Reklama

Strajk kontrolerów zawieszony

Branżowe stowarzyszenia twierdzą, że jednodniowy strajk kosztowałby przewoźników około 190 mln dolarów.

Publikacja: 07.10.2013 13:20

W ubiegłym tygodniu szefowie największych globalnych i europejskich linii lotniczych zażądali, by europejscy ministrowie transportu zablokowali planowany na ten tydzień strajk kontrolerów lotów. Dwa stowarzyszenia branżowe szacują, że strajk, który miał się odbyć w czwartek, będzie kosztował przewoźników niemal 140 milionów euro (190,7 miliona dolarów), a całą gospodarkę UE dwa razy więcej.

Pasażerowie mogli mieć nadzieję na polubowne rozwiązanie sporu, ponieważ przedstawiciele związków z kilku krajów deklarowali, że mogą odwołać strajk, bo unijni politycy zgodzili się z nimi spotkać w tym tygodniu. Poinformował o tym w czwartek przedstawiciel francuskiego związku. Do spotkania ma dojść dziś.

W czwartek nie będzie uziemienia maszyn

W ubiegłym miesiącu organizacja zrzeszająca związki zawodowe kontrolerów lotów z całej Europy zapowiedziała „dzień strajkowy" na czwartek, 10 października, by zaprotestować przeciwko unijnemu planowi zniesienia narodowych granic na niebie i podniesienia efektywności.

Licząca 28 krajów Unia jest podzielona na siatkę przestrzeni powietrznych, co zdaniem brukselskich urzędników zwiększa roczne koszty podróży powietrznych po Europie o niemal 5 miliardów dolarów z powodu zawiłości tras oraz opóźnień.

Wspólne Niebo kością niezgody

Kontrolerzy argumentują, że unijny plan, znany jako Wspólne Europejskie Niebo, zagrozi podniebnemu bezpieczeństwu. Branżowa „czapa" – Związek Kontrolerów Lotów Unii Europejskiej, czyli ATCEUC – skrytykowała Komisję Europejską za przyjęcie „czysto ekonomicznego podejścia tam, gdzie priorytetem powinno być bezpieczeństwo".

Reklama
Reklama

Unijny komisarz ds. transportu Siim Kallas i inni politycy odrzucają to oskarżenie, twierdząc, że Wspólne Niebo może zwiększyć poziom bezpieczeństwa. Zwolennicy tego rozwiązania argumentują, że większa automatyzacja zarządzania ruchem lotniczym odciąży kontrolerów i da im lepsze informacje.

Komisja chce przyjąć nowy pakiet rozwiązań wzmacniających plan Wspólnego Nieba realizowany jak dotąd bardzo powoli. ATCEUC twierdzi, że proponowane przez Komisję pomysły „osłabią istniejącą siatkę bezpieczeństwa i obniżą jakość usług". I wezwała ponad 14 tys. pracowników swoich organizacji członkowskich do strajku.

W odpowiedzi Tony Tyler, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego (IATA), i Athar Husain Khan, sekretarz generalny Stowarzyszenia Europejskich Linii Lotniczych, napisali do wszystkich unijnych ministrów transportu, by „podjęli pilne działania", twierdzi osoba znająca stanowisko linii lotniczych.

Negocjacje trwają

Nadzór nad kontrolerami ruchu lotniczego wciąż pozostaje w gestii państw narodowych, mimo że Unia Europejska naciska na integrację. Linie lotnicze chcą, by ministrowie transportu wynegocjowali sposób na odwołanie strajku albo przygotowali plan awaryjny, który zapobiegnie przerwom w połączeniach, twierdzi nasze źródło.

Przedstawiciele Unii wywierają podobną presję.

– Komisja Europejska zgodziła się spotkać z nami w tym tygodniu, by przedstawić swoje propozycje i wysłuchać naszego punktu widzenia – powiedział obecny na spotkaniu związków kontrolerów lotów na Malcie, którego głównym tematem był strajk, Roger Rousseau, sekretarz generalny francuskiego związku kontrolerów, SNCTA.

Reklama
Reklama

– Jeżeli nic konkretnego nie wyniknie z tego spotkania, możliwość późniejszego strajku jest wciąż otwarta – dodał.

13 czerwca francuscy kontrolerzy lotów przeprowadzili protest przeciwko planowi Wspólnego Nieba, w wyniku którego, według źródeł branżowych, trzeba było odwołać prawie 40 proc. lotów we Francji.

Linie lotnicze szacowały, że  gdyby czwartkowy jednodniowy strajk odbył się, jego skutki odczułyby setki tysięcy pasażerów.

—Daniel Michaels, Inti Landauro

tłum. tk

(C) 2013 Dow Jones & Company, Inc. Wszelkie prawa zastrzeżone Aby zaprenumerować „The Wall Street Journal": www.wsjeuropesubs.com

W ubiegłym tygodniu szefowie największych globalnych i europejskich linii lotniczych zażądali, by europejscy ministrowie transportu zablokowali planowany na ten tydzień strajk kontrolerów lotów. Dwa stowarzyszenia branżowe szacują, że strajk, który miał się odbyć w czwartek, będzie kosztował przewoźników niemal 140 milionów euro (190,7 miliona dolarów), a całą gospodarkę UE dwa razy więcej.

Pasażerowie mogli mieć nadzieję na polubowne rozwiązanie sporu, ponieważ przedstawiciele związków z kilku krajów deklarowali, że mogą odwołać strajk, bo unijni politycy zgodzili się z nimi spotkać w tym tygodniu. Poinformował o tym w czwartek przedstawiciel francuskiego związku. Do spotkania ma dojść dziś.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Ekonomia
Kredyty gotówkowe a budżet domowy. Jak efektywnie nimi zarządzać?
Ekonomia
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Ekonomia
Nowa era turystyki – kiedy dane pomagają tworzyć lepsze doświadczenia
Ekonomia
Małe i średnie firmy potrzebują doskonalenia kompetencji cyfrowych
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Materiał Promocyjny
Rödl & Partner doradza przy sekurytyzacji VEHIS
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama