W ciągu ostatnich 10 lat sektor telekomunikacyjny zmienił się zarówno jeśli chodzi o rodzaj firm, które konkurują o wydatki użytkowników, jak i o potrzeby klientów, a kolejnych 5 lat nie będzie pod tym względem należało do spokojnych – przekonują eksperci firmy doradczej EY w opublikowanym właśnie raporcie z badania przeprowadzonego w 2015 roku wśród menedżerów telekomów o łącznych przychodach 690 mld dol.
W latach 2005-2015 globalne przychody operatorów telekomunikacyjnych rosły, ale nie udawało im się poprawić rentowności. Na tym tle słabo wypadli przedstawiciele sektora w Europie, gdzie przychody firm telekomunikacyjnych spadały, a rentowność firm pogarszała się. W latach 2008-2014 europejskie sieci komórkowe zanotowały spadek wpływów o 18 proc., a zysku EBITDA o 22 proc. – wyliczył EY.
W tym kontekście należy zauważyć, że Polski rynek nie był wyjątkiem. Krajowe telekomy - nie licząc sieci P4, operatora sieci Play - przez ostatnich 10 lat notowały spadek przychodów i zysków, a obniżki byłyby jeszcze większe gdyby nie działania podejmowane przez zarządzających: postawienie na usługę dostępu do Internetu i wymianę urządzeń konsumentów na te nowej generacji, szukanie przychodów w usługach telewizyjnych, ICT, bankowości, energetyce.
2005 rok grupa TPSA – dziś Orange Polska – zakończyła z 18,3 mld zł przychodów i blisko 8 mld zł zysku EBITDA. 2014 rok już tylko z 12,2 mld zł przychodów oraz 3,9 mld zł EBITDA. Część tego spadku to efekt sprzedaży spółek nie wpisujących się w strategię grupy: Emitela, czy Wirtualnej Polski, ale to nie te transakcje zaważyły jednak na zmianie, jaką przeszła grupa, ale kryzys telefonii stacjonarnej, a także decyzje regulacyjne na rynku telefonii komórkowej. Dla porównania, czysto mobilny operator, Polkomtel, operator sieci Plus w swoim najlepszym 2009 r. roku zanotował 7,8 mld zł przychodów. W 2014 r. zaś 6,5 mld zł, choć gdyby nie liczyć przychodów z udostępniania masztów firmie powiązanej około 6,2 mld zł.
Żeby zwiększyć zyskowność, telekomy muszą szukać nowych źródeł przychodów, zmienić modele biznesowe i stawiać na partnerstwa – przekonuje też EY, na podstawie zebranych w badaniu opinii (na łamach rpkom.pl wielu menedżerów przedstawiało już podobne opinie; ostatnio Adam Sawicki, prezes T-Mobile Polska).