Rozliczenia polisolokat

Getin Bank zaczął zawierać ugody z klientami. Jednak nie wszystkim zwraca całą kwotę

Aktualizacja: 17.09.2012 04:23 Publikacja: 17.09.2012 04:23

Rozliczenia polisolokat

Foto: Fotorzepa, Bartosz Sadowski BS Bartosz Sadowski

Po pojawieniu się licznych skarg klientów Getin Banku na strukturyzowane polisolokaty bank zaczął uwzględniać reklamacje i żądania zwrotu wpłaconych pieniędzy. Jednak klienci skarżą się, że bank stosuje różne zasady przy określaniu zwracanej kwoty.

Próby zawarcia ugody

– Niektórym zaproponowano zwrot 100 proc. środków, mnie tylko 90 proc., a są osoby, którym zaproponowano 80 proc. zainwestowanej sumy. Nie dostałem odpowiedzi od banku, dlaczego nierówno traktuje swoich klientów – mówi jeden z poszkodowanych .

Chodzi o skomplikowane, połączone z ubezpieczeniem długoletnie strukturyzowane produkty inwestycyjne oferowane pod różnymi nazwami (takie jak „Kwartalny Zysk" czy „Kwartalny Profit" przedstawiane jako bezpieczna lokata, z której się można wycofać już po sześciu miesiącach). Tymczasem takie wyjście oznacza utratę 30 proc. wartości inwestycji. Z relacji klientów wynika, że byli wprowadzani w błąd i nieinformowani o warunkach tego produktu przy podpisywaniu umowy. O problemach osób, które ulokowały swoje oszczędności w takich produktach, pisaliśmy na początku sierpnia w tekście „Duże straty na polisolokatach". Po naszej publikacji do „Rz" zgłosiło się kilkadziesiąt osób, którym wciśnięto taki produkt. Większość to osoby starsze.

Bank twierdzi, że skala problemu nie jest duża. – Reklamacje na produkty inwestycyjne dotyczą mniej niż 1 proc. ogółu tego typu produktów sprzedanych przez bank. Przedstawiciele banku spotykają się z klientami, którzy nie są zadowoleni z posiadanych produktów lub zgłaszają zastrzeżenia co do sposobu, w jaki zostały one przedstawione w procesie sprzedaży – mówi Wojciech Sury, rzecznik Getin Noble Banku. Dodaje, że reklamacje na produkty inwestycyjne w większości załatwiane są polubownie w trakcie bezpośrednich spotkań z klientami.

Nie uzyskaliśmy jednak od banku informacji, jakie zasady stosuje przy określaniu zwracanej kwoty. Z informacji klientów wynika, że w propozycjach ugody są klauzule poufności, pod karą umowną nawet ponad 100 tys. zł. Mamy też sygnały, że niektórzy klienci od kilku miesięcy czekają na odpowiedź na reklamację.

Bank poinformował również, że zgodnie z wprowadzonymi w ostatnich miesiącach rozwiązaniami każdy klient wybierający produkt strukturyzowany musi złożyć własnoręczne oświadczenie, w którym potwierdza, że decyduje się na wieloletni produkt inwestycyjny, który nie jest lokatą bankową, a wycofanie środków z części inwestycyjnej przed końcem okresu umownego wiąże się z poniesieniem kosztów.

Pozew zbiorowy

Część osób rozważa złożenie pozwu zbiorowego w tej sprawie. – Zgłaszają się do nas osoby, które nabyły produkty inwestycyjne Getin Noble Banku – przyznaje mecenas Iwo Gabrysiak z kancelarii Wierzbowski Eversheds. Zastrzega jednak, że na razie nie są prowadzone rozmowy w sprawie ewentualnego przygotowania pozwu. Dodaje, że z uwagi na to, iż są to produkty funkcjonujące pod różnymi nazwami, z nieco innymi warunkami i łączone z polisami różnych ubezpieczycieli, sformułowanie pozwu byłoby skomplikowane, choć jest możliwe. Ta sama kancelaria przygotowuje się do ewentualnego złożenia pozwu zbiorowego w sprawie złotówkowego kredytu hipotecznego „Tradycyjnego" oraz związanego z nim produktu pod nazwą „mini% II" oferowanego przez Getin Noble Bank. – W ocenie klientów nie byli oni prawidłowo informowani o warunkach kredytu z produktem „mini% II", który zakładał obniżone raty w pierwszych dwóch latach, podczas gdy niespłacony w tym czasie kapitał był doliczany po tym okresie do kapitału kredytu. W efekcie kwota zadłużenia wzrastała i po dwóch latach okazywała się wyższa niż kwota zaciągniętego kredytu – mówi mecenas Gabrysiak.

Sprawą polisolokat Getin Noble Banku zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz rzecznik ubezpieczonych.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

m.krzesniak@rp.pl

Po pojawieniu się licznych skarg klientów Getin Banku na strukturyzowane polisolokaty bank zaczął uwzględniać reklamacje i żądania zwrotu wpłaconych pieniędzy. Jednak klienci skarżą się, że bank stosuje różne zasady przy określaniu zwracanej kwoty.

Próby zawarcia ugody

Pozostało 93% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy