Dzisiaj – dzień po opublikowaniu wyników branżowych konsultacji - [b]Urząd Komunikacji Elektronicznej[/b] przedstawił decyzje o zakańczaniu połączeń w sieci operatorów mobilnych związanych z grupą kapitałową [b]Zygmunta Solorza[/b]: [b]Cyfrowego Polsatu[/b], [b]Mobylandu[/b], [b]Centernetu[/b] i [b]Sferii[/b]. Zgodnie z planem UKE operatorzy z tej grupy najpóźniej do 2013 r. będą korzystali z asymetrycznych w porównaniu do trzech dużych operatorów komórkowych stawek za terminację połączeń w swoich sieciach (MTR). Stanowisko w tej sprawie zająć jeszcze musi [b]Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta[/b].

W myśl opublikowanych dzisiaj projektów Mobyland i Centernet nie mogą stosować zawyżonych stawek MTR, co w przypadku tych dwóch operatorów oznacza praktycznie 0,57 zł za minutę do końca drugiego kwartału br. i 0,28 zł za minutę w drugiej połowie roku ([link=hhttp://www.uke.gov.pl/_gAllery/35/45/35456/Stanowisko_MTR_dla_nowych_MNO.pdf]zgodnie z opublikowanym w listopadzie stanowiskiem UKE[/link]).

W Sferii w całym bieżącym roku maksymalna stawka MTR wyniesie 0,28 zł za minutę. Cyfrowy Polsat dzisiaj pobiera 0,40 zł za minutę i będzie korzystał z asymetrycznej stawki MTR tylko do połowy bieżącego roku. Zgodnie z ostatnim stanowiskiem UKE (coraz bardziej restrykcyjnymi dla nowych operatorów) od 1 lipca stawka terminacyjna w sieci Cyfrowego Polsatu będzie równa stawce w sieciach trzech dużych operatorów. Dzisiaj pobierają oni 0,17 zł za minutę. Stawka MTR w ich sieciach, jaka zostanie wprowadzone w połowie roku nie jest jeszcze znana.

Decyzję regulacyjną dla ostatniej spółki związanej z Solorzem – [b]Aero 2[/b] – UKE wydał jeszcze w grudniu ubiegłego roku. Na jej mocy operator nie może pobierać stawek MTR wyższych, niż 0,45 zł za minutę dzisiaj i 0,41 zł od połowy br. roku. Asymetria dla Aero 2 będzie obowiązywała do 2014 r.

Trzej zasiedziali operatorzy nie są zadowoleni z regulacyjnych benefitów dla rosnącej grupy telekomunikacyjnej związanej z Zygmuntem Solorzem. W konsultacjach prowadzonych przez UKE swoją opinię – negatywną – wyraziła jednak tylko [b]Polska Telefonia Cyfrowa[/b].