Ubezpieczyciele stawiają na technologię

Firmy wprowadzają nowoczesne systemy zarządzania sprzedażą i obsługą klientów

Publikacja: 26.03.2012 02:41

Ubezpieczyciele stawiają na technologię

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Ten­den­cja ta bę­dzie się na­si­lać. Jak wy­ni­ka ze świa­to­we­go ra­por­tu ubez­pie­cze­nio­we­go 2012 przy­go­to­wa­ne­go przez Cap­ge­mi­ni i Ef­ma, bran­ża ubez­pie­cze­nio­wa bę­dzie koncen­tro­wać się na sprawach we­wnętrz­nych poprzez re­dukcję kosz­tów oraz uspraw­nianie pro­ce­sów ad­mi­ni­stra­cji po­lis. To efekt m.in. spad­ku ren­tow­no­ści w wy­ni­ku kry­zy­su.

– Na­sy­ce­nie pol­skie­go ryn­ku ubez­pie­czeń ma­jąt­ko­wych wy­mu­si pod­nie­sie­nie spraw­no­ści ope­ra­cyj­nej i efek­tyw­no­ści ubez­pie­czy­cie­li. Na­le­ży ocze­ki­wać zwięk­sza­nia zdol­no­ści firm do ofe­ro­wa­nia pro­duk­tów onli­ne oraz mo­dy­fi­ka­cji za­war­tych po­lis – uwa­ża dr Adam Becht, eks­pert sek­to­ra ban­ko­we­go i ubez­pie­cze­nio­we­go Cap­ge­mi­ni Pol­ska.

Dru­kar­ka do la­mu­sa

– Spo­so­bem na uspraw­nie­nie dzia­ła­nia or­ga­ni­za­cji jest au­to­ma­ty­za­cja pro­ce­sów: po­cząw­szy od elek­tro­nicz­ne­go obie­gu do­ku­men­tów, koń­cząc na ra­por­to­wa­niu do Ko­mi­sji Nad­zo­ru Fi­nan­so­we­go i za­rzą­du – mó­wi „Rz" Kon­rad Ję­dra­szew­ski, eks­pert In­fo­vi­de-Ma­trix. Tak robią już polscy ubezpieczyciele. – Zo­sta­wia­my za so­bą ana­chro­nicz­ne pro­ce­du­ry. Ewo­lu­uje­my z fir­my z less pa­per (mniej pa­pie­ru) do pa­per­less (bez pa­pie­ru) – mó­wi An­drzej Kle­syk, pre­zes PZU.

Na ogra­ni­cze­nie wy­dru­ków po­sta­wi­ły też Ge­ne­ra­li, Lin­k4, Al­lianz, War­ta czy Eu­rop As­si­stan­ce. Po wpro­wa­dze­niu elek­tro­nicz­nej for­my do­ku­men­ta­cji fir­my sza­cu­ją spa­dek kosz­tów wy­dru­ku o 25 proc., a zu­ży­cia pa­pie­ru o 65 proc.

O po­li­sie przez SMS

W lu­tym sys­tem sprze­da­ży i ob­słu­gi ubez­pie­czeń na ży­cie, GLAS 3.0, uru­cho­mi­ło Ge­ne­ra­li. We­dług sza­cun­ków fir­my czas po­trzeb­ny na wpro­wa­dze­nie no­wych pro­duk­tów na ry­nek skró­ci się z kil­ku mie­się­cy do kil­ku ty­go­dni. Sys­te­my po­zwa­la­ją­ce na za­rzą­dza­nie in­we­sty­cja­mi oraz za­kup jed­no­stek ubez­pie­cze­nio­wych fun­du­szy ka­pi­ta­ło­wych ma­ją: ING Ży­cie, Al­lianz i AXA.

