– To eksperymentalna emisja z okazji 60-lecia Radia Kielce. Testy są prowadzone z nadajnika o małej mocy, więc sygnał jest odbierany w Kielcach i okolicach – mówi Waldemar Sromek, rzecznik Emitela. W ofercie są cztery ogólnopolskie kanały Polskiego Radia.

Na początku lipca tego roku Emitel zakończył testy cyfrowego radia naziemnego z nadajnika na Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie (trwały długo: od listopada 2009 r.), bo komercyjni nadawcy w ramach konsultacji zorganizowanych przez KRRiT uznali, że usługa im się nie opłaca i nie są zainteresowani wdrażaniem jej w komercyjnym kształcie.

W kontrze do nadawców prywatnych było Polskie Radio, które przed Euro 2012 chciało uruchomić nadawanie w czterech aglomeracjach: gdańskiej, poznańskiej, warszawskiej i wrocławskiej i potem kontynuować je po mistrzostwach. Nic takiego się jednak nie stało, bo spółce zabrakło pieniędzy. – Cały czas liczymy, że Polskie Radio powróci do tej idei. Szerzej mówiło o tym przed Euro, ale plany niestety nie wypaliły z przyczyn finansowych – mówi Sromek.

W rozmowie z rpkom.pl Jan Dworak, przewodniczący KRRiT, zapowiedział jednak, że rada może wspierać radio w tych planach, bo wpływy z abonamentu w tym roku wyniosą więcej niż prognozowano (500 mln zł zamiast 462 mln zł). - Będziemy namawiać radio do powrotu do tego pomysłu – mówił Dworak. Według niego cyfryzacja radia jest nieuchronna. -Ono jest wdrażane w różnych krajach Europy i także u nas wcześniej czy później będzie – uważa.

Mowa jest jednak o wielkich kwotach, na które nie każdą rozgłośnię będzie stać. Za komercyjne nadawanie jednego kanału radiowego w obecnym systemie analogowym nadawcy płacą Emitelowi ok. 10 mln zł rocznie.