Więcej wiary w nowe technologie

Polskie firmy muszą postawić na Internet, aby wydobyć nasz kraj z innowacyjnego ogona

Publikacja: 24.10.2012 01:35

Przed polską wciąż stoi innowacyjne wyzwanie

Przed polską wciąż stoi innowacyjne wyzwanie

Foto: Rzeczpospolita

Rezerwa wobec nowych technologii to znacząca przywara polskich przedsiębiorców. A przecież bez tego nie rozwija się innowacyjność, czyli jedyny sposób na konkurencyjność w biznesie.

Właśnie teraz, kiedy Europa walczy z kryzysem większym niż ten, który dotknął nasz kraj, jest najlepszy moment na to, by inwestować w nowe technologie – twierdzą zgodnie Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz firma demosEUROPA, autorzy raportów o stanie polskiej i światowej przedsiębiorczości, które ukazały się w ostatnich tygodniach.

– Polscy przedsiębiorcy na tle Europy wypadają mało innowacyjnie: zaledwie 20 proc. z nich deklaruje, że ich firma jest innowacyjna – twierdzi Paulina Zadura-Lichota, dyrektor Departamentu Rozwoju i Przedsiębiorczości w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. – W krajach, do których chcielibyśmy się zbliżyć, np. w Niemczech, jest 80 proc. innowacyjnych firm.

W ubiegłorocznym zestawieniu Summary Innovation Index, przygotowywanym przez Komisję Europejską, Polska znalazła się na dalekim 23. miejscu wśród 27 krajów UE. Ranking ten tworzony jest na podstawie kilkudziesięciu wskaźników z zakresu innowacyjności.

Pocieszające jest to, że załapujemy się w nim do grupy tzw. umiarkowanych innowatorów, choć zajmujemy w nim ostatnie miejsce. Za nami są tylko Rumunia, Litwa, Bułgaria i Łotwa.

Projekt Strategii Innowacyjności i Efektywności Gospodarki (SIEG) opracowany przez Ministerstwo Gospodarki zakłada, że będziemy zmniejszać ten dystans dzielący nas od unijnych liderów, a celem jest wprowadzenie Polski do 2010 r. do kategorii krajów mocno innowacyjnych. Oznacza to, że musimy pokonać jeszcze dziewięć miejsc w górę, by sprostać temu zadaniu.

Aby tego dokonać, trzeba będzie nadgonić dystans dzielący nas od unijnych prymusów. Nasz PKB per capita to na razie tylko ok. 65 proc. unijnej średniej – podaje demosEUROPA w raporcie „Przedsiębiorczość – Internet – wzrost". Autorzy tego opracowania twierdzą, że konieczne jest przebudowanie struktury polskich firm.

Tych dużych, silnie rozwiniętych, tworzących masą krytyczną dla innowacyjnych rozwiązań mamy w Polsce zdecydowanie ze mało. Nasz ranking firm innowacyjnych pokazuje te przedsiębiorstwa, które w dziedzinie rozwoju i wykorzystania nowych technologii osiągnęły sukces i wybiły się daleko ponad przeciętność. Są one jednak niestety tylko wyspami w morzu małych lub bardzo małych firm.

Bank Światowy podliczył, że w latach 2007–2011 powstało u nas 14,5 tys. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. W Hiszpanii prawie 80 tys., a w Wielkiej Brytanii 330 tys. Wynika z tego, że jesteśmy aktywni, ale wciąż na zbyt małą skalę.

Szansę takiego szybkiego i niskokosztowego wzrostu stwarza gospodarka internetowa, która – jak pokazują dane – ma niestety wciąż niewielki udział w rozwoju ekonomicznym Polski. Według Boston Consulting Group w 2010 r. stanowiła ona zaledwie 2,7 proc. naszego PKB, zaś firma doradcza Deloitte ocenia jej wielkość na 4,8 proc. PKB. Dzieje się tak, mimo że w kraju mamy aż 16,7 mln internautów, czyli 55,4 proc. dorosłej populacji.

Jak twierdzi Agata Wacławik-Wejman, dyrektor ds. publicznych i relacji rządowych Google, Internet transformuje wszystkie gałęzie gospodarki i przedsiębiorcy powinni być przygotowani, żeby wykorzystać potencjał tkwiący w nowych technologiach.

– Dzięki niemu nowo powstałe i małe przedsiębiorstwa we wszystkich sektorach gospodarki zwiększają produktywność i uzyskują tani lub wręcz bezkosztowy dostęp do narzędzi, które dotąd były dostępne tylko największym korporacjom – dodaje specjalistka z Google.

O tym, jak dużo może wnieść Internet w gospodarkę kraju, świadczą dane OECD dla USA, wedle których w 2010 r. ok. 13 proc. wartości dodanej sektora przedsiębiorstw w tym kraju można było powiązać z działalnością internetową.

W Polsce nawet nie wszystkie średnie przedsiębiorstwa dysponują własnymi stronami WWW – wynika z ubiegłorocznych badań instytutu MillwardBrown SMG/KRC. „Czyniąc z gospodarki internetowej jeden z lewarów nowego etapu rozwoju w Polsce, możemy skorzystać z „renty zapóźnienia", która przekłada się na większą otwartość Polaków na nowe technologie użytkowe" – twierdzi raport demos EUROPA.

—Aleksandra Stanisławska

71 firm w zestawieniu

Jak co roku w ramach Listy 2000 redakcja „Rzeczpospolitej" wyłoniła ranking najbardziej innowacyjnych firm w Polsce. W tym roku laur zdobył gdyński producent wyspecjalizowanego sprzętu radiokomunikacyjnego Radmor, należący do rodzimej grupy zbrojeniowej WB Electronics. W pionie badawczo-rozwojowym Radmoru pracuje prawie jedna czwarta całego składu spółki. Jej wydatki na badania i rozwój sięgnęły w 2011 r. przeszło 30 proc. wartości przychodów. Ponadto jako jedyny w naszym zestawieniu Radmor 100 proc. prac badawczo-rozwojowych realizuje sam. To wszystko razem dało mu pozycję lidera. Zaraz za nim uplasował się Mo-Bruk zajmujący się przetwarzaniem i utylizacją odpadów. Trzeci jest Comarch, krakowski producent oprogramowania, który rokrocznie zajmuje wysoką pozycję w naszym rankingu innowacyjności. W tym roku otrzymaliśmy informacje o działalności badawczo-rozwojowej od 71 firm. Łącznie ich wydatki na badania i rozwój wyniosły 824 mln zł, wobec połączonych przychodów w wysokości 125,5 mld zł. Największą firmą w zestawieniu pod względem przychodów jest gdańska Grupa Lotos (27 mld zł), a pod względem zatrudnienia w pionie badawczo-rozwojowym (ponad 2 tys. osób) i pod względem wydatków na badania i rozwój (113 mln zł) informatyczna grupa Asseco. —ł.d.

Rezerwa wobec nowych technologii to znacząca przywara polskich przedsiębiorców. A przecież bez tego nie rozwija się innowacyjność, czyli jedyny sposób na konkurencyjność w biznesie.

Właśnie teraz, kiedy Europa walczy z kryzysem większym niż ten, który dotknął nasz kraj, jest najlepszy moment na to, by inwestować w nowe technologie – twierdzą zgodnie Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz firma demosEUROPA, autorzy raportów o stanie polskiej i światowej przedsiębiorczości, które ukazały się w ostatnich tygodniach.

Pozostało 90% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy