Bitwa na małe czarne

Czy kawiarnie czeka wojna cenowa. Zaczął McDonald’s, w którym espresso kosztuje o 22 proc. mniej niż w barach sieciowych

Publikacja: 20.11.2007 01:28

Bitwa na małe czarne

Foto: Rzeczpospolita

Fast food proponuje espresso za 3,9 zł. W kawiarniach sieciowych koszt napoju to minimum 5 zł.

Szacunki „Rz” pokazują, że faktycznie jest margines do obniżki. Zysk netto na sprzedaży jednego kubka najpopularniejszej kawy z mlekiem to prawie jedna trzecia ceny. Rychłe wejście do Polski Sarbucksa, największej sieci barów kawowych na świecie, może spowodować, że polskie bary będą musiały zrezygnować z części zysku.

Na razie branża nie wpada w panikę.

– Dużej wojny się nie spodziewam – przewiduje Krzysztof Gryczman, szef rady nadzorczej spółki eCoffee, operatora na Polskę największej brytyjskiej sieci kawowej Costa Coffee.

– Nie zamierzamy prowadzić wojny cenowej – zapewnia Paweł Wasiljew, dyrektor zarządzający CHI Polska, spółki prowadzącej największą w kraju sieć kawiarni Coffeeheaven.

Podobnego zdania są analitycy branży.

– Nie wierzę, żeby po wejściu Starbucksa do Polski ceny kawy serwowanej w sieciach kawiarni spadły – mówi Kacper Kossowski z Coffee Zone, firmy zajmującej się m.in. konsultingiem na rynku kawy. – Starbucks raczej będzie chciał grać legendą i jakością, a nie ceną – tłumaczy Łukasz Wachełko, analityk CAIB.

Paweł Wasiljew wyjaśnia, że elementy składające się na cenę kubka kawy – np. wynagrodzenia pracowników czy cena mleka – rosną szybciej niż końcowa cena napoju. – W ciągu ostatniego półrocza mleko kupowane przez sieci kawowe w Polsce zdrożało o ok. 35 proc. – mówi. Problemy z mlekiem mają nie tylko polskie kawiarnie. Starbucks właśnie z tego powodu już dwukrotnie podniósł w tym roku swoje ceny kawy (m.in. w USA i Wielkiej Brytanii).

Fast food proponuje espresso za 3,9 zł. W kawiarniach sieciowych koszt napoju to minimum 5 zł.

Szacunki „Rz” pokazują, że faktycznie jest margines do obniżki. Zysk netto na sprzedaży jednego kubka najpopularniejszej kawy z mlekiem to prawie jedna trzecia ceny. Rychłe wejście do Polski Sarbucksa, największej sieci barów kawowych na świecie, może spowodować, że polskie bary będą musiały zrezygnować z części zysku.

Patronat Rzeczpospolitej
Naukowcy też zadbają o bezpieczeństwo polskiego przemysłu obronnego
Ekonomia
E-Doręczenia: cyfrowa przyszłość listów poleconych
Patronat Rzeczpospolitej
Silna gospodarka da Polsce bezpieczeństwo
Ekonomia
Sektor farmaceutyczny pod finansową presją ustawy o KSC
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Ekonomia
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę