Do 2013 roku władze Podkarpacia chcą rozpocząć budowę zintegrowanego systemu transportu, czyli połączyć transport drogowy, kolejowy i miejski. W pierwszej kolejności ma to dotyczyć Rzeszowa, z czasem do systemu będą się włączać pozostałe miasta. W planach jest m.in. wybudowanie parkingów przy stacjach kolejowych w systemie „Parkuj i jedź”.
Jak czytamy w regionalnym programie operacyjnym dla województwa, układ i długość torów w regionie są wystarczające, ale ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Z 975 km torów modernizacji wymaga 365 km.
Plany regionalnego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za remont i modernizację torów w Polsce, nie zostały na razie sprecyzowane. Budżet musi zatwierdzić centrala firmy; nastąpi to prawdopodobnie na początku przyszłego roku.
Od ubiegłego roku trwa modernizacja torów między Warszawą a Rzeszowem na odcinku Ocice – Rzeszów. W 2006 roku PKP Polskie Linie Kolejowe wydały na ten cel 10 mln zł, w tym roku kolejne 52 mln zł. W sumie nawierzchnia została wymieniona na ok. 30-km odcinku. W przyszłym roku na dalsze prace zarezerwowano w budżecie państwa 67 mln zł.
– Całe tory od Ocic do Rzeszowa będą przejezdne po zakończeniu inwestycji w 2008 roku – mówi Dorota Szlacha, rzecznik rzeszowskiego oddziału PKP PLK.