GE Barometr Innowacji 2011: raport o polskiej innowacyjności

Biurokracja, brak zachęt fiskalnych dla innowatorów i zły model edukacji to główne wnioski z raportu nt. polskiej innowacyjności

Publikacja: 19.10.2011 18:36

GE Barometr Innowacji 2011: raport o polskiej innowacyjności

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Polscy menedżerowie niemal jednogłośnie uznali innowacje za główny czynnik podnoszący konkurencyjność gospodarki. Niestety, gorzej jest z praktyczną tego realizacją: 80 proc. przedsiębiorców uważa, że nie może liczyć na wsparcie finansowe ze strony rządu, a ponad 60 proc. jest zdania, że brak w Polsce zachęt fiskalnych do innowacyjnych inicjatyw.

Takie wnioski płyną z raportu GE Barometr Innowacji 2011 przeprowadzonego na zlecenie firmy General Electric w połowie tego roku wśród 100 polskich menedżerów najwyższego szczebla. Celem raportu było zbadanie innowacyjności gospodarek 13 wybranych krajów, w tym USA, Chin czy Brazylii. Polska znalazła się w tym gronie z racji swojej prezydencji w UE.

- Najważniejsze postulaty wynikające z naszych badań to konieczność zwalczania rozrośniętej biurokracji, wprowadzenie fiskalnych zachęt dla innowatorów i stworzenie klimatu sprzyjającego tworzeniu partnerstw biznesowych w dziedzinie innowacji – powiedział „Rz" Antoine Harary, dyrektor na obszar Europy kontynentalnej firmy StrategyOne, która przeprowadziła badania.

Raport ujawnia jeszcze jeden poważny problem: aż 60 proc. dyrektorów i prezesów uważa, że nasz system edukacji nie zapewnia solidnego modelu wykształcenia, który umożliwiłby przekucie dobrych wyników w nauce w projekty biznesowe. Ponad połowa badanych uznała, że współpraca z uniwersytetami i innymi jednostkami naukowymi jest w Polsce nadzwyczaj trudna, a 70 proc. respondentów twierdzi, że innowacyjne produkty są zbyt wolno wprowadzane na rynek.

- Największym polskim problemem jest brak zaufania - zarówno do instytucji naukowych, jak i do ewentualnych partnerów biznesowych w dziedzinie innowacyjności – mówił podczas ogłoszenia wyników badań Lesław Kuzaj, prezes GE w Europie Środkowej.

- Do Polski płynie naprawdę szeroki strumień funduszy unijnych przeznaczonych na rozwój innowacyjnych inicjatyw, ale pieniądze te wciąż dzieli duża przepaść od naprawdę potrzebujących – dodaje Harary.

Polscy menedżerowie niemal jednogłośnie uznali innowacje za główny czynnik podnoszący konkurencyjność gospodarki. Niestety, gorzej jest z praktyczną tego realizacją: 80 proc. przedsiębiorców uważa, że nie może liczyć na wsparcie finansowe ze strony rządu, a ponad 60 proc. jest zdania, że brak w Polsce zachęt fiskalnych do innowacyjnych inicjatyw.

Takie wnioski płyną z raportu GE Barometr Innowacji 2011 przeprowadzonego na zlecenie firmy General Electric w połowie tego roku wśród 100 polskich menedżerów najwyższego szczebla. Celem raportu było zbadanie innowacyjności gospodarek 13 wybranych krajów, w tym USA, Chin czy Brazylii. Polska znalazła się w tym gronie z racji swojej prezydencji w UE.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy