Schronienie – film o narkomance w ciąży

Francois Ozon zdobył uznanie jako subtelny i zarazem przewrotny badacz meandrów psychiki oraz męsko-damskich relacji. Pokazał także, że umie się bawić konwencjami kina popularnego. Ale ostatnio nie wiedzie mu się najlepiej

Aktualizacja: 11.12.2010 12:37 Publikacja: 10.12.2010 08:24

Narkomanka Mousse dowiaduje się, że jest w ciąży, kiedy jej kochanek umiera. Mimo wszystko chce urod

Narkomanka Mousse dowiaduje się, że jest w ciąży, kiedy jej kochanek umiera. Mimo wszystko chce urodzić dziecko

Foto: SPINKA

„Angel” okazał się pretensjonalnym romansidłem w harlequinowym stylu, „Ricky” nijakim dramatem familijnym z elementami fantasy. „Schronieniu” – choć o klasę lepszemu od wymienionych – też daleko do wcześniejszych sukcesów („Pod piaskiem”, „Basen”, „5X2”, „Czas, który pozostał”). Ozon co roku pokazuje nowy film. Może powinien nieco zwolnić?

[wyimek][link=http://www.rp.pl/artykul/492083,576828-Film-Ozona--Schronienie-.html]Oglądaj Pro i Kontra[/link][/wyimek]

„Schronienie” rozpoczyna dramatyczna sekwencja. W luksusowym, ale umeblowanym jedynie materacem mieszkaniu paryskim Louis (Poupaud) i Mousse (Carré) czekają na dilera. Jego towar okazuje się zabójczy. Louis umiera, Mousse udaje się przeżyć. W szpitalu dowiaduje się, że jest w ciąży. Matka Louisa (Vernet) nalega na aborcję, ale dziewczyna postanawia urodzić. Jej decyzję wspiera bardziej przekora i chęć zrobienia na złość niż instynkt macierzyński.

Mousse zaszywa się w domu dawnego kochanka. Oczekując na narodziny dziecka, tłumiąc metadonem narkotykowy głód, próbuje odzyskać życiową równowagę. Być może uważa, że dziecko zmusi ją do walki z nałogiem, zakończy proces autodestrukcji, przedłuży kontakt ze zmarłym ukochanym. Trudno jednak uwierzyć, że może jej się to udać.

W nadmorskiej samotni odwiedza ją Paul (Choisy), przyrodni brat Louisa, gej ledwie tolerowany przez rodzinę.

Początkowo jego obecność irytuje ją, z czasem uspokaja.

Daje poczucie bezpieczeństwa – to ktoś, na kogo może liczyć w potrzebie.

Ozon przedstawia życiowe zmagania bohaterki bez emocji, długo nie próbując nas niczym zaskoczyć. Finałowa przewrotka brzmi zaś fałszywie. Widać, że najbardziej fascynował go fakt wkroczenia w intymność grającej Mousse Isabelle Carré, która naprawdę była w ciąży. Jej huśtawka nastrojów, zmęczenie, łzy, histeria nie były udawane.

[ramka] Francja 2009, reż. Francois Ozon, wyk. Isabelle Carré, Louis-Ronan Choisy, Pierre Louis-Calixte, Melvil Poupaud, Claire Vernet[/ramka]

„Angel” okazał się pretensjonalnym romansidłem w harlequinowym stylu, „Ricky” nijakim dramatem familijnym z elementami fantasy. „Schronieniu” – choć o klasę lepszemu od wymienionych – też daleko do wcześniejszych sukcesów („Pod piaskiem”, „Basen”, „5X2”, „Czas, który pozostał”). Ozon co roku pokazuje nowy film. Może powinien nieco zwolnić?

[wyimek][link=http://www.rp.pl/artykul/492083,576828-Film-Ozona--Schronienie-.html]Oglądaj Pro i Kontra[/link][/wyimek]

Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów