W Zachęcie kilka dni temu rozpoczęła się wystawa 140 dzieł Jana Lebensteina pochodzących z kilkunastu prywatnych kolekcji w Polsce i na świecie. Właściciele wymienieni z nazwiska w katalogu dzielą się tym, co najlepsze. Wolno przypuszczać, że zaraz po wystawie lub w najbliższym momencie sprzyjającej koniunktury niektóre z tych dzieł wypłyną na rynek. Tym bardziej że antykwariusze słusznie skarżą się coraz częściej na niską podaż prac muzealnej klasy.
Obserwacja poprzednich wystaw prywatnych kolekcji dowodzi, że część obiektów trafia pod młotek, oczywiście z ekstracenami, z uwagi na udział w wystawie. Na przykład w 2003 roku w Zachęcie odbyła się monograficzna wystawa obrazów Jerzego Nowosielskiego z prywatnych kolekcji. Stała się ona dla antykwariuszy istną żyłą złota.
Dziś oglądamy w Zachęcie obrazy Lebensteina wcześniej prezentowane na legendarnych światowych wystawach. Na przykład jedną z „Figur osiowych” (reprodukcje obok) pokazano w 1961 roku na wystawie „15 Polish Painters” w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, co potwierdza nalepka na odwrocie. Tamta wystawa uważana jest za ważną cezurę w rozwoju polskiej sztuki nowoczesnej.
Obraz ma też szczególną wartość, bo pochodzi z 1959 roku, kiedy rozpoczęła się światowa kariera artysty. W 1959 roku Lebenstein dostał Grand Prix I Biennale Sztuki Młodych w Paryżu zorganizowanego przez Andre Malraux, sławnego ministra kultury w rządzie gen. de Gaulle’a i na zawsze wyjechał z kraju. Obraz ten namalował w Polsce, jeszcze przed paryską wystawą. Wcześniej był on własnością m.in. słynnego marszanda Zbigniewa Legutki. Wyliczam cechy obrazu, które składają się na jego proweniencję i zawsze wysoko cenione są przez kolekcjonerów lub marszandów.
Po 1989 roku wybrane polskie muzea konsekwentnie propagują prywatne kolekcjonerstwo. Poprzednia głośna wystawa kolekcjonerska to był pokaz prywatnego zbioru marszanda Andrzeja Starmacha w Muzeum Narodowym w Krakowie w grudniu 2009 r. Pouczające dla kolekcjonerów lub inwestorów w sztukę będzie porównanie katalogu tamtej wystawy z katalogiem obecnej wystawy Lebensteina.