Więcej niż przed rokiem jest dziś warta większość najdroższych marek tworzących pierwszą dziesiątkę naszego zestawienia. Ten wynik i kolejny rekord wartości rankingu (prawie 58 mld złotych) potwierdza i siłę polskich marek, i siłę polskiej gospodarki, której udało się obronić przed najgorszymi skutkami światowego kryzysu.
– W trudnych czasach silne marki nadal potrafią utrzymać przy sobie klienta, jeśli oferują coś wyjątkowego, co pozwala im się wyróżnić w tłumie podobnych produktów – komentuje Jacek Kall, specjalista do spraw zarządzania marką z Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
[srodtytul]Bankowa moc [/srodtytul]
Kryzys wyraźniej widać w wynikach zagranicznych rankingów, gdzie wycenia się największe globalne brandy. Większość z nich skutki gospodarczej zapaści odczuła już w początkach 2008 roku, choć liderzy rankingów pokazali swą siłę. Marka Google, która otwiera listę Brand Top 100 publikowaną przez „Financial Times”, urosła w ciągu roku o 16 proc., do ponad 100 mld dolarów, przyczyniając się do 1,7-proc. wzrostu łącznej wartości zestawienia.
O 3 proc. (do 68,7 mld dolarów) zwiększyła się też wartość marki Coca-Cola, która od dziewięciu lat otwiera ranking Best Global Brands firmy Interbrand publikowany w „BusinessWeek” Mimo to po raz pierwszy w 10-letniej historii rankingu, w tym roku łączna wartość setki czołowych globalnych brandów zmalała w tym zestawieniu o 4,6 proc.