Nokia: jesteśmy liderem polskiego rynku i nim pozostaniemy

Piotr Bubak, dyrektor marketingu Nokia Poland twierdzi, że fiński producent coraz lepiej sobie radzi w segmencie smartfonów, w których do niedawna oddawał pole rywalom. Jeszcze oomóc ma m.in. udoskonalenie systemu Symbian i wprowadzenie na rynek kolejnego modelu telefonu opartego na Linuxie. Nokia nie wystraszyła się zapowiedziami Samsunga, że w tym roku, to koreańska firma sprzeda w Polsce najwięcej komórek.

Publikacja: 03.02.2010 11:44

Piotr Bubak, dyrektor marketingu Nokia Poland

Piotr Bubak, dyrektor marketingu Nokia Poland

Foto: Nokia

[b]rpkom.pl: - Jaki był miniony rok dla Nokii w Polsce? Ile telefonów sprzedaliście i jaki to dało udział w rynku?[/b]

[i]Piotr Bubak, dyrektor marketingu Nokia Poland[/i]: - Miniony rok stanowił duże wyzwanie dla całego rynku, jednakże Nokia umocniła w ciągu jego trwania swoją pozycję lidera. Dzięki nowościom produktowym zwiększyliśmy swój udział w rynku smartfonów w 4Q 2009. Nie podajemy jednak danych sprzedaży na poszczególnych rynkach. Mogę tylko powiedzieć, że obecnie szacujemy nasz udział w rynku globalnym na 38%.

[b]Które modele sprzedawały się najlepiej i w jakich ilościach?[/b]

- W ubiegłym roku były przynajmniej dwa modele, które cieszyły się dużą popularnością: muzyczna Nokia 5800 XpressMusic oraz smartfon Nokia N97. Potwierdzają to nie tylko nasze wyniki sprzedaży, ale i publikowane w sieci rankingi popularności telefonów w 2009 roku.

[b]A ile telefonów sprzedajecie dziś w kanale pozaoperatorskim i jakiego rodzaju są to aparaty?[/b]

- Już od pewnego czasu obserwujemy wzrost udziału sprzedaży u dystrybutorów oraz w sieciach sprzedaży pozaoperatorskich. Obecnie Nokia dostarcza w Polsce do tego segmentu około 25% swoich urządzeń. Wiąże się to m.in. ze zmianą oczekiwań klientów - coraz chętniej decydują się oni na zakup telefonów droższych, ale bardziej dostosowanych do ich potrzeb. Duże przełożenie na tę sytuację ma również coraz większa liczba punktów sprzedaży niezależnej.

[b]A jeśli chodzi o operatorów, z którym z nich współpraca składa się w ma dziś najlepiej? Czy któryś z nich sprzedaje znacząco więcej telefonów waszej firmy niż inni?[/b]

- Współpraca ze wszystkimi operatorami jest w naszym przekonaniu bardzo udana. Co szczególnie nas cieszy operatorzy są zainteresowani uruchamianymi przez nas kolejnymi usługami: Ovi Sklep, Ovi Mapy, czy Nokia Messaging - dostępnymi już w sieci Play i Orange. W ubiegłym roku Nokia wspólnie z operatorami zrealizowała również dwa ważne projekty promocyjne: Era Nowe Horyzonty i Orange Warsaw Festiwal.

[b]Jaki macie pomysł na walkę z konkurencją w segmencie smartfonów?[/b]

- Smartfony zajmują w naszej strategii bardzo ważną grupę produktów, czego dowodem jest mocne, stale rozwijane portfolio. Mówię tu przede wszystkim o telefonach Nokia ESeries i NSeries, wśród których ostatnio pojawił się mocno wspierany przez nas model N900. To urządzenie oparte na systemie operacyjnym Linux. W tym roku planujemy wprowadzenie jeszcze jednego modelu opartego na tym OS. Oczywiście Symbian pozostaje naszym głównym systemem operacyjnym i, co ważne, w tym roku będzie się rozwijać i pojawi się w produktach z coraz to niższych półek.

[b]Jak państwo widzą przyszłość i perspektywy systemu Symbian w kontekście ekspansji Androida, czy iPhone'a?[/b]

- W 2010 roku planujemy premierę nowej wersji Symbiana ze zmienionym interfejsem użytkownika.Spodziewamy się, że nowy, bardziej zaawansowany technologicznie i 2-3 krotnie szybszy interfejs zwiększy komfort użytkowania naszych urządzeń. Wśród planowanych ulepszeń jest również wykorzystywanie akceleratorów grafiki. Jak wspomniałem, Symbian trafiać będzie do coraz tańszych telefonów.

[b]Samsung otwarcie mówi, że jego celem w 2010 roku jest objecie pozycji lidera na rynku komórkowym w Polsce i zdystansowanie Nokii. Czy będziecie bronić pozycji lidera? Jaki udział w polskim rynku w tym roku chcielibyście mieć?[/b]

- Nokia jest liderem i nim pozostanie. Wierzę, że mocne portfolio telefonów wzbogacone o zaawansowane usługi, zapewni nam oczekiwane rezultaty.

[b]Czy jednak państwa zdaniem cel Samsunga nie oznacza, że brand Nokii w Polsce zaczyna trochę blednąć?[/b]

- Nokia ma na rynku polskim silną pozycję, co potwierdza wielkość sprzedaży, badania rynkowe i konsumenckie. Klienci bardzo cenią i lubią nasze telefony - spora część użytkowników wybiera raz za razem kolejne modele Nokii. Ponadto, dzięki podejmowanym przez nas działaniom pomocyjnym, klienci wracają do naszego brandu, co potwierdziły wyraźnie wyniki w 2009 roku. W naszej strategii odporni jesteśmy na mocne, ale krótkotrwałe posunięcia innych producentów. Portfolio telefonów i konsekwentne realizowanie strategii przyjętej przez Nokię dwa lata temu pozwalają mi jednak spać spokojnie.

[b]A czy zadowoleni jesteście z wyników jakie uzyskały w zeszłym roku wasze nowe przedsięwzięcia w Polsce takie jak Nokia Music Store czy sklep Nokia Ovi?[/b]

- Nokia Music Store stanowi alternatywę dla tradycyjnych płyt CD oraz muzyki nielegalnie ściąganej z sieci. Obserwujemy stały wzrost liczby użytkowników i ilości pobieranych utworów. Jeśli chodzi zaś o sklep Ovi, to dzięki niedawno wprowadzonym udogodnieniom przyciąga on coraz więcej użytkowników w Polsce. Na globalnym rynku Sklep Ovi notuje 100% wzrost co miesiąc - czym niewiele sklepów internetowych może się pochwalić.

[b]Jak pana zdaniem będzie wyglądać sytuacja na rynku telefonów komórkowych w Polsce w 2010 r. w porównaniu z rokiem minionym?[/b]

- W 2010 r. będziemy kontynuować działania skupione wokół wartości dodanej dla użytkownika w telefonie. Chcemy również umacniać naszą pozycje lidera na rynku smartfonów i takiego trendu również spodziewamy się w Polsce.

[b]Dziękujemy za rozmowę.[/b]

[b]rpkom.pl: - Jaki był miniony rok dla Nokii w Polsce? Ile telefonów sprzedaliście i jaki to dało udział w rynku?[/b]

[i]Piotr Bubak, dyrektor marketingu Nokia Poland[/i]: - Miniony rok stanowił duże wyzwanie dla całego rynku, jednakże Nokia umocniła w ciągu jego trwania swoją pozycję lidera. Dzięki nowościom produktowym zwiększyliśmy swój udział w rynku smartfonów w 4Q 2009. Nie podajemy jednak danych sprzedaży na poszczególnych rynkach. Mogę tylko powiedzieć, że obecnie szacujemy nasz udział w rynku globalnym na 38%.

Pozostało 89% artykułu
Ekonomia
Światy nauki i biznesu powinny łączyć siły na rzecz komercjalizacji
Ekonomia
Chcemy spajać projektantów i biznes oraz świat nauki i kultury
Ekonomia
Stanisław Stasiura: Harris kontra Trump – pojedynek na protekcjonizm i deficyt budżetowy
Ekonomia
Rynek kryptowalut ożywił się przed wyborami w Stanach Zjednoczonych
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Ekonomia
Technologie napędzają firmy
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska