Postępowanie mające wyjaśnić, czy firmy naruszyły prawo ochrony konkurencji i konsumentów, prowadzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zostało ono wszczęte we wrześniu tego roku. Zarzuty, jakie tutaj się pojawiły, dotyczą m.in. zaniechania obowiązku doręczenia wzoru odstąpienia od umowy oraz żądania zwrotu ulgi od osoby rozwiązującej umowę przed rozpoczęciem świadczenia usługi. Co jest ich podstawą?
Kontrakt poza lokalem...
Zacznijmy od tego, że część umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych jest zawierana z konsumentami poza lokalem przedsiębiorstwa. Jest to zresztą powszechna praktyka i nieograniczona do firm z tej branży. W tym celu korzystają np. z pracowników, którzy odwiedzają potencjalnych klientów w ich domach lub miejscach ich pracy i prezentują szczegóły oferty. Po akceptacji tych warunków dają też konsumentowi do podpisania umowę. W ten sposób, z punktu widzenia tego ostatniego, może on podpisać kontrakt bez wychodzenia z domu. Firmom ułatwia to zdobywanie klientów, ale wiąże się także z dodatkowymi obowiązkami. I właśnie jednym z nich jest wymóg wręczenia wzoru formularza służącego do złożenia oświadczenia woli o odstąpieniu od umowy.
...i jego zerwanie
W sposób bezdyskusyjny wynika to z przepisów ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2000r nr 22, poz. 271 ze zm.).