Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował dziś raport "Rynek usług telekomunikacyjnych w Polsce w 2013 roku". Zawiera on m.in. opinie konsumentów na temat funkcjonowania rynku telekomunikacyjnego w Polsce, jakości usług oraz najpopularniejszych form ich wykorzystania.
KLIENCI INDYWIDUALNI
Nasycenie usługami telekomunikacyjnymi na rynku klientów indywidualnych jest wysokie: 86 proc. badanych posiada telefon komórkowy, 60 proc. dostęp do Internetu, a 31 proc. telefon stacjonarny. Wyniki te są zbliżone do roku poprzedniego, jednak już w odniesieniu do roku 2011 zauważalne są zmiany. Na przestrzeni dwóch lat odsetek osób posiadających telefon komórkowy wzrósł o 1,8 pp., przy jednoczesnym spadku o 7,9 pp. nasycenia usługami telefonii stacjonarnej. Zgodnie z deklaracjami ankietowanych, poziom usług dostępu do Internetu nie zmienił się.
Popularnym zjawiskiem jest korzystanie z pakietów usług telekomunikacyjnych. Najczęściej wiązane są usługi stacjonarne, w tym głównie Internet, który wchodzi w skład 79 proc. ogółu pakietów. Dla porównania, w 2011 r. wskaźnik ten wynosił 72,5 proc.. Najpopularniejsze typy pakietów – zarówno teraz, jak i w latach poprzednich, obejmują telewizję i Internet stacjonarny, albo telefon stacjonarny i Internet stacjonarny.
Ankietowani deklarowali, że najniższe średnie miesięczne koszty korzystania charakteryzują usługi telefonii komórkowej na kartę i jest to 36 zł. Analogiczny wskaźnik dla telefonii stacjonarnej wyniósł 51 zł, natomiast dla Internetu, zależnie od rodzaju dostępu, 55 zł (dostęp stacjonarny) lub 52 zł (dostęp mobilny). Najwyższe rachunki płacili użytkownicy telefonii komórkowej na abonament – 62 zł. Dwa lata temu, najniższy koszt – 42 zł, ponosiły również osoby korzystające z telefonu komórkowego na kartę. Abonenci telefonów stacjonarnych miesięcznie uiszczali koszt porównywalny (49 zł), natomiast średni miesięczny koszt dostępu do Internetu był wyższy, odpowiednio o 2 zł w przypadku dostępu stacjonarnego i o 4 zł w przypadku dostępu mobilnego.