Obsługiwane mobilnie polisy są przyszłością rynku ubezpieczeń

Innowacyjne rozwiązania są wprowadzane w branży stosunkowo wolno.

Aktualizacja: 09.01.2017 19:54 Publikacja: 09.01.2017 18:37

Foto: sxc.hu

Chociaż w każdym kraju poziom innowacyjności ubezpieczycieli jest inny, generalnie branża nie słynie z błyskawicznej adaptacji nowinek technicznych.

Także w Polsce zakłady ubezpieczeniowe w porównaniu chociażby z bankami nie błyszczą nowoczesnymi rozwiązaniami.

Powolny postęp

Dopiero w zeszłym miesiącu PZU, największy polski ubezpieczyciel, wprowadził aplikację internetową do samodzielnej kalkulacji kosztów naprawy samochodu i uszkodzonego mienia. Teraz cały proces obsługi szkód można szybko zrobić, korzystając z telefonu komórkowego, tabletu czy komputera. Ale dlaczego klienci musieli czekać na takie rozwiązania tak długo?

– Ubezpieczenia to biznes, który dość wolno absorbuje nowinki techniczne – uważa Sławomir Tryfon, szef ubezpieczeń życiowych w Uniqa Polska. Jego zdaniem z jednej strony powoduje to, że branża jest postrzegana jako konserwatywna w porównaniu z np. bankowością. – Z drugiej strony daje to szansę na selektywne wybieranie tych innowacji, które są już przetestowane i sprawdzone w innych branżach, a dzięki temu znane klientom – wskazuje.

Jednak na tle Zachodu Polska także wypada blado, a rynek ubezpieczeń nad Wisłą dosyć opornie wprowadza innowacyjne rozwiązania. KPMG zwraca w swoim najnowszym raporcie uwagę, że w Europie wykorzystanie aplikacji mobilnych w tej branży staje się powoli standardem. W Polsce zaledwie czterech z dziesięciu największych ubezpieczycieli udostępnia swoim klientom aplikacje mobilne i żadna z nich nie umożliwia dostępu do konta online.

Jak podkreślają analitycy KPMG, firmy ubezpieczeniowe traktują aplikacje mobilne z dużą ostrożnością i zdają się nie dostrzegać ich potencjału. Tymczasem 61 proc. konsumentów cyfrowych w Polsce deklaruje chęć zakupu polisy, którą można byłoby obsługiwać mobilnie.

Wiele wskazuje na to, że wprowadzenie aplikacji przez PZU, nawet pomimo faktu, że państwowy ubezpieczyciel nie jest pierwszy, może wymusić na konkurencji szybkie dostosowanie się do nowych trendów. Już rok temu likwidację szkód przez aplikację mobilną wprowadziła np. Warta. Po 12 miesiącach obsługuje w ten sposób 17 proc. zgłaszanych szkód.

Poszukiwanie zysku

Innowacje i wykorzystanie nowoczesnych technologii, zarówno jeśli chodzi o lepsze szacowanie ryzyka, jak i nowe kanały komunikacji z klientem, w końcu „dopadną" także polski rynek.

– Nieograniczony dostęp do internetu, rozwój świata „mobile", zmieniające się przyzwyczajenia konsumentów, rosnący udział w podejmowaniu decyzji pokoleń X, Y, potencjalna konkurencja ze strony start-upów, zmuszają polskich ubezpieczycieli do weryfikacji modeli biznesowych – uważa Bartosz Słupski zajmujący się alternatywnymi kanałami sprzedaży w Uniqa Polska. Jego zdaniem rewolucja jeszcze nie nastąpiła, ale jak podkreśla, każdy polski ubezpieczyciel pracuje dziś nad narzędziami będącymi odpowiedzią na zmieniające się otoczenie.

– Big Data jest szansą na usprawnienie różnych funkcji i procesów w towarzystwach ubezpieczeń. Internet rzeczy i telematyka będą wyznaczać nowe trendy w sektorze. Grywalizacja i wirtualna rzeczywistość będą z kolei skutecznie pomagać w działaniach marketingowych. To tylko przykłady, ale ich realizacja to tylko kwestia czasu – dodaje Słupski.

Do poszukiwania oszczędności i zwiększania zysku dzięki innowacjom ubezpieczycieli mogą zmusić pogłębiające się w niektórych segmentach straty. Tak się dzieje przede wszystkim w polisach komunikacyjnych, gdzie w ubiegłym roku straty przekroczyły 1 mld zł.

W efekcie zakłady nie tylko zaczęły drastycznie podnosić ceny usług, ale także coraz mocniej interesować się telematyką, dzięki której przy ustalaniu stawki ubezpieczenia za samochód pod uwagę brana jest ocena stylu jazdy kierowcy i jego skłonność do ryzyka.

Jak wynika z raportu Deloitte, opierającego się na badaniu klientów firm ubezpieczeniowych w 11 krajach europejskich, do 2020 roku udział rynkowy indywidualnych ubezpieczeń komunikacyjnych wykorzystujących technologie cyfrowe może sięgnąć 17 proc. Oznacza to powstanie rynku o wartości przekraczającej 15 mld euro. W Polsce ten udział mógłby sięgnąć 15 proc.

Mobilna rewolucja

Dla polskich ubezpieczycieli mocnym sygnałem, że już czas przestawić się na nowe tory, mogą być badania KPMG, z których wynika, że prawie jedna trzecia Polaków woli kupić ubezpieczenie przez aplikację mobilną, nawet jeżeli jego koszt będzie większy.

Według raportu technologia nie będzie jednak osłabiała roli agentów, wręcz przeciwnie: stanie się on nie tyle sprzedawcą, ale specyficznym rodzajem concierge'a, który będzie kompleksowo dbał o ochronę ubezpieczeniową swojego klienta.

Zdaniem KPMG agenci nie będą musieli mieć już tak szczegółowej wiedzy o produkcie, znaczenie będzie miała natomiast świadomość zmieniającego się wokół świata i dbanie o to, aby klienci byli na bieżąco z nowinkami.

Opinia

Piotr Ruszowski, szef sprzedaży i marketingu w Mondial Assistance

Obecni na polskim rynku ubezpieczyciele są coraz bardziej innowacyjni, gdyż takie są potrzeby naszych klientów. Możemy to zaobserwować w wielu aspektach – od konstrukcji produktów, poprzez obsługę klientów, na likwidacji szkód kończąc. Widać to również w ubezpieczeniach pomocowych. Wielu ubezpieczycieli ułatwia pracę klientom, jak również swoim agentom poprzez tworzenie łatwych narzędzi sprzedażowych. Nie dziwią już nikogo responsywne strony internetowe czy aplikacje mobilne, za pomocą których z wykorzystaniem smartfona czy tabletu można kupić ubezpieczenie w kilku prostych krokach, poświęcając na to dosłownie parę minut.

Chociaż w każdym kraju poziom innowacyjności ubezpieczycieli jest inny, generalnie branża nie słynie z błyskawicznej adaptacji nowinek technicznych.

Także w Polsce zakłady ubezpieczeniowe w porównaniu chociażby z bankami nie błyszczą nowoczesnymi rozwiązaniami.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
DEBATA „RZECZPOSPOLITEJ”
Dyrektywa Women on Boards to także szansa dla biznesu
Ekonomia
Michał Dąbrowski: ARP powinna stać się wehikułem gospodarczym dla polskich firm
Ekonomia
Drozapol rusza ze skupem akcji
Materiał Promocyjny
Mała Księgowość: sprawdzone rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Niezwykła przestrzeń konferencyjna w Warszawie