– Wy­cho­dzi­my z za­ło­że­nia, że no­wo­cze­sna in­fra­struk­tu­ra tech­no­lo­gicz­na jest wa­run­kiem ko­niecz­nym do zwięk­sze­nia po­zio­mu sa­tys­fak­cji klien­tów oraz spro­sta­nia am­bit­nym pla­nom biz­ne­so­wym i sprze­da­żo­wym – mó­wi „Rz" Ar­tur Olech, pre­zes gru­py Ge­ne­ra­li w Pol­sce. Wraz z no­wym sys­te­mem skró­cił się czas od­po­wie­dzi na re­kla­ma­cje.

Co­raz więk­sza część ko­mu­ni­ka­cji mię­dzy fir­mą a ubez­pie­czo­ny­mi od­by­wa się dro­gą elek­tro­nicz­ną. W Aego­nie jest to już 45 proc. kon­tak­tów, co po­zwa­la fir­mom za­osz­czę­dzić 30 – 70 proc. kosztów ponoszonych na tra­dy­cyj­nych wy­sył­kach.

Dzię­ki ko­mu­ni­ka­cji przez SMS i pocz­tę elek­tro­nicz­ną ubez­pie­czo­ny ma ła­twiej­szy do­stęp do in­for­ma­cji o sta­tu­sie zło­żo­nej dys­po­zy­cji. Pierw­sze mie­sią­ce dzia­ła­nia no­we­go sys­te­mu w Axa wska­zu­ją na ok. 30-proc. wzrost po­pu­lar­no­ści te­go spo­so­bu kon­tak­tu.

– W cią­gu dwóch naj­bliższych lat na­le­ży spo­dzie­wać się dal­szych ini­cja­tyw wy­mia­ny lub istot­ne­go od­świe­że­nia sys­te­mów ad­mi­ni­stro­wa­nia po­li­sa­mi – mó­wi „Rz" Adam Becht z Cap­ge­mi­ni.

Trans­for­ma­cja sys­te­mów zo­sta­ła uzna­na za prio­ry­tet przez 93 proc. eu­ro­pej­skich ubez­pie­czy­cie­li – wy­ni­ka z ra­por­tu. Fir­my zmniej­szą kosz­ty, a klient zy­ska wy­go­dę i szyb­szą ob­słu­gę ze stro­ny ubez­pie­czycie­la.

Sprawna likwidacja

Zdjęcie e-mailem zamiast oględzin

No­we sys­te­my prze­kła­da­ją się też na uspraw­nie­nie li­kwi­da­cji szkód. War­ta i Er­go He­stia za­miast oglę­dzin sa­mo­cho­du przez przed­sta­wi­cie­la fir­my su­ge­ru­ją prze­sy­ła­nie zdjęć dro­gą elek­tro­nicz­ną. – Tyl­ko w ta­kiej for­mie do­sta­je­my też do­ku­men­ty od warsz­ta­tów współ­pra­cu­ją­cych – mó­wi „Rz" Mar­cin Ja­wor­ski, rzecz­nik War­ty. Z ko­lei apli­ka­cja na smart­fo­ny War­ta Mo­bi­le po­zwa­la zgło­sić szko­dę od ra­zu z miej­sca wy­pad­ku i do­słać zdję­cia. Na ra­zie do­ty­czy to szkód ko­mu­ni­ka­cyj­nych, ale roz­wią­za­nie ma ob­jąć też ubez­pie­cze­nia miesz­ka­nio­we. – Przy­spie­szy to wy­pła­ty od­szko­do­wań – do­da­je Ja­wor­ski.

Ten­den­cja ta bę­dzie się na­si­lać. Jak wy­ni­ka ze świa­to­we­go ra­por­tu ubez­pie­cze­nio­we­go 2012 przy­go­to­wa­ne­go przez Cap­ge­mi­ni i Ef­ma, bran­ża ubez­pie­cze­nio­wa bę­dzie koncen­tro­wać się na sprawach we­wnętrz­nych poprzez re­dukcję kosz­tów oraz uspraw­nianie pro­ce­sów ad­mi­ni­stra­cji po­lis. To efekt m.in. spad­ku ren­tow­no­ści w wy­ni­ku kry­zy­su.

Pozostało 91% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy