Aukcyjny potentat

Allegro.pl jest w tym roku najmocniejszą polską marką w kategorii handel i usługi. Najpopularniejszy serwis aukcyjny zostawił w tyle deweloperów, biura podróży i sieci handlowe

Aktualizacja: 20.12.2008 10:53 Publikacja: 09.12.2008 17:08

Debiutująca w tym roku w naszym rankingu marka Allegro.pl triumfowała nie tylko w ogólnej ocenie, ale i zdobyła najwyższe oceny w kategoriach: postrzegana wartość i prestiż. Bardziej znana od niej okazała się tylko Biedronka. Łatwo można to wyjaśnić faktem, że sieć prowadzi już ok 1,3 tys. sklepów w całym kraju, a z Internetu korzysta jedynie ok. 40 proc. Polaków i to głównie z dużych miast.

Mimo to silną pozycję mają także inne marki internetowe. Wśród najmocniejszych w kategorii: handel i usługi w pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze sklepy Agito.pl oraz Merlin.pl. Ubiegłoroczny zwycięzca tej kategorii, marka sieci restauracji Sphinx, w tym roku straciła aż 90 punktów i spadła na drugie miejsce. Spadek widać też zresztą w wynikach jej właściciela, giełdowego Sfinksa.

Zarówno marce, jak i serwisowi Allegro zajęło kilka lat, zanim wypracował tak dobrą pozycję na rynku. Serwis wystartował z internetowymi aukcjami w grudniu 1999 r., a jego twórcami byli Arjan Bakker i Tomasz Dudziak. Rok później zespół Allegro liczył zaledwie osiem osób. Dziś firma zatrudnia ponad 300 osób, a serwis ma ok. 8 milionów unikalnych użytkowników miesięcznie.

O wartości marki Allegro przekonaliśmy się na przełomie roku, gdy firma Tradus, która kontroluje serwis, została przejęta za niemal miliard funtów przez grupę medialną z RPA – Napsters. Wprawdzie Tradus kontroluje też kilka innych serwisów internetowych (PayBack.pl, OtoMoto.pl, OtoDom.pl i Ceneo.pl), ale jej głównym aktywem było właśnie Allegro.pl odpowiadające za największą część przychodów.

Powodzenie Allegro w Polsce skłoniło jego właścicieli do ekspansji także w innych krajach; podobne platformy aukcyjne działają już m.in. na Węgrzech, Ukrainie, w Rosji i Czechach.

Firma chce też skorzystać na tak dobrej pozycji i znajomości marki, wchodząc także w zupełnie nowe segmenty rynku. Bezpośredni właściciel Allegro QXL Poland już informował, że w pierwszej połowie przyszłego roku chce rozpocząć działalność jako mobilny operator telefonii komórkowej.

Trzecią najmocniejszą marką w kategorii handel i usługi została w tym roku marka znanej sieci handlowej Royal Collection, która od początku lat 90. sprzedaje wysokiej jakości odzież zarówno zachodnich, jak i krajowych firm. Tuż za nią uplasował się Open Finance, prowadzący sieć placówek zajmujących się szeroko rozumianym doradztwem finansowym. Jego marka wzmocniła się w porównaniu z ubiegłoroczną oceną aż o 50 punktów.

Wśród najmocniejszych krajowych marek w handlu i usługach liczną reprezentację mają także tradycyjne sieci handlowe sprzedające zarówno sprzęt elektroniczny, jak i produkty spożywcze, oraz biura podróży.

Najmocniejszą z ocenianych w tym roku po raz pierwszy marek firm deweloperskich okazała się Echo Investment, która uplasowała się na 15. miejscu pokonując 12 punktami Dom Development. Jednak w związku z kryzysem, który szczególnie mocno dotknął budownictwo mieszkaniowe, przyszły rok dla firm ( i marek) z tej branży może być znacznie gorszy.

Podobnie może być w przypadku Komfortu, lidera na rynku sprzedaży wykładzin i dywanów, który w ostatnich latach korzystał z koniunktury w budownictwie, umacniając swoją pozycje także poprzez przejęcia zagranicznych sieci, jak na przykład Topwert. Przyszły rok gorszej koniunktury może natomiast wzmocnić marki tanich sklepów dyskontowych na czele z Biedronką, która w tegorocznym rankingu pokonała takie brandy jak Piotr i Paweł, Żabka czy POLOmarket.

Debiutująca w tym roku w naszym rankingu marka Allegro.pl triumfowała nie tylko w ogólnej ocenie, ale i zdobyła najwyższe oceny w kategoriach: postrzegana wartość i prestiż. Bardziej znana od niej okazała się tylko Biedronka. Łatwo można to wyjaśnić faktem, że sieć prowadzi już ok 1,3 tys. sklepów w całym kraju, a z Internetu korzysta jedynie ok. 40 proc. Polaków i to głównie z dużych miast.

Pozostało 87% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy