Facebook: zmiana strategii wobec przejętych spółek

Kupno Instagrama może otworzyć nowy rozdział w polityce firmy

Publikacja: 13.04.2012 04:22

Aplikacja Instagram ma 30 milionów użytkowników, z których część boi się, że Facebook zrujnuje tę us

Aplikacja Instagram ma 30 milionów użytkowników, z których część boi się, że Facebook zrujnuje tę usługę

Foto: AFP

Strategia przejęć Facebooka długo polegała na kupowaniu start-upów, zamykaniu ich i przejmowaniu najbardziej utalentowanych pracowników. Tym razem jednak będzie inaczej.

Warta miliard dolarów akwizycja Instagramu stanowi duże wyzwanie dla społecznościowego giganta i jego młodego szefa Marka Zuckerberga, który podkreślał, że planuje zachować niezależność firmy oferującej usługę wymiany zdjęć za pomocą urządzeń mobilnych.

Facebook będzie się musiał zastanowić, jak wdrożyć Instagram w swoją sieć społecznościową, by wzmocnić pozycję na rynku telefonów komórkowych, nie psując jednocześnie prostoty aplikacji, która przyciągnęła ok. 35 mln użytkowników.

Cała operacja grozi również wystraszeniem użytkowników Instagramu, którzy obawiają się zasad polityki prywatności

Reklama
Reklama

Facebooka. Wielu użytkowników głośno wyrażało swoje obawy na Facebooku i Twitterze po ogłoszeniu transakcji.

Mieszane doświadczenia

Duże firmy technologiczne mają mieszane doświadczenia, jeżeli chodzi o takie przejęcia. Zakup przez eBaya serwisu usług płatniczych PayPal w 2002 r. opłacił się sowicie, a YouTube rozkwitnął po przejęciu przez Google'a.

Jest jednak wiele przykładów obiecujących firm internetowych, które straciły dynamikę po wejściu w struktury wielkiej korporacji. Wystarczy chociażby spojrzeć na przejęcie przez News Corp. portalu MySpace. News Corp. jest właścicielem „The Wall Street Journal".

Zuckerberg napisał w blogu, że jego firma „jest zdeterminowana, by budować i rozwijać Instagram niezależnie". Dodał, że grupa będzie współpracować z Instagramem i próbować inkorporować niektóre jego pomysły dla produktów Facebooka.

Błyskawiczna transakcja

Użytkownicy Instagramu są zaniepokojeni. „Dołączyłem do Instagramu, ponieważ pod wieloma względami jest on anty-Facebookiem", mówi Aninatou Sow, 27-letni analityk z Waszyngtonu. „Chcę tylko dokumentować swoje życie za pomocą zdjęć, a nie łączyć się z inną siecią społecznościową".

Transakcja z Instagramem została zawarta w rekordowym czasie. Pod koniec ubiegłego tygodnia Zuckerberg zadzwonił do prezesa Instagramu Kevina Systroma i umówił się z nim na weekend w swoim domu w Palo Alto. Spotkanie skończyło się porozumieniem zawartym w niedzielę w nocy, twierdzą ludzie znający sprawę.

Reklama
Reklama

Facebook ma 845 mln użytkowników; tylko połowa używa aplikacji mobilnych. Firma podała w dokumentach złożonych do amerykańskiego regulatora rynku finansowego SEC, że nie osiąga znaczących przychodów z aplikacji mobilnych i dopiero niedawno zaczęła stosować tam ograniczone formy reklamy. To może zwiększyć presję, by wyciągnąć jak najwięcej pieniędzy z Instagramu, czego obawiają się niektórzy użytkownicy.

„Proszę, nie pozwólcie, żeby Facebook was zrujnował – napisał Felipov Oaona na stronie Instagramu na Facebooku.

– Nie potrzebujemy nowych rozwiązań ani reklam".

Tempo zawarcia transakcji zaszokowało wielu menedżerów z branży venture capital, którzy właśnie zainwestowali 50 mld dol. w spółkę. Fundusze takie jak Sequoia, Thrive Capital i Greylock Partners chciały zbudować z Instagramu następnego Facebooka, twierdzi osoba znająca sprawę.

„To słodko-gorzkie uczucie – powiedziała wspomniana osoba. – Ale Kevin będzie nadal budował Instagram tak, jak sobie założył. Firma pozostanie całkowicie niezależna", dodała.

—Shayndi Raice, Spencer E. Ante, tłum. tk

Strategia przejęć Facebooka długo polegała na kupowaniu start-upów, zamykaniu ich i przejmowaniu najbardziej utalentowanych pracowników. Tym razem jednak będzie inaczej.

Warta miliard dolarów akwizycja Instagramu stanowi duże wyzwanie dla społecznościowego giganta i jego młodego szefa Marka Zuckerberga, który podkreślał, że planuje zachować niezależność firmy oferującej usługę wymiany zdjęć za pomocą urządzeń mobilnych.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Ekonomia
Polska już w 2026 r. będzie wydawać 5 proc. PKB na obronność
Ekonomia
Budżet nowej Wspólnoty
Ekonomia
Nowe czasy wymagają nowego podejścia
Ekonomia
Pacjenci w Polsce i Europie zyskali nowe wsparcie
Ekonomia
Sektor usług biznesowych pisze nową strategię wzrostu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama