Szkody komunikacyjne od dawna są zmorą klientów towarzystw ubezpieczeniowych. Trudno znaleźć osobę, która byłaby zadowolona z przyznanego odszkodowania. Zaniżanie odszkodowań, odmowa zwrotu kosztów wynajmu auta zastępczego, brak odszkodowania za utratę wartości handlowej pojazdu to tylko niektóre problemy, z którymi klienci zwracają się do organu nadzoru oraz do rzecznika ubezpieczonych.
Do nieprawidłowości dochodzi mimo kilku orzeczeń Sądu Najwyższego zawierających rozstrzygnięcia w spornych sprawach. Towarzystwa nadal inaczej interpretują przepisy i to skłoniło Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) do zajęcia się problemem.
Procesy sądowe kosztują
Komisja Nadzoru Finansowego dwa miesiące temu opublikowała projekt wytycznych w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych. Urząd zajął się tym tematem z powodu stwierdzenia nieprawidłowości w działaniu towarzystw. Dotyczyły one przede wszystkim nieterminowego wypłacania świadczeń, zaniżania wypłat, zaniedbań w wypełnianiu obowiązków informacyjnych w toku likwidacji szkód, niedostatecznego nadzoru i kontroli nad podmiotami zewnętrznymi likwidującymi szkody w imieniu ubezpieczycieli.
Jak podaje KNF, wytyczne mają na celu wskazanie oczekiwań nadzorcy dotyczących ostrożnego i stabilnego zarządzania obszarem likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. Nieprawidłowości w tym obszarze narażają towarzystwa na konkretne straty finansowe (koszty obsługi prawnej sporu; w razie przegranej konieczność zapłaty kosztów sądowych i zastępstwa procesowego oraz odsetek za opóźnienie).
Kompleksowe ?zmiany
Wytyczne dotyczą różnych kwestii. Spora grupa wiąże się ze stosowaniem procedur w postępowaniu likwidacyjnym, kontrolą wewnętrzną, zlecaniem czynności z zakresu likwidacji szkód podmiotom zewnętrznym. Z punktu widzenia klientów największe znaczenie mają wytyczne dotyczące sposobu ustalania wysokości świadczenia. Sprawy te od lat stanowią zarzewie sporów z ubezpieczycielami i doczekały się orzeczeń Sądu Najwyższego. Chodzi głównie o: