Czytaj też - Kłamstwo po irańsku
Rozmowa: Asghar Farhadi o „Rozstaniu"
Także „Rozstanie", choć wrośnięte głęboko w lokalną rzeczywistość, jest niezwykle uniwersalne. Niezbyt wiele trzeba by zmienić w fabule, by akcja „Rozstania" mogłaby się toczyć w Berlinie, Londynie czy Warszawie.
Pewna zamożna, inteligencka rodzina z Teheranu przeżywa kryzys. Żona – Simin (Hatami) chce rozwodu, bo mąż – Nader (Moaadi) nie zamierza z nią i córką wyjechać z Iranu. Musiałby bowiem opuścić chorego na alzheimera ojca. Sędzia rozwodu nie daje, więc Simin wyprowadza się do matki. Ich dziesięcioletnia córka pozostanie z ojcem. I to nie dlatego, że bardziej go kocha. Mimo młodego wieku i braku negatywnych życiowych doświadczeń rozumie, że z tej perspektywy będzie lepszym łącznikiem między rodzicami.