OC i autocasco. Gdzie tanio ubezpieczyć samochód

Generali, Liberty Direct, Warta, Link4, mBank i MultiBank – w tych towarzystwach niedrogo ubezpieczysz auto

Aktualizacja: 24.11.2011 11:35 Publikacja: 24.11.2011 00:20

OC i autocasco. Gdzie tanio ubezpieczyć samochód

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Jak wynika z analizy "Rz", najtańsze polisy OC dla nowego samochodu oferują: Generali, Liberty Direct oraz Link4, a dla używanego Generali, Liberty Direct i Warta. W obu przypadkach niewiele gorzej wypadają: Axa Direct oraz mBank i MultiBank oferujące polisy firmy BRE Ubezpieczenia.

Najatrakcyjniejsze cenowo autocasco, zarówno dla pojazdu nowego, jak i używanego, można znaleźć w ofercie mBanku i MultiBanku. Auta kupowane w salonie tanio ubezpieczają też Warta oraz Generali, a używane Generali i Uniqa. W niektórych towarzystwach, np. Link4, Axa Direct, Liberty Direct nie można wykupić samego autocasco.

Zobacz ceny pakietów ubezpieczeniowych

Jeśli chodzi o pakiety ubezpieczeń dla nowych samochodów, najbardziej konkurencyjne cenowo jest Generali, dalej Warta oraz mBank i MultiBank. Niewiele droższa jest oferta Liberty Direct i Link 4. Generali ma też najtańsze pakiety dla aut używanych. Bezpośrednio konkuruje z nim Liberty Direct oraz mBank i MultiBank. Nieco drożej jest w Warcie oraz Avivie.

Koniec wojny cenowej

Jak wynika z naszych obliczeń na podstawie danych opublikowanych przez Komisję Nadzoru Finansowego po pierwszym półroczu 2011, ceny polis OC wzrosły przez rok średnio o 10 proc., natomiast autocasco o 16 proc. Ubezpieczyciele uzasadniają podwyżki tym, że wypłacają coraz wyższe odszkodowania, ponieważ drożeją części zamienne oraz robocizna. Więcej jest także roszczeń z tytułu szkód osobowych (dotyczących np. utraty zdrowia przez człowieka). Poza tym wcześniej stawki były zaniżane i towarzystwa poniosły straty w tym segmencie rynku.

Większość ubezpieczycieli uważa, że ceny polis będą coraz wyższe.

– Wzrost średnich składek w ubezpieczeniach OC i autocasco powinien być kontynuowany, aby towarzystwa mogły uzyskiwać pozytywny wynik techniczny w ubezpieczeniach komunikacyjnych – mówi Marek Gołębiewski z Vienna Insurance Group.

Dodatkowym impulsem może być niedawny list szefa nadzoru finansowego do ubezpieczycieli. Znalazło się w nim m.in. zalecenie, żeby firmy ściśle monitorowały rentowność swoich produktów. W praktyce oznacza to konieczność podnoszenia cen, by nie doprowadzić do strat, jakie miały miejsce w latach ubiegłych na skutek wyniszczającej wojny cenowej.

Podwyżki dla młodych

Towarzystwa zaostrzają jednocześnie warunki umów.

– Z powodu zawirowań na rynkach finansowych ubezpieczyciele nie mogą rekompensować ewentualnych strat technicznych zyskami z inwestycji. Dlatego będą się dokładniej przyglądać każdej polisie – twierdzi dr hab. Jacek Lisowski z Katedry Ubezpieczeń Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Zobacz ceny polis OC

Jak wynika z danych porównywarki ubezpieczeń ipolisa.pl, najwięcej rosną średnie ceny OC dla młodych kierowców. W tym roku dwudziestolatki muszą zapłacić za polisę średnio o 242 zł więcej niż w 2010 r. (jest to wzrost o około 13 proc.).

Podwyżki dotykają też inne grupy klientów. Według danych portalu, na przykład osoby, które miały 20 proc. zniżki w 2010 r., teraz płacą średnio o 24 zł więcej, nawet jeśli nie spowodowały w ostatnim roku szkody i uzyskały dodatkowo 10 proc. zniżki.

Składka w górę lub w dół

Dzisiaj przedstawiamy ofertę 11 firm ubezpieczeniowych, które kontrolują zdecydowaną większość rynku. Polisy porównujemy na przykładzie fikcyjnego kierowcy (jego dane podaliśmy w ramce).

Zobacz ceny polis AC

W tabelach zamieściliśmy stawki dla poszczególnych samochodów zarejestrowanych w różnych miastach. Są to stawki podstawowe. Klienci często mają prawo do zniżek (w tym np. za brak szkód), ale bywa też, że płacą podwyższone składki (bo np. mieli szkody albo niedawno dostali prawo jazdy). Każda firma prowadzi inną politykę dotyczącą zniżek i zwyżek. Dlatego analizując ceny polis, trzeba zapoznać się ze szczegółami ofert.

 

Opinia: Bartosz Olszycki, dyrektor Departamentu Rozwoju Ubezpieczeń Komunikacyjnych TUiR Warta

Ostra konkurencja na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych powoduje, że towarzystwa bardzo intensywnie pracują nad różnicowaniem stawek ze względu na profil kierowcy i jego doświadczenie za kierownicą. Chodzi o to, żeby przyciągnąć ostrożnych klientów niskimi cenami, a tym powodującym wypadki zaproponować stawki w wysokości adekwatnej do ryzyka.

Dlatego będzie rosło znaczenie integracji ubezpieczycieli z bazą Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Zebrane tam informacje o szkodach spowodowanych przez daną osobę pozwalają w większym stopniu uzależniać zniżki od tego, jak dany klient jeździ, a nie tylko od tego, jak często jego samochód był rozbity.

Dzięki temu mogliśmy wprowadzić rozwiązanie, że osoby mające prawo jazdy od kilku lat i jeżdżące np. samochodem rodzica czy firmowym mogą od razu liczyć na wysokie zniżki za brak szkód, gdy ubezpieczają swój pierwszy własny pojazd. Do niedawna trzeba było czekać kilka lat, żeby wypracować sobie tzw. historię szkodową związaną z posiadaniem polis dla danego auta.

 

Nowe prawo od przyszłego roku

- 11 lutego 2012 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym oraz Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dla kierowców istotne są przede wszystkim dwa nowe zapisy.

- Rezygnując z ubezpieczenia OC w danej firmie, tak jak dotąd będziemy musieli złożyć pisemne oświadczenie w tej sprawie, z tym że za datę dostarczenia oświadczenia uznawana będzie data stempla pocztowego (teraz jest to data wpływu pisma). Oświadczenie będzie można też złożyć u agenta danej firmy.

- Ubezpieczyciel będzie miał obowiązek wysłać klientowi informacje o ubezpieczeniu OC na kolejny okres; musi to zrobić nie później niż 14 dni przed końcem terminu obowiązywania dotychczasowej polisy. Powinien poinformować m.in. o cenie polisy, a także o prawie klienta do wypowiedzenia umowy. Jeśli właściciel pojazdu w tym samym czasie będzie ubezpieczony np. w dwóch towarzystwach (bo jedno z nich przedłuży wcześniejszą polisę), będzie miał prawo wypowiedzieć tę umowę. Ma to zapobiec problemowi podwójnego ubezpieczenia. Firmy zostaną też zobowiązane do pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy w terminie do 14 dni od jej podpisania (teraz kierowcy, mimo formalnego posiadania polisy, bywają zmuszeni do jeżdżenia bez niej).

 

Samochód zastępczy

W listopadzie 2011 r. Sąd Najwyższy podjął uchwałę, zgodnie z którą właścicielowi auta zniszczonego w wypadku przysługuje (z polisy OC sprawcy wypadku) prawo do pojazdu zastępczego nawet wtedy, gdy w pobliżu jego domu jeździ autobus czy pociąg. Dotychczas, by móc ubiegać się o zwrot kosztów wynajmu samochodu, trzeba było udowodnić, że korzystanie z komunikacji publicznej było utrudnione. Poza tym SN stwierdził, że auto zastępcze należy się też wtedy, gdy służy ono do celów prywatnych (np. dojazd do pracy, odwożenie dzieci).

