Jak być innowacyjnym

Pod względem innowacyjności Polska jest w ogonie krajów Unii Europejskiej. Szansą na zmianę jest sięgnięcie przez polskie firmy po unijne fundusze na badania i rozwój.

Aktualizacja: 20.01.2009 10:27 Publikacja: 28.04.2008 11:39

Red

Opublikowany w lutym przez Komisje Europejską ranking innowacyjności państw Unii Europejskiej klasyfikuje Polskę na jednej z ostatnich pozycji i zalicza nasz kraj do grupy nadganiających średnią UE. Jednakże perspektywa, jaką autorzy raportu przedstawiają Polsce na podstawie trendów ostatnich lat, nie jest optymistyczna. Dojście do średniej dla wszystkich krajów UE ma nam zająć około 20 lat.

Nie jesteśmy już w stanie konkurować niskimi kosztami płac i wydaje się oczywiste, że jedynie poprzez zwiększenie innowacyjności polscy przedsiębiorcy zapewnią sobie miejsce w konkurencyjnej globalnej gospodarce. Czym są innowacje? Należy przez nie rozumieć wprowadzenie do praktyki w przedsiębiorstwie nowego lub znacząco ulepszonego rozwiązania w odniesieniu do produktu, procesu, marketingu lub organizacji. Innowacyjne rozwiązanie może być wynikiem własnej działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstwa lub zakupionej wiedzy. Zarówno w postaci niematerialnej (np. patenty), jak i materialnej (np. innowacyjna linia technologiczna).

Za najbardziej wartościowe innowacje uważa się te, które są wynikiem własnych prac badawczo-rozwojowych. Są one wręcz nieodzowne w szybko rosnących wysokotechnologicznych obszarach gospodarki, takich jak technologie informacyjno-komunikacyjne czy farmaceutyki. Należy pamiętać, że to właśnie działalność badawczo-rozwojowa tworzy popyt na wysoko wykwalifikowanych pracowników, co z kolei przekłada się na rozwój systemu szkolnictwa. To innowacja poprzez prowadzenie prac badawczo-rozwojowych jest naturalnym stymulatorem nawiązywania współpracy między przedsiębiorcami i jednostkami naukowymi.

Mimo to połowa przedsiębiorstw innowacyjnych UE nie prowadzi własnych prac badawczo-rozwojowych. Stają się innowatorami poprzez zakup zaawansowanych technologicznie maszyn i urządzeń oraz wartości niematerialnych. Ten odsetek jest jeszcze wyższy w nowych krajach członkowskich. W Polsce wynosi 80 proc., z czego większość to zakup maszyn i urządzeń, a jedynie w małym stopniu zakup wartości niematerialnych i prawnych.

Tym samym warto, aby polscy przedsiębiorcy nie tylko zwiększali swoją innowacyjność, ale by wynikała ona z własnych prac badawczo-rozwojowych. Moment ku temu wydaje się doskonały. Polityka Unii i polskich władz staje się coraz bardziej przychylna dla przedsiębiorców, którzy chcą prowadzić i rozwijać taką działalność. W ramach programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka” na granty na działalność badawczo-rozwojową przeznaczone jest ponad 1,3 mld euro do wykorzystania w latach 2008 – 2015.

Do tego dochodzą różne inicjatywy krajowe (np. granty w ramach wniosków celowych), unijne (np. Siódmy Program Ramowy, program Eurostars), ulgi i zwolnienia podatkowe już istniejące (np. specjalne strefy ekonomiczne) i projektowane (preferencyjne odpisy podatkowe kosztów prac badawczo-rozwojowych). Możliwe jest również wsparcie grantem zakupu aparatury i urządzeń potrzebnych do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych.

Z niedawno przeprowadzonej przez KPMG analizy sektora badawczo-rozwojowego w Polsce, której wyniki zostaną wkrótce opublikowane, wynika, iż z perspektywy uzyskania wymiernych korzyści w postaci komercjalizacji nowych produktów bardzo istotne jest kierowanie środków pomocowych bezpośrednio do przedsiębiorców. W tym aspekcie również można obserwować pozytywny trend polskich władz, które coraz więcej środków wspierających działania badawczo-rozwojowe kierują bezpośrednio do przedsiębiorców oraz firm, które prowadzą prace badawcze wspólnie z jednostkami naukowymi. Przedsiębiorcy mogą liczyć również na pomoc publiczną (granty i zwolnienia podatkowe w SSE), kiedy chcą przekuć wyniki prac badawczo-rozwojowych na sprzedaż konkretnych produktów i usług.

Doświadczenia KPMG pokazują, że polskie firmy coraz częściej widzą wymierne korzyści z prac badawczo-rozwojowych i komercjalizacji ich wyników. Zaczynają w coraz większym zakresie myśleć o optymalizowaniu tej części swojej działalności pod kątem zarówno finansowym (podatki i źródła finansowania), jak i organizacyjnym (np. przez wyodrębnianie działów lub wręcz oddzielnych podmiotów prawnych zajmujących się głównie czynnościami badawczo-rozwojowymi).

Wspomniane granty i ulgi podatkowe są jedynie mechanizmami wsparcia i to od przedsiębiorców zależy, czy i jak ich użyją. Czy wykorzystają je na tyle umiejętnie, by zwiększyć swoją innowacyjność i potencjał na rynku? Abyśmy nie musieli czekać aż 20 lat, by dogonić średnią UE.

[i]Peter Kay, szef działu Doradztwa Podatkowego KPMG

Kiejstut Żagun, Senior Manager w Zespole Ulg i Dotacji Doradztwa Podatkowego KPMG[/i]

"Lista 500" w wersji Excel jest dostępna za dodatkową opłatą. Prosimy o kontakt z [mail=a.malanowska@rp.pl]Anną Filipp-Malanowską[/mail]

Opublikowany w lutym przez Komisje Europejską ranking innowacyjności państw Unii Europejskiej klasyfikuje Polskę na jednej z ostatnich pozycji i zalicza nasz kraj do grupy nadganiających średnią UE. Jednakże perspektywa, jaką autorzy raportu przedstawiają Polsce na podstawie trendów ostatnich lat, nie jest optymistyczna. Dojście do średniej dla wszystkich krajów UE ma nam zająć około 20 lat.

Nie jesteśmy już w stanie konkurować niskimi kosztami płac i wydaje się oczywiste, że jedynie poprzez zwiększenie innowacyjności polscy przedsiębiorcy zapewnią sobie miejsce w konkurencyjnej globalnej gospodarce. Czym są innowacje? Należy przez nie rozumieć wprowadzenie do praktyki w przedsiębiorstwie nowego lub znacząco ulepszonego rozwiązania w odniesieniu do produktu, procesu, marketingu lub organizacji. Innowacyjne rozwiązanie może być wynikiem własnej działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstwa lub zakupionej wiedzy. Zarówno w postaci niematerialnej (np. patenty), jak i materialnej (np. innowacyjna linia technologiczna).

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy