Polacy coraz chętniej kupują smartfony

Fiński producent jest największym dostawcą smartfonów na polskim rynku. Ścigają go Samsung i HTC. Apple, który jest globalnym liderem w Polsce musi się zadowolić dalszą pozycją w rankingu. Nie wszyscy zgadzają się z tak opisanym rozkładem sił, ale wszyscy potwierdzają, że segment smartfonów szybko w Polsce rośnie

Aktualizacja: 27.09.2011 09:14 Publikacja: 27.09.2011 09:02

Polacy coraz chętniej kupują smartfony

Foto: ROL

W tym roku Polacy kupią 11 mln telefonów komórkowych. Co trzeci aparat będzie smartfonem - przewiduje IDC.

- Polski rynek już się nasycił i od dwóch lat sprzedaż telefonów komórkowych utrzymuje się na stałym poziomie - mówi Marek Kujda, analityk IDC. - Jedyne, co się w nim zmienia, to rosnący odsetek smartfonów.

IDC przewiduje, że w tym roku nabywców znajdzie 11 mln słuchawek, a w przyszłym - o pół miliona więcej. Od 2009 roku, kiedy do sprzedaży weszły w naszym kraju smartfony, ich udział w ogólnej sprzedaży telefonów komórkowych potroił się. W 2011 roku, według IDC, sięgnie 33 proc. (3,6 mln sztuk) i ma dalej rosnąć. Już w przyszłym roku niemal co druga słuchawka kupiona w naszym kraju będzie smartfonem. W 2014 roku mają stanowić 55 proc. rynku komórek.

- Od roku widzimy lawinowy wzrost sprzedaży smartfonów na polskim rynku - mówi Wojciech Wasilewski, dyrektor marketingu i sprzedaży Samsunga w Polsce. - Jest to spowodowane głównie tym, że tego typu produkty wchodzą na niższe półki cenowe i dzięki temu znalazły się w głównym nurcie telefonów sprzedawanych przez operatorów. W tej chwili już w większości ofert operatorskich można kupić porządnego smartfona za złotówkę - dodaje Wasilewski.

Przedstawiciel Samsunga twierdzi, że zbliżający się czwarty kwartał zadecyduje o tym, ile smartfonów firma ta rozprowadzi w naszym kraju. Koniec roku z reguły kształtuje wysokość rocznej sprzedaży w tej branży. - Przewidujemy kolejny kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży tych urządzeń w czwartym kwartale tego roku - twierdzi Wasilewski.

Według IDC liderem na rynku telefonów komórkowych w Polsce pozostaje Nokia, mimo że odnotowuje stały spadek sprzedaży swoich urządzeń. Na świecie w ciągu pierwszego półrocza 2011 roku utraciła pierwsze miejsce w rankingu, prześcignięta przez Samsunga i Apple'a. W Polsce wciąż sprzedaje najwięcej. Zarówno niskobudżetowych słuchawek, jak i smartfonów. Na drugim miejscu na naszym rynku plasują się niemal równolegle koreański Samsung i tajwańskie HTC, z jednoprocentową przewagą tego pierwszego.

- Pomiędzy czwartym kwartałem 2010 roku i drugim kwartałem 2011 roku HTC podwoiło swój udział w polskim rynku, który według firmy Canalys wynosi obecnie około 17 proc. - mówi Paweł Mucha - Orliński, dyrektor generalny HTC w Europie Środkowo - Wschodniej.

IDC podaje, że na czwartej pozycji znalazły się smartfony z logo SonyEricsson, a dopiero na piątym - urządzenia Apple'a będącego liderem światowej sprzedaży. Dane na temat udziału poszczególnych producentów w sprzedaży smartfonów w naszym kraju są niejednolite.

Z powyższym rankingiem nie zgadza się Wojciech Wasilewski, według którego to Samsung, a nie Nokia, jest liderem w tej branży. - Nasz udział w rynku smartfonów w Polsce waha się na poziomie 40 - 45 proc. - twierdzi Wasilewski. - Wiceliderem jest Nokia, do której dołącza HTC.

Jeszcze inaczej prezentuje się czołówka polskich sprzedawców wszystkich telefonów komórkowych - zarówno smartfonów, jak i słuchawek niskobudżetowych. Według IDC za Nokią w tej kategorii uplasował się Samsung, którego gonią SonyEricsson i LG.

W tym roku Polacy kupią 11 mln telefonów komórkowych. Co trzeci aparat będzie smartfonem - przewiduje IDC.

- Polski rynek już się nasycił i od dwóch lat sprzedaż telefonów komórkowych utrzymuje się na stałym poziomie - mówi Marek Kujda, analityk IDC. - Jedyne, co się w nim zmienia, to rosnący odsetek smartfonów.

Pozostało 89% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy