Reklama

UKE wysłał operatorom decyzje SMP [NOWE]

Magdalena Gaj, prezes UKE, jeszcze w grudniu będzie przekonywać prezesów sieci komórkowych, aby szybko dostosowali stawki MTR do wskazanych w wydanej dziś decyzji. Zapowiada kontrolę.

Publikacja: 17.12.2012 17:02

UKE wysłał operatorom decyzje SMP [NOWE]

Foto: ROL

Urząd Komunikacji Elektronicznej

wysłał dziś operatorom komórkowym decyzje dotyczące hurtowych stawek za kończenie połączeń (MTR). Opublikował je także na stronie internetowej. Zgodnie z nimi, od 1 stycznia 2013 r. wprowadzona zostaje stawka przejściowa, wynosząca 8,26 gr. za minutę, a od 1 lipca spadnie ona do 4,29 gr.

Wszystkie sieci będą płacić tyle samo. Zniknie więc asymetria, z której korzysta do tej pory w największym stopniu P4 (Play). Symetria dotyczyć będzie też spółek z portfela Zygmunta Solorza-Żaka: Aero 2, Mobylandu i CenterNetu. To, jak szybko się to faktycznie stanie zależy jednak od tempa negocjacji bilateralnych umów, które podpisać muszą operatorzy.

Jeden z komunikatów UKE wskazuje, że operatorzy obawiają się tych negocjacji i masowo występują do regulatora od pewnego czasu o wydanie decyzji administracyjnej rozstrzygającej ich spory.

Wątpliwości, czy nowe stawki wejdą w życie faktycznie od 1 stycznia 2013 r. ma wątpliwości sama prezes UKE, Magdalena Gaj.

Reklama
Reklama

– Słyszymy, że operatorzy nie chcą obniżki MTR-ów i odmawiają podpisywania aneksów do umów interkonektowych wprowadzających nowe ceny – mówi rpkom.pl Magdalena Gaj, prezes UKE. Jeśli opór będzie duży, a bilateralne negocjacje nie przyniosą efektu, UKE może wydać kolejne decyzje zastępujące umowy komercyjne.

Zdaniem Magdaleny Gaj, ten środek  nie powinien być potrzebny, bo na gruncie prawa dostosowanego do przepisów unijnych, operatorzy powinni dostosować się do właśnie wydanych decyzji. – To byłaby nadregulacja – uważa Gaj.

Z drugiej strony jednak, telekomom przysługuje ciągle wniosek do UKE o interwencję. - Będę robiła wszystko, co w mojej mocy, aby nowe stawki MTR zaczęły obowiązywać od stycznia. Jeszcze w grudniu będę rozmawiała z prezesami operatorów, aby poważnie podeszli do wydanej decyzji – mówi nam Magdalena Gaj. Zapowiada też kontrolę u operatorów w styczniu.

W ocenie prezes UKE, jeśli operatorzy dobrowolnie podpisywaliby umowy między sobą, stawki wejdą w życie szybko. - Jeśli nie, jeśli po negocjacjach będą występować do nas o decyzje zastępujące umowy, to biorąc pod uwagę, że decyzje takie muszą przejść konsultacje i notyfikację przez Komisję Europejską, może to potrwać około 6 miesięcy – ocenia Magdalena Gaj.

UKE wcześniej ocenił w komunikacie, że to, iż "operatorzy dążą do tego, aby stawki MTR wynikające z decyzji SMP wprowadzane były wyłącznie decyzjami Prezesa UKE rozstrzygającymi spory międzyoperatorskie, zdaniem Prezesa UKE prowadzi do celowego opóźnienia realizacji nałożonych na nich obowiązków regulacyjnych".

Maciej Witucki

Reklama
Reklama

, prezes Orange, w wywiadzie opublikowanym dziś przez

Telepolis.pl

stwierdził, że obniżki MTR-ów nie chce nawet P4, choć deklaruje inaczej.

Joergen Bang-Jensen

, prezes Play zapewnia, że to nieprawda. - P4 chce jak najszybszej obniżki MTR-ów - mówi

rpkom.pl.

Urząd Komunikacji Elektronicznej

wysłał dziś operatorom komórkowym decyzje dotyczące hurtowych stawek za kończenie połączeń (MTR). Opublikował je także na stronie internetowej. Zgodnie z nimi, od 1 stycznia 2013 r. wprowadzona zostaje stawka przejściowa, wynosząca 8,26 gr. za minutę, a od 1 lipca spadnie ona do 4,29 gr.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Ekonomia
Świętujący swe 60-lecie PONAR Wadowice zaczyna dwa duże, nowe przedsięwzięcia
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Ekonomia
Zakończył się BraveCamp – tygodniowa akademia przedsiębiorczości dla młodych innowatorów
Ekonomia
Polska dekada innowacji: z akwarium na bezkresne morze
Ekonomia
Dzięki BraveCampowi uczelnie budują przestrzeń do innowacji
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Ekonomia
Polskie MŚP ciągle z potencjałem
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama