Najnowszy film Farhadiego „Rozstanie" to bolesny, skrupulatny, trzymający w napięciu zapis narastającego konfliktu, od śledzenia którego nie można się oderwać, choć nadzieje na jego rozwiązanie z każdą chwilą zdają się maleć. Czwórka głównych postaci – małżeństwo z klasy średniej oraz para wywodząca się z warstwy niższej – to w rzeczywistości przedstawiciele dwóch obcych światów. Dzwoniąca do mułły w celu rozwiązania najdrobniejszych dylematów moralnych służąca w czadorze, Hojjat, staje naprzeciw rozważającej emigrację, elokwentnej i samodzielnej nauczycielki Semin.
Bijący głową o ścianę w napadach wściekłości bezrobotny Razieh i wygadany, obrotny, opanowany pracownik banku Nader. Wrzuceni do jednej przestrzeni – domu, sądu czy ulicy – zdają się skazani na starcie. Kameralny kryzys małżeński, zapowiedź tytułowego rozstania pary z klasy średniej, przeradza się w konfliktem z prawem, nakłada na nierówności ekonomiczne, by urosnąć do rozmiarów rozłamu więzi społecznej: Iran z opowieści Farhadiego sprawia wrażenie miejsca, w którym nie sposób żyć razem.
Czytaj więcej w Kulturze Liberalnej
Jarosław Kuisz,
redaktor naczelny Kultury Liberalnej, został nominowany do nagrody przyznawanej przez wydawców zrzeszonych w Polskiej Izbie Książki - PIK-owy Laur 2010, za promowanie książek i czytelnictwa w mediach elektronicznych.