USA: nowe normy zużycia paliwa

Prezydent Barack Obama przedstawił w piątek nową umowę z producentami pojazdów o normach zużycia paliwa, która pozwoli zmniejszyć znacznie zależność USA od importu ropy

Publikacja: 31.07.2011 12:54

USA: nowe normy zużycia paliwa

Foto: Bloomberg

Obama w towarzystwie prezesów koncernów General Motors, Ford i Chrysler, a także Toyoty i Hondy oświadczył, że nowe normy przebiegu mil (1606,3 m) na każdy galon (3,8 l.) pozwolą ludziom oszczędzać pieniądze, bo teraz ceny paliw są jego zdaniem zabójcze.

- To porozumienie  jest najważniejszym pojedynczym krokiem dokonanym kiedykolwiek w tym kraju dla zmniejszenia naszej zależności od zagranicznej ropy - podkreślił.  Do 2025 r. przeciętna oszczędność paliwa podwoi się do 54,5 mil na galon, czyli do 23,4 km na litr. Ustanowiliśmy agresywny cel, a firmy tu obecne przystąpią do jego realizacji — dodał prezydent.

- Nowe normy pozwolą zmniejszyć zużycie ropy naftowej o 2,2 mld baryłek dziennie w ciągu najbliższych 15 lat, a emisje spalin zmaleją o ponad 6 mln ton CO2 — poinformował szef państwa.

Program opracowano na podstawie inicjatyw z maja 2009 mających na celu jednoczesne zwiększenie przebiegu i zmniejszenie emisji spalin przez nowe pojazdy osobowe i ciężarówki. To pierwszy taki program w skali kraju.

Od 2016 r. średnie zużycie paliwa przez pojazdy produkowane w USA wzrośnie do 35,5 mil na galon z 25 w 2009 r. Większość aut osobowych będzie musiała przejeżdżać 39 mil, a lekkie furgonetki 30 mil.

Firmy, których szefowie byłi obecni podczas ogłaszania programu przez prezydenta przedstawiły przy okazji swe najnowsze modele o największej sprawności energetycznej.

Ośrodek Badań Motoryzacyjnych CAR oszacował, że osiągnięcie prze wszystkie pojazdy średniej normy  56 mil na galon będzie kosztować po 6700 dolarów od każdego pojazdu. Wyliczenia te skrytykowano jako zawyżające koszt opracowania nowych technologii.

Władze USA odmówiły opublikowania jakichkolwiek oszacowań, jak nowy program wpłynie na cenę detaliczną samochodów. Wyjaśniły, że nadal badają to i ogłoszą szczegóły później.

Agencja Ochrony Środowiska EPA i resort transportu odpowiedzialne za opracowanie nowych norm opublikują wszystkie szczegóły programu pod koniec września.

Obie instytucje zobowiązały się także do przeprowadzenia kompleksowej oceny norm w połowie przewidzianego okresu, a dopiero na tej podstawie opracują normy dla aut i lekkich furgonetek po 2021 r.

Rozważają ponadto wdrożenie systemu zachęt w promowaniu pojazdów elektrycznych, hybrydowych plug-in i zamierzają proponować kredyty na zwiększenie skuteczności systemów klimatyzacji.

Obama w towarzystwie prezesów koncernów General Motors, Ford i Chrysler, a także Toyoty i Hondy oświadczył, że nowe normy przebiegu mil (1606,3 m) na każdy galon (3,8 l.) pozwolą ludziom oszczędzać pieniądze, bo teraz ceny paliw są jego zdaniem zabójcze.

- To porozumienie  jest najważniejszym pojedynczym krokiem dokonanym kiedykolwiek w tym kraju dla zmniejszenia naszej zależności od zagranicznej ropy - podkreślił.  Do 2025 r. przeciętna oszczędność paliwa podwoi się do 54,5 mil na galon, czyli do 23,4 km na litr. Ustanowiliśmy agresywny cel, a firmy tu obecne przystąpią do jego realizacji — dodał prezydent.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy