Od drugiej połowy czerwca na jednej z najpopularniejszych, amerykańskich płatnych platform znanych Polonii – Dish TV - w ramach oferty Dish Polska TV – pojawił się też kanał Kino Polska International, nadający wyłącznie polskie kino – w tym dużo archiwalnych kultowych filmów i seriali. Jest tam nadawany m.in. obok stacji TVN (iTVN, TVN 24 i religia. tv) i Polsatu 2.
– Walczyliśmy o to, żeby być w największym pakiecie tego operatora razem z kanałami Polsatu i TVN, bo w latach 2005–2009 już tam nadawaliśmy, ale poza tą ofertą, i to było dla nas nieopłacalne. Wynegocjowaliśmy jednak obecność w największym pakiecie, poza tym Dish TV rozwija też ofertę telewizji działającej z wykorzystaniem łączy internetowych IPTV, w której także jesteśmy, myślimy też o stworzeniu w USA oferty wideo na żądanie (VoD) – mówi Bogusław Kisielewski, dyrektor generalny spółki Kino Polska TV.
USA: polskie stacje w wielu ofertach
Nadawanie za granicą to dla prywatnych polskich telewizji biznes jak każdy inny, bo za obecność w ofercie zachodnich operatorów, podobnie jak w Polsce, otrzymują tzw. opłaty od gniazdka (od użytkownika). – Stawka jest tam dużo wyższa niż w Polsce, ale widownia mniejsza, więc mamy z tego wpływy jak ze współpracy ze średnią siecią dystrybucyjną w Polsce – dodaje Kisielewski.
Nadawcy nie podają jednak dokładnie, do ilu Polaków ich stacje docierają za pośrednictwem Dish TV. Dish podaje, że ma ponad 14 mln abonentów całej swojej oferty satelitarnej, ale ilu korzysta z oferty polskich stacji – nie wiadomo. W polskim pakiece stacji oprócz Kina Polska, stacji TVN (iTVN, TVN 24 i religia. tv) i Polsatu 2 w ofercie pakietu jest też kanał Kino Polska Muzyka.
Jednym z większych operatorów amerykańskich z polską ofertą kanałów jest też w USA np. telewizja IPTV PolTV, gdzie – obok kanałów TVN – można oglądać TV Trwam, muzyczne kanały rebel.tv czy 4fun.tv oraz TV Silesia. – Kanał iTVN w USA dostępny jest nie tylko w DISH Network, ale też w ofercie platformy PolTV i sieciach kablowych RCN oraz Cablevision – mówi Marta Kubacka z działu marketingu i PR TVN.