Strategia szyta na miarę czasów

Stabilne poprawianie wyników spółki niezależnie od rynkowej koniunktury – to chyba największy atut firmy z Bochni. Dzięki temu drugi rok z rzędu zdobywa Orła „Rzeczpospolitej”.

Aktualizacja: 20.01.2009 10:24 Publikacja: 28.04.2008 19:28

Strategia szyta na miarę czasów

Foto: Rzeczpospolita

Hossa w branży stalowej, mimo korekty w drugiej połowie ubiegłego roku, trwa w najlepsze. Warto jednak przypomnieć, że jeszcze parę lat temu producenci i dystrybutorzy wyrobów stalowych przeżywali bardzo trudne chwile. Działający od 16 lat Stalprodukt nigdy nie znalazł się jednak pod kreską. A tempo, w jakim poprawia wyniki w ostatnich latach, budzi respekt.

– Firma rozwija się tak szybko dzięki realizacji bardzo racjonalnej strategii przygotowanej przez prezesa Piotra Janeczka. Udało mu się również stworzyć w firmie znakomity zespół złożony z najlepszych fachowców w naszej branży – uważa Andrzej Ciepiela, dyrektor Polskiej Unii Dystrybutorów Stali. Podkreśla również znaczenie charyzmy szefa spółki, który jest jednym z najbardziej cenionych menedżerów sektora stalowego.

Piotr Janeczek jest związany z firmą od samego początku, czyli od 1992 r. Wtedy zapadła decyzja o wydzieleniu części działalności z należącej dziś do ArcelorMittal Poland (największy udziałowiec spółki z Bochni) Huty Sendzimira. Początki były trudne, ale dziś Stalprodukt jest jedną ze sztandarowych marek polskiej branży stalowej. W ubiegłym roku przychody spółki przekroczyły 1,63 mld zł i były o prawie jedną czwartą wyższe niż rok wcześniej. Zdecydowanie szybciej rosną zyski przedsiębiorstwa: skonsolidowany zysk netto zwiększył się z 260,6 mln zł w 2006 r. do 350,4 mln zł w roku ubiegłym. W ciągu ostatnich pięciu lat czysty zysk Stalproduktu skoczył zaś prawie 30-krotnie.

Strategia firmy polega na powiązaniu podlegającego szybkim wahaniom koniunkturalnym handlu półproduktami hutniczymi z bardziej zyskowną i znacznie stabilniejszą produkcją wyrobów gotowych. – Tę drogę rozwoju wybiera obecnie coraz więcej producentów i dystrybutorów wyrobów ze stali, m.in. spółka, którą ja kieruję. W przypadku Stalproduktu chodzi przede wszystkim o wytwarzane z bardzo wysoką marżą blachy transformatorowe.

Firma z Bochni jest ich jedynym producentem w Polsce i jednym z zaledwie kilku w Europie – mówi Robert Wojdyna, prezes Konsorcjum Stali. Jego zdaniem laureat Orła „Rzeczpospolitej” nie zaniedbuje przy tym własnej sieci dystrybucji, mocno inwestując w nowoczesne centrum serwisowe blach. – Dla nas jest to zawsze bardzo solidny i wiarygodny partner, dlatego założyliśmy z tą spółką firmę handlową Stalprodukt Warszawa, działającą na stołecznym rynku – podkreśla Wojdyna.

Chęć stopniowego uniezależniania się od wahań koniunktury w branży oraz dalszej dywersyfikacji przychodów widoczny jest w przedstawionych ostatnio planach dotyczących akwizycji. W połowie kwietnia Stalprodukt ujawnił, że podpisał list intencyjny w sprawie przejęcia większościowego pakietu akcji legnickiej firmy Cynk-Mal, która jest największym krajowym producentem bednarki i drutu ocynkowanego. – Idziemy w kierunku produkcji głębiej przetworzonych wyrobów stalowych – przyznaje prezes Piotr Janeczek. Dodaje, że spółka intensywnie przygląda się branży, i nie wyklucza kolejnych akwizycji. Prezes nie zamierza jednak powiększać grupy, jeśli nie będzie miał pewności co do słuszności podjętej decyzji. – Musimy pamiętać, że większość fuzji kończy się niepowodzeniem – podkreśla Piotr Janeczek.

Stalprodukt inwestuje także w rozwój produkcji. W ubiegłym roku przeznaczył na ten cel prawie 230 mln zł. W tym roku wyda znacznie więcej, bo ok. 320 mln zł (nie licząc ewentualnych przejęć). Dzięki temu w latach 2007 – 2008 spółka stworzy ok. 600 nowych miejsc pracy.

Firma z Bochni stale rozwija swoją działalność zagraniczną. W ubiegłym roku udział eksportu w przychodach grupy przekroczył już 40 proc.

"Lista 500" w wersji Excel jest dostępna za dodatkową opłatą. Prosimy o kontakt z [mail=a.malanowska@rp.pl]Anną Filipp-Malanowską[/mail]

Hossa w branży stalowej, mimo korekty w drugiej połowie ubiegłego roku, trwa w najlepsze. Warto jednak przypomnieć, że jeszcze parę lat temu producenci i dystrybutorzy wyrobów stalowych przeżywali bardzo trudne chwile. Działający od 16 lat Stalprodukt nigdy nie znalazł się jednak pod kreską. A tempo, w jakim poprawia wyniki w ostatnich latach, budzi respekt.

– Firma rozwija się tak szybko dzięki realizacji bardzo racjonalnej strategii przygotowanej przez prezesa Piotra Janeczka. Udało mu się również stworzyć w firmie znakomity zespół złożony z najlepszych fachowców w naszej branży – uważa Andrzej Ciepiela, dyrektor Polskiej Unii Dystrybutorów Stali. Podkreśla również znaczenie charyzmy szefa spółki, który jest jednym z najbardziej cenionych menedżerów sektora stalowego.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy