Reklama
Rozwiń
Reklama

Charakterystyczna czarna kreska

Jan Młodożeniec (1929 – 2000): Malarz, plakacista, grafik, ilustrator. Jeden z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej szkoły plakatu

Publikacja: 30.04.2009 00:55

Jan Młodożeniec, bez tytułu, tempera, płótno, 1999 r. fot. Galeria Grafiki i Plakatu

Jan Młodożeniec, bez tytułu, tempera, płótno, 1999 r. fot. Galeria Grafiki i Plakatu

Foto: Rzeczpospolita

Stworzył ponad 400 afiszy. Niektóre z nich – do takich filmów jak „Klute”, „Konformista”, „Jajo węża” – na stałe weszły do historii kina.

Był tytanem pracy. Codziennie szkicował, malował, szukał nowych rozwiązań. Ciągle eksperymentował. Tworzył kilkanaście wersji jednej kompozycji. Najbardziej fascynowała go gra kolorów. Mówił: każdy kolor jest dobry, byleby był we właściwym sąsiedztwie.

Świadomie tworzył rzeczy wesołe, kojarzące się ze światem dziecięcej beztroski. Lubił obwodzić kształty charakterystyczną, pozornie nieporadną, czarną kreską. Wykorzystywał ją też często w liternictwie, za każdym razem projektowanym oddzielnie.

Jego bajeczny świat nie zmieniał się przez dziesięciolecia. Pojawiali się w nim m.in. Balzac, Chopin, van Gogh, Proust i Picasso. Ich osobowości przedstawiał niezwykle celnie i dowcipnie. Na przykład ostra bródka Verdiego jest jednocześnie pierwszą literą nazwiska, natomiast cylinder wypełniony nutami kryje w sobie słowo „opera”.

Przez ostatnie lata uwieczniał codzienność z perspektywy wędrującego po świecie wróbla, co również było pretekstem do pokazania zmieniających się układów barwnych plam. Prace te podpisywał: Jan Moineau, czyli Jan Wróbel.

Reklama
Reklama

Studiował w warszawskiej ASP na Wydziale Grafiki i Projektowania (w latach 1948 – 1955). Był tam uważany za geniusza. Zdaniem Franciszka Starowieyskiego akademia niczego go nie nauczyła. Taki z niej wyszedł, jaki przyszedł. Miał niezwykłą łatwość tworzenia. Profesor Henryk Tomaszewski, w którego pracowni zrobił dyplom, mówił, że Janek rysuje tak, jak słowik śpiewa.

Urodził się i zmarł w Warszawie. Był synem futurystycznego poety Stanisława Młodożeńca. Miał ponad 40 wystaw indywidualnych. Był laureatem wielu prestiżowych nagród. Dziesięć razy jego plakat wygrał konkurs na najlepszy plakat Warszawy. Był autorem szaty graficznej wielu pism. Projektował i ilustrował książki.

Stworzył ponad 400 afiszy. Niektóre z nich – do takich filmów jak „Klute”, „Konformista”, „Jajo węża” – na stałe weszły do historii kina.

Był tytanem pracy. Codziennie szkicował, malował, szukał nowych rozwiązań. Ciągle eksperymentował. Tworzył kilkanaście wersji jednej kompozycji. Najbardziej fascynowała go gra kolorów. Mówił: każdy kolor jest dobry, byleby był we właściwym sąsiedztwie.

Reklama
Ekonomia
Świętujący swe 60-lecie PONAR Wadowice zaczyna dwa duże, nowe przedsięwzięcia
Ekonomia
Zakończył się BraveCamp – tygodniowa akademia przedsiębiorczości dla młodych innowatorów
Ekonomia
Polska dekada innowacji: z akwarium na bezkresne morze
Ekonomia
Dzięki BraveCampowi uczelnie budują przestrzeń do innowacji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Ekonomia
Polskie MŚP ciągle z potencjałem
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama