Jeden chętny na światłowód
Magdalena Wierzchowska
Małopolska Sieć Szerokopasmowa (MSS) miała być sztandarowym projektem unijnym — była jedną z pierwszych i najbardziej zaawansowanych inwestycji współfinansowanych przez samorządy i Unię Europejską. Samorządowcy stwierdzili, że sami nie dadzą rady i dlatego próbują sprzedać spółkę. Firma ma zbudować 3 tys. km światłowodów. Zainteresowany jest jeden. Ofertę złożyła Telekomunikacja Polska.
http://e.pb.pl/index.php?act=mprasa&sub=article&id=133271# (dostęp płatny)
Reklama na żądanie, wideo za darmo
Magdalena Wierzchowska
Coraz więcej Polaków ogląda materiały wideo i filmy w sieci — teraz to 46 proc. internautów, czyli o 6 pktproc. więcej niż w ubiegłym roku — wynika z badania GfK Polonia dla domu mediowego Atmedia. Transmisje internetowe chętniej oglądają młodsi użytkownicy z większych miast. VoD jest tak samo popularne jak komputerowe gry. Wśród zalet ankietowani wymieniają głównie swobodny dostęp do filmów — w dowolnym czasie i w dowolnym miejscu. Ale to nie znaczy, że się odwróciliśmy od telewizji — wciąż najbardziej interesują nas filmy i programy, które przegapiliśmy w trakcie tradycyjnej transmisji.
http://e.pb.pl/index.php?act=mprasa&sub=article&id=133269# (dostęp płatny)
E-sąd – przepis na przekręt
Agata Łukaszewicz
Elektroniczny sąd miał być batem na drobnych oszustów, a jest świetnie przez oszustów wykorzystywany. E-sąd, który jest sztandarowym pomysłem Ministerstwa Sprawiedliwości, coraz częściej jest narzędziem służącym nadużyciom. Potwierdzają to już nawet sędziowie.
http://archiwum.rp.pl/artykul/1165124_E-sad_%E2%80%93_przepis_na_przekret.html (dostęp płatny)
Filmy w sieci oglądamy, jeśli są za darmo
Aleksandra Stanisławska
Oglądanie wideo online – tak, ale nie za pieniądze. Polscy internauci są gotowi zaakceptować reklamy, byle tylko nie płacić za treści. Niemal połowa polskich użytkowników Internetu ogląda filmy online, ale większość z nich – 90 proc. – wybiera tylko darmowe pozycje. Na płacenie godzi się zaledwie co dziesiąty internauta, choć robi to z niechęcią. Ponad dwie trzecie tych płacących wolałoby oglądać reklamy niż wydawać pieniądze – wynika z najnowszego badania „Siła uVODzenia" przeprowadzonego przez firmę GfK na zlecenie Atmediów.
http://archiwum.rp.pl/artykul/1165142_Filmy_w_sieci_ogladamy_jesli_sa_za_darmo.html (dostęp płatny)
Unia pomoże serwisom z muzyką
Magdalena Lemańska
Jedna z dyrektyw ma ułatwić działalność takim firmom, jak: iTunes, Spotify czy Deezer. Specjaliści mają jednak wątpliwości, czy tak się stanie. Do końca września w Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji można składać uwagi do projektu nowej unijnej dyrektywy dotyczącej zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz udzielania licencji wieloterytorialnych.
http://archiwum.rp.pl/artykul/1165141_Unia_pomoze_serwisom_z_muzyka.html (dostęp płatny)