KNF: projekt wytycznych w spr likwidacji szkód komunikacyjnych

KNF chce, by w jednym dokumencie zostały spisane wytyczne dla towarzystw, w jaki sposób mają likwidować szkody z OC. Wytyczne te uwzględniają korzystne dla klientów interpretacje przepisów i orzeczenia sądu.

Publikacja: 14.09.2014 10:55

Gdy dojdzie do kolizji, klienci towarzystw stykają się z różną interpretacją przepisów

Gdy dojdzie do kolizji, klienci towarzystw stykają się z różną interpretacją przepisów

Foto: 123RF

Szkody komunikacyjne od dawna są zmorą klientów towarzystw ubezpieczeniowych. Trudno znaleźć osobę, która byłaby zadowolona z przyznanego odszkodowania. Zaniżanie odszkodowań, odmowa zwrotu kosztów wynajmu auta zastępczego, brak odszkodowania za utratę wartości handlowej pojazdu to tylko niektóre problemy, z którymi klienci zwracają się do organu nadzoru oraz do rzecznika ubezpieczonych.

Do nieprawidłowości dochodzi mimo kilku orzeczeń Sądu Najwyższego zawierających rozstrzygnięcia w spornych sprawach. Towarzystwa nadal inaczej interpretują przepisy i to skłoniło Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) do zajęcia się problemem.

Procesy sądowe kosztują

Komisja Nadzoru Finansowego dwa miesiące temu opublikowała projekt wytycznych w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych. Urząd zajął się tym tematem z powodu stwierdzenia nieprawidłowości w działaniu towarzystw. Dotyczyły one przede wszystkim nieterminowego wypłacania świadczeń, zaniżania wypłat, zaniedbań w wypełnianiu obowiązków informacyjnych w toku likwidacji szkód, niedostatecznego nadzoru i kontroli nad podmiotami zewnętrznymi likwidującymi szkody w imieniu ubezpieczycieli.

Jak podaje KNF, wytyczne mają na celu wskazanie oczekiwań nadzorcy dotyczących ostrożnego i stabilnego zarządzania obszarem likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. Nieprawidłowości w tym obszarze narażają towarzystwa na konkretne straty finansowe (koszty obsługi prawnej sporu; w razie przegranej konieczność zapłaty kosztów sądowych i zastępstwa procesowego oraz odsetek za opóźnienie).

Kompleksowe ?zmiany

Wytyczne dotyczą różnych kwestii. Spora grupa wiąże się ze stosowaniem procedur w postępowaniu likwidacyjnym, kontrolą wewnętrzną, zlecaniem czynności z zakresu likwidacji szkód podmiotom zewnętrznym. Z punktu widzenia klientów największe znaczenie mają wytyczne dotyczące sposobu ustalania wysokości świadczenia. Sprawy te od lat stanowią zarzewie sporów z ubezpieczycielami i doczekały się orzeczeń Sądu Najwyższego. Chodzi głównie o:

- ?użycie nowych części do naprawy samochodu,

- ?ustalanie wartość części zakwalifikowanych do wymiany,

- ?kryteria uznania szkody za całkowitą lub częściową,

- ?utrata wartości handlowej auta,

- ?zwrot kosztów wynajmu samochodu zastępczego.

Uwagi do projektu wytycznych KNF w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych można przesyłać do 15 września. Wskazane w dokumencie standardy mają być wprowadzone najpóźniej do 31 marca 2015 r.

Projekt wytycznych KNF:

www.knf.gov.pl

Krystyna Krawczyk, dyrektor Biura Rzecznika Ubezpieczonych

Rzecznik ubezpieczonych z zadowoleniem przyjął przygotowanie przez KNF wytycznych w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych. Wytyczne nie tworzą nowego prawa, lecz stanowią potrzebny ?w praktyce zbiór zasad wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz utrwalonego orzecznictwa Sądu Najwyższego. Niestety, od lat postępowanie ubezpieczycieli w sprawach roszczeń odszkodowawczych ?z komunikacyjnego OC odbiega znacząco od kanonu prawa, co niezbicie wykazał rzecznik ubezpieczonych w raporcie „Orzecznictwo Sądu Najwyższego a praktyka likwidacji szkód komunikacyjnych". Można śmiało powiedzieć, że w państwie prawa doszło do sytuacji, w której prawo przestało być stosowane przez nadzorowane podmioty rynku finansowego, określające się nadto jako instytucje wysokiego zaufania publicznego. Powstała patologiczna sytuacja, w której poszkodowany de facto dopiero na drodze sądowej miał szanse uzyskać świadczenie zgodne z prawem. Rzecznik ubezpieczonych oczekuje, że działania nadzorcze w zakresie stosowania przez ubezpieczycieli prawa zgodnie z treścią wytycznych doprowadzą do wyeliminowania nieprawidłowości, które naruszają interesy poszkodowanych, a jednocześnie szkodzą wizerunkowi i rozwojowi całego rynku ubezpieczeń.

Skargi do rzecznika i KNF

Jak wynika z raportu rzecznika ubezpieczonych, w pierwszym półroczu 2014 r. wpłynęło do niego 7960 spraw, z czego 4015 (ponad 50 proc.) dotyczyło ubezpieczeń komunikacyjnych, przede wszystkim OC (40,7 proc. całości).

Klienci narzekali na wysokość przyznanego świadczenia (ponad 28 proc.), oddalenie roszczenia (27,9 proc.) i opieszałość w postępowaniu odszkodowawczym (blisko 6 proc.). Zdarzają się również problemy z wynajmem samochodu zastępczego – towarzystwa uzależniają to np. od komunikacji miejskiej ?w pobliżu miejsca zamieszkania klienta.

Komisja Nadzoru Finansowego podała, że w pierwszej połowie 2014 r. wpłynęło do niej 1989 skarg na ubezpieczycieli, o 22 proc. mniej niż w takim samym okresie roku poprzedniego. Zastrzeżenia klientów dotyczyły wysokości odszkodowań, opieszałości w ich wypłacie oraz odmowy wypłaty.

Szkody komunikacyjne od dawna są zmorą klientów towarzystw ubezpieczeniowych. Trudno znaleźć osobę, która byłaby zadowolona z przyznanego odszkodowania. Zaniżanie odszkodowań, odmowa zwrotu kosztów wynajmu auta zastępczego, brak odszkodowania za utratę wartości handlowej pojazdu to tylko niektóre problemy, z którymi klienci zwracają się do organu nadzoru oraz do rzecznika ubezpieczonych.

Do nieprawidłowości dochodzi mimo kilku orzeczeń Sądu Najwyższego zawierających rozstrzygnięcia w spornych sprawach. Towarzystwa nadal inaczej interpretują przepisy i to skłoniło Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) do zajęcia się problemem.

Pozostało 86% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy