Luty miesiącem podwyżek stawek OC

Kolejne towarzystwa ubezpieczeniowe podnoszą ceny oferowanych przez siebie polis komunikacyjnych

Publikacja: 15.02.2011 20:18

Luty miesiącem podwyżek stawek OC

Foto: Fotorzepa, Mac Maciej Kaczanowski

Decyzje w tej sprawie podjęły największe polskie firmy ubezpieczeniowe: Warta, InterRisk, HDI-Asekuracja. Według naszych nieoficjalnych informacji także PZU i Allianz. Wszystkie one po trzech kwartałach 2010 r. (albo po całym 2010 r. – jak InterRisk) miały stratę techniczną, czyli ujemny wynik na oferowaniu ubezpieczeń.

Udział ubezpieczeń komunikacyjnych w składce przypisanej brutto ogółem przekracza 50 proc. w przypadku dziewięciu spośród dziesięciu największych polskich towarzystw majątkowych. Tymczasem ta pierwsza dziesiątka po trzech kwartałach 2010 r. traciła na oferowaniu polis około 1 mld zł. To oznacza, że za gros strat odpowiadają ubezpieczenia komunikacyjne. Cała branża straciła w I – III kwartale 2010 r. na sprzedaży autocasco 379,5 mln zł, a OC 556,3 mln zł. Poszczególne firmy nie chcą podawać wyników osiąganych na oferowaniu polis komunikacyjnych. Branża od wielu kwartałów nie zarabia na OC: w 2009 r. straciła na nim 1 mld zł.

Wygląda więc na to, że branża na poważnie wzięła się za poprawianie wyników. Ponieważ decydują się na to wszystkie największe firmy, zarządy ubezpieczycieli mniej niż w ubiegłym roku obawiają się ucieczki klientów.

Od 15 lutego stawki podniosły towarzystwa InterRisk i Warta. Jeśli chodzi o to pierwsze, podwyżka dotyczyła głównie szkodowej grupy klientów i pojazdów. Łączna podwyżka wyniosła około 10 proc.

Warta dokonała korekty taryf dla pojazdów innych niż osobowe. Dotyczyła wybranych, najbardziej szkodowych rodzajów pojazdów na wybranych obszarach Polski.

Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że decyzję o około 20-proc. podwyżce OC dla klientów indywidualnych podjął Allianz. Spółka nie potwierdziła tych informacji. Decyzję o podwyżkach, rzędu 3 – 4 proc. podjęła też HDI-Asekuracja. – W drugiej połowie lutego wprowadzimy w życie zmiany w taryfie składek za ubezpieczenie OC, które wynikają głównie z potrzeby uwzględnienia inflacji w wysokości składki – tłumaczy Roman Lesiak, dyrektor departamentu ubezpieczeń komunikacyjnych w tej firmie.

W ślad za rynkiem – tak jak zapowiadał prezes Andrzej Klesyk – ma pójść PZU. Według naszych informacji podwyżka stawek dla wybranych regionów Polski i modeli aut (Opel, BMW, Toyota) ma wynieść 4 – 10 proc. Dla całego portfela średnio o kilka procent. Ma to nastąpić po 28 lutego. Oficjalnie PZU przyznało, że dostosowuje ceny OC komunikacyjnego do szkodowości poszczególnych segmentów klientów oraz zmieniających się warunków rynkowych. Szczegółowe dane mają się znaleźć w raporcie rocznym.

Jedynym dużym towarzystwem, które odpowiedziało, że ostatnio nie podwyższało i w najbliższym czasie nie planuje podwyższać cen ubezpieczenia OC komunikacyjnego dla klientów indywidualnych, jest Ergo Hestia.

Cena OC poszła w górę o około 10 proc. już w 2010 r. W tym szykują się większe podwyżki. Należąca do Vienna Insurance Group Compensa w ub.r. podniosła cenę OC średnio o 6 proc., w tym zamierza o 8 proc., a jeśli chodzi o AC, o 12 – 15 proc.

Podobne podejście ma inny ubezpieczyciel kontrolowany przez Austriaków, Uniqa TU. – Cały czas dostosowujemy stawki polis komunikacyjnych, zarówno OC, jak i AC, do ryzyka. Podwyższamy ceny najbardziej szkodowym klientom. To się nie zmieni w tym roku – mówi Andrzej Jarczyk, jego prezes.

Kolejnych podwyżek nie wyklucza też HDI-Asekuracja.

Decyzje w tej sprawie podjęły największe polskie firmy ubezpieczeniowe: Warta, InterRisk, HDI-Asekuracja. Według naszych nieoficjalnych informacji także PZU i Allianz. Wszystkie one po trzech kwartałach 2010 r. (albo po całym 2010 r. – jak InterRisk) miały stratę techniczną, czyli ujemny wynik na oferowaniu ubezpieczeń.

Udział ubezpieczeń komunikacyjnych w składce przypisanej brutto ogółem przekracza 50 proc. w przypadku dziewięciu spośród dziesięciu największych polskich towarzystw majątkowych. Tymczasem ta pierwsza dziesiątka po trzech kwartałach 2010 r. traciła na oferowaniu polis około 1 mld zł. To oznacza, że za gros strat odpowiadają ubezpieczenia komunikacyjne. Cała branża straciła w I – III kwartale 2010 r. na sprzedaży autocasco 379,5 mln zł, a OC 556,3 mln zł. Poszczególne firmy nie chcą podawać wyników osiąganych na oferowaniu polis komunikacyjnych. Branża od wielu kwartałów nie zarabia na OC: w 2009 r. straciła na nim 1 mld zł.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy