Andersona: Multimilioner walczy o przyszłość
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Film
Hermanis piętnuje źródło rosyjskiego faszyzmu u Dostojewskiego. Pisarz jako kibol
Film
Polskie dokumentalistki triumfują na Krakowskim Festiwalu Filmowym
Film
Nie żyje Loretta Swit, major "Gorące Wargi" z serialu "M*A*S*H"
Film
Cannes 2025: Złota Palma dla irańskiego dysydenta