Reklama

Polska staje się za ciasna

Polskie firmy widzą znacznie większe możliwości rozwoju na nowych rynkach, niż firmy światowe. Co czwarty krajowy przedsiębiorca zamierza rozpocząć działalność na rynku zagranicznym.

Publikacja: 17.12.2014 11:30

Polska staje się za ciasna

Foto: Bloomberg

Z sondy przeprowadzonej wśród firm, będących klientami TMF Group, globalnego dostawcy usług biznesowych, wynika że zarówno polskie, jak i zachodnie firmy są pełne optymizmu, jeśli chodzi o rozwój własnego biznesu w najbliższym czasie. W sporadycznych przypadkach sceptycznie patrzą w przyszłość wyłącznie światowi przedsiębiorcy. Polskie firmy wyróżnia absolutnie optymistyczne nastawienie, co wiąże się z całkowitym przeświadczeniem o ustabilizowaniu się sytuacji gospodarczej na świecie.

Wyniki analizy wskazują, że ponad połowa przedsiębiorców jest przekonanych o wzroście swoich firm w najbliższych latach. Co czwarta firma działająca na rynku międzynarodowym i co trzecia firma polska spodziewa się w najbliższej perspektywie wzrostu swoich przychodów.

Charakterystyczne jest przy tym, że polscy inwestorzy w znacznie większym stopniu niż firmy zachodnie upatrują szansy dalszego rozwoju w ekspansji na inne rynki.

- Co czwarta polska firma, zamierza rozpocząć działalność za granicą. Ambicje rodzimych inwestorów, związane z planowaną działalnością w innych krajach, to powód do dużej satysfakcji. Od wielu lat obserwujemy ewolucję polskich firm, pomagając im wchodzić na światowe rynki - zauważa Mikołaj Pluciński, prezes zarządu TMF Poland.

Z ankiety wynika, że celem ekspansji polskich firm są przede wszystkim kraje Unii Europejskiej, wśród których czołową pozycję zajmują Niemcy. Inwestorzy chcą rozwijać działalność głównie w naszym regionie Europy, w tym także w Rosji i w krajach strefy euro. Jednocześnie, polscy przedsiębiorcy duże możliwości widzą także w dalszym rozwoju działalności na rynku krajowym.

Reklama
Reklama

Z drugiej strony badanie przyniosło informacje o ostrożnym podejściu firm, jeśli chodzi o planowanie wydatków. Zdecydowana większość, zarówno polskich, jak i działających na światowych rynkach firm zamierza przeprowadzić w najbliższym czasie restrukturyzację kosztów. - Takie decyzje wymusza prawdopodobnie silna konkurencja na rynku, na którym wciąż odczuwalne są skutki światowego spowolnienia gospodarczego. Bogatsze o ostatnie doświadczenia firmy, wnikliwie rozpatrują też kwestie związane zatrudnianiem nowych pracowników - informuje Mikołaj Pluciński.

Charakterystyczne, że ankietowane firmy jednoznacznie uznały, że największy wpływ na ich działalność wywiera szybki rozwój technologiczny. Postępująca w szybkim tempie ewolucja nowych technologii, która decyduje też o zmianach zachowań konsumentów oraz transformacji w każdej dziedzinie biznesu, spędza sen z powiek przede wszystkim polskim przedsiębiorcom. W związku z tym, większość z nich przewiduje konieczność szybkiego dostosowywania swojej działalności do nowych warunków rynkowych, zmiany przyjętej taktyki i związane z tym dodatkowe wydatki.

Z sondy przeprowadzonej wśród firm, będących klientami TMF Group, globalnego dostawcy usług biznesowych, wynika że zarówno polskie, jak i zachodnie firmy są pełne optymizmu, jeśli chodzi o rozwój własnego biznesu w najbliższym czasie. W sporadycznych przypadkach sceptycznie patrzą w przyszłość wyłącznie światowi przedsiębiorcy. Polskie firmy wyróżnia absolutnie optymistyczne nastawienie, co wiąże się z całkowitym przeświadczeniem o ustabilizowaniu się sytuacji gospodarczej na świecie.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Ekonomia
Świętujący swe 60-lecie PONAR Wadowice zaczyna dwa duże, nowe przedsięwzięcia
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Ekonomia
Zakończył się BraveCamp – tygodniowa akademia przedsiębiorczości dla młodych innowatorów
Ekonomia
Polska dekada innowacji: z akwarium na bezkresne morze
Ekonomia
Festiwal innowacji w Rzeszowie: szansa dla młodych i dla biznesu
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Ekonomia
Dzięki BraveCampowi uczelnie budują przestrzeń do innowacji
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama