Regionalne biura handlowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) mają być odpowiedzią na potrzeby rodzimych firm zainteresowanych międzynarodową ekspansją. Ich zadanie to edukacja małych i średnich przedsiębiorców (MŚP) w zakresie eksportu oraz dostarczanie firmom informacji o rynkach zagranicznych.
– Przedsiębiorcy mają wiele obowiązków i cenią swój czas. Wychodząc naprzeciw ich potrzebom przybliżamy nasze punkty. Wierzę, że otwarcie regionalnego biura handlowego w Katowicach ułatwi kontakt z naszą Agencją firmom, które są zainteresowane zagraniczną ekspansją – mówi Piotr Dytko, członek zarządu PAIH. - Polscy przedsiębiorcy mają otwarte głowy i innowacyjną ofertę, z którą chcieliby docierać na rynki innych krajów. Naszym zadaniem jest zapewnić im odpowiednie instrumenty wsparcia do tego działania, a otwarte dziś biuro jest kolejnym z nich – dodaje Dytko.
Czytaj więcej
Będą to placówki wewnątrzkrajowe. Ma być ich 12. Pracownicy biur mają zadbać o rozpoznawalność Agencji w regionach i wsparcie firm z sektora MŚP w ekspansji zagranicznej.
Biura powstają we współpracy ze Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi (SSE) oraz podmiotami z Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). Pierwsze z biur otwarto w Katowicach w ramach współpracy z Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną (KSSE).
– Po 30 latach transformacji polscy przedsiębiorcy zaczynają zdobywać rynki europejskie i globalne. Właśnie w Katowicach, w siedzibie KSSE powstaje nowa inicjatywa - pierwsze regionalne biuro handlowe PAIH, aby wspomóc lokalny rozwój eksportu. To ogromna szansa dla przedsiębiorców przede wszystkim z sektora MŚP, którzy będą mogli skorzystać z doradztwa, wykorzystać nawiązane już kontakty, poznać ofertę biur międzynarodowych PAIH i wyznaczać nowe kierunki eksportu. Wraz z naszymi partnerami chcemy trafić do każdego polskiego przedsiębiorcy i pokazać komplementarne do Polskiej Strefy Inwestycji narzędzia pomocy, stwarzane m.in. przez PAIH – tłumaczy Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Tuzin biur w kraju
Docelowo Agencja planuje otwarcie dwunastu biur, z czego osiem kolejnych ma powstać jeszcze w br. Regionalne biura handlowe to nowy element, który ma być uzupełnieniem dotychczasowej działalności PAIH. Punkty w regionach mają być wzmocnieniem dla sieci zagranicznych biur handlowych PAIH działających na całym świecie (aktualnie Agencja posiada 54 zagraniczne placówki).
Krajowe punkty PAIH mają ściśle współpracować tak z centralą w Warszawie, jak i właśnie z zagranicznymi biurami handlowymi Agencji. Ponadto, jednym z priorytetów działania regionalnych biur jest wzmocnienie współpracy z lokalnymi organizacjami gospodarczymi i branżowymi.