 

Opinia: Rafał Karski, dyrektor sprzedaży i marketingu Liberty Direct

Od ponad roku na rynku widoczna jest korekta stawek ubezpieczeń komunikacyjnych. Spodziewamy się, że w najbliższym czasie trend ten się utrzyma z uwagi na wzrost kursu euro w stosunku do złotego, co wpływa na ceny części zamiennych samochodów oraz coraz droższe usługi warsztatów. Nie bez znaczenia jest również rosnąca liczba oraz wysokość odszkodowań w szkodach osobowych, co wynika m.in. ze zwiększonej świadomości ubezpieczeniowej Polaków. Podnosi to koszty działalności operacyjnej ubezpieczycieli i w rezultacie wpływa na stawki. Warto jednak pamiętać, że ceny polis komunikacyjnych w Polsce wciąż należą do najniższych w Europie. Równocześnie widoczne są zmiany modelu działania ubezpieczycieli. Oferta firm direct coraz częściej jest dostępna u agentów. Z kolei tradycyjne towarzystwa przenoszą obsługę do sieci i uruchamiają call center. Różnice między modelami prowadzenia obsługi klienta zacierają się, ale ubezpieczyciele, którzy działają, opierając się na platformie direct, nadal oferują konkurencyjne stawki.

 

Informacje o polisach OC i wypadkach

- Od marca tego roku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny prowadzi bazę kierowców, w której towarzystwa mogą szybko sprawdzić, w ilu wypadkach uczestniczyło dane auto, a następnie uwzględnić te dane przy kalkulacji składki. Z bazy korzysta około 90 proc. firm ubezpieczeniowych.

- Dotychczas klient, zmieniając towarzystwo, jedynie deklarował przebieg swojego dotychczasowego ubezpieczenia. Mniej więcej 10 proc. klientów podawało nieprawdziwą wysokość zniżek za jazdę bez wypadku.

- Firmy ubezpieczeniowe deklarują, że baza informacji o polisach OC pozwoli na optymalizację wysokości składek. W praktyce jednak sprowadza się to głównie do podwyżek dla nieuczciwych kierowców. Natomiast ci, którzy dotychczas solidarnie ponosili koszty „ukrywanych" stłuczek, nie bardzo mogą liczyć na niższe ceny.

- Baza danych służy nie tylko towarzystwom, ale także osobom poszkodowanym w wypadku. Gdy sprawca nie chce okazać swojej polisy OC lub ucieknie z miejsca wypadku, na podstawie numeru rejestracyjnego można uzyskać online numer aktualnego ubezpieczenia i nazwę firmy, która wystawiła polisę.

 

Jak czytać tabele

Poprosiliśmy towarzystwa o wyliczenie składek za ubezpieczenia OC, autocasco oraz pakiety dla przykładowego kierowcy.

- Jest to mężczyzna urodzony w marcu 1977 r. Prawo jazdy uzyskał 11 lat temu.

Będzie jedynym prowadzącym pojazd. Ma żonę i dwójkę dzieci.

- Jest to pierwszy samochód będący własnością danego kierowcy, zatem nie korzysta on ze zniżek ani zwyżek składki związanych z przebiegiem ubezpieczenia.

- Auto jest używane w miejscu zamieszkania kierowcy, który jest zameldowany w centrum miasta.

- Samochód w ciągu dnia jest parkowany na ulicy, a w nocy w podziemnym garażu.

- Kierowca nie chce mieć udziału własnego w likwidacji szkody, zatem chce dostać pełne odszkodowanie.

- Chce też, żeby auto było naprawiane przy użyciu oryginalnych części zamiennych, według stawek autoryzowanych serwisów.

- Klient zamierza wykupić amortyzację części.

- Samochód ma wymagane zabezpieczenia, ale nie został wyposażony w zabezpieczenia dodatkowe upoważniające do ekstrazniżek.

- Nowy samochód to taki, który został wyprodukowany w 2011 r.

Jak wynika z analizy "Rz", najtańsze polisy OC dla nowego samochodu oferują: Generali, Liberty Direct oraz Link4, a dla używanego Generali, Liberty Direct i Warta. W obu przypadkach niewiele gorzej wypadają: Axa Direct oraz mBank i MultiBank oferujące polisy firmy BRE Ubezpieczenia.

Najatrakcyjniejsze cenowo autocasco, zarówno dla pojazdu nowego, jak i używanego, można znaleźć w ofercie mBanku i MultiBanku. Auta kupowane w salonie tanio ubezpieczają też Warta oraz Generali, a używane Generali i Uniqa. W niektórych towarzystwach, np. Link4, Axa Direct, Liberty Direct nie można wykupić samego autocasco.

Pozostało 94% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy