Znakomity rok dla eksportu

Polska gospodarka poradziła sobie w czasie spowolnienia lepiej niż wielu innych krajów europejskich

Publikacja: 24.10.2012 01:31

>Pod względem wartości dominuje motoryzacja, największy wzrost był udziałam statków i łodzi

>Pod względem wartości dominuje motoryzacja, największy wzrost był udziałam statków i łodzi

Foto: Rzeczpospolita

Prawie 400 firm z naszej listy było w ubiegłym roku eksporterami. To nieznacznie więcej niż rok temu. Ich wszystkie przychody ze sprzedaży wyniosły 680 mld zł, a z wymiany handlowej z zagranicą szacujemy na ponad 265 mld zł. Dla pierwszych 80 firm eksport stanowił ponad 70 proc. wartości sprzedaży, a dla kolejnych 50 przedsiębiorstw nie mniej niż połowę.

Po raz kolejny wartość produktów sprzedanych przez nasze firmy za granicę wyraźnie wzrosła. Według GUS w 2011 r. polski eksport, liczony w złotych, zwiększył się o 16,1 proc., a wyrażony w euro – o 13,6 proc. Różnica wynika z wahań kursowych, których w ostatnich miesiącach nie brakowało.

Złoty był dość stabilny w pierwszej połowie ubiegłego roku, w drugiej znacząco osłabł. To okazało się dobre, tak jak kilka lat wcześniej, dla polskich eksporterów. Zyskali pomoc w sytuacji pogarszania się koniunktury na najważniejszych dla wymiany handlowej rynkach, z niemieckim na czele. Udało im się zachować pozycję na zagranicznych rynkach, a wiele firm szukało i znalazło nowe kierunki rozwoju. Gdyby nie osłabienie złotego względem euro, wyniki eksportu byłyby gorsze. Przeciętnie o ponad 22 proc. zmieniła się wartość przychodu ze sprzedaży ogółem firm eksporterów z naszej listy w porównaniu z 2010 rokiem.

Według badania Instytutu Ekonomicznego NBP średnioroczny kurs złotego wobec euro, przy jakim wciąż zachowana byłaby dodatnia rentowność eksportu, to ok. 3,75 zł, a przeciętnie wynosił 4,12 zł. A to oznacza, że nawet przy droższych surowcach i komponentach oraz imporcie firmy mogły poprawiać pozycję na rynkach światowych. Wiele z nich – także z naszej listy – szukało skutecznie w 2011 roku innych rynków zbytu niż do tej pory.

Robiły tak firmy z branży spożywczej, kosmetycznej, produkującej statki i łodzie oraz maszyny i urządzenia.

W Liście 2000 liderami zagranicznej wymiany są firmy z kilku branż: motoryzacyjnej i pracujących na potrzeby motoryzacji oraz powiązanej z nią chemicznej, maszyn i urządzeń (szczególnie RTV i AGD), elektronicznej, związanej ze sprzedażą rud i minerałów, meblarskiej oraz papierniczej.

Branżami z dominującym udziałem eksportu – przynajmniej na naszej Liście – są również producenci statków. W przypadku producentów metali eksport wynosi ok. 40 proc. produkcji, a w górnictwie – ponad 30 proc.

Najwięcej produkcji za granicę

Ponad 90 proc. swojej sprzedaży wysyłają za granicę firmy z przychodami ze sprzedaży ponad 3 mld zł na zewnętrznych rynkach: Volkswagen Poznań sp. z o.o., Poznań (ponad 9 mld zł), LG Electronics Mława sp. z o.o., Mława (4,27 mld zł), LG Electronics Wrocław sp. z o.o. z Konbierzyc (3,88 mld zł) czy powiązany z IKEA Swedwood Poland sp. z o.o z Goleniewa (3,61 mld zł).

Ale są też firmy mniejsze: Kimball Electronics Poland, firma produkcyjna należąca do Kimball Electronics Group, która zajmuje się produkcją wyrobów elektronicznych dla motoryzacji, przemysłu, czy z branży medycznej (wartość sprzedaży zagranicznej to 600 mln zł). Czy zajmujący się spedycją i transportem Adampol SA GK, Zaścianki z ok. 320 mln zł wartości sprzedaży za granicą.

Jest też specjalizujące się w produkcji świec gniewkowskie K.C.B. Interlight sp. z o.o. Jak podkreśla sama firma (jest spółką z kapitałem niemieckim), od powstania, czyli od 1989 roku, na eksport wysyła ponad 90 proc. produkcji.

Ale mamy też fabrykę Phoenix Contact Wielkopolska z Nowego Tomyśla, której przychody ze sprzedaży eksportowej stanowiły 100 proc. przychodów. To jedna z fabryk z grupy niemieckiej globalnej firmy Phoenix Contact. W Nowym Tomyślu produkowane są wyroby elektrotechniczne.

Największe przychody

Listę największych eksporterów otwiera PKN Orlen. Grupa z działalności eksportowej uzyskała w ubiegłym roku ponad 60 mld zł. I jest to niemal 57 proc. jej sprzedaży. To wynik między innymi handlu ze spółkami zależnymi: rafinerią w litewskich Możejkach, czeskim Unipetrolem i niemiecką siecią stacji benzynowych.

Na kolejnych miejscach są Fiat (ponad 13,3 mld zł wartości eksportu) i Volkswagen Poznań (9,6 mld zł). Nie ma KGHM, a zapewne holding byłby na drugim miejscu, gdyby podał dane.

Jest coś zresztą charakterystycznego dla nawet największych firm, że łatwiej podają wyniki finansowe ogółem niż dotyczące eksportu. Wśród firm z największymi wartościami eksportu przeważają motoryzacyjne i powiązane z nimi, elektroniczne, ale jest też farmacja – GlaxoSmithKline Pharmaceuticals SA GK z Poznania.

Z naszej Listy wynika, że dla 295 firm wartość eksportu wynosiła ponad 1 mld zł, ale tylko w przypadku trzech było to powyżej 9 mld zł.

Kłopoty z zagranicy

Chociaż rok był dobry dal eksporterów i w całej gospodarce uzyskali lepsze niż dwa lata temu wyniki finansowe oraz poprawili wskaźniki rentowności, to jednak z danych firm wynika, że część z nich napotkała problemy na zagranicznych rynkach.

Część nieznacznie lub poważniej zmieniała strukturę sprzedaży i zmniejszała udział sprzedaży zagranicznej. Dotyczy to ponad setki przedsiębiorstw z Listy 2000.

Stało się tak w przypadku firmy Saur Neptun Gdańsk SA, zajmującej się instalacjami wodno-kanalizacyjnymi, czy oławskiej produkującej na potrzeby motoryzacji Autoliv Poland sp. z o.o.

Mniejszy też udział sprzedaży zagranicznej miała w ubiegłym roku bydgoska PESA, producent tramwajów i pojazdów szynowych.

—Aleksandra Fandrejewska

MOTORYZACJA

W 2011 roku wartość eksportu polskiego sektora motoryzacyjnego, według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, osiągnęła rekordowy poziom 19,6 mld euro (według Ministerstwa Gospodarki było to 17,3 mld euro) – najwyższy od czasu wejścia Polski do UE. To o 10,8 proc. więcej niż w 2010 roku, kiedy firmy motoryzacyjne wyeksportowały towary za 17,7 mld euro. Mimo bardzo dobrych wyników branży motoryzacyjnej wartość jej eksportu rośnie nieco wolniej niż polski eksport ogółem. W 2011 roku produkty motoryzacyjne odpowiadały za 14,5 proc. całkowitej wartości polskiego eksportu towarowego, podczas gdy jeszcze w latach 2004-2009 udział ten przekraczał 16,0 proc. W ostatnich latach Polska była największym eksporterem produktów motoryzacyjnych wśród wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej. W 2011 roku straciła jednak tę pozycję na rzecz głównego konkurenta w tym obszarze – Czech. Na wartość polskiego eksportu motoryzacyjnego składały się w największej części (31,6 proc.) samochody osobowe, których sprzedaż zagraniczna w 2011 roku sięgnęła 6,8 mld euro. Była to suma bardzo zbliżona do wartości eksportu w poprzednim roku (6,6 mld euro). Drugim filarem są części i akcesoria. W 2011 roku odpowiadały za 32,6 proc. eksportu branży, a ich sprzedaż za granicę warta była 6,4 mld euro. Wysoką wartość w ubiegłym roku miał eksport części karoserii, układów kierowniczych, hamulców, skrzyń biegów oraz poduszek powietrznych. Polska jest drugim co do wielkości eksporterem części i akcesoriów motoryzacyjnych w regionie. Znaczącym eksporterem w branży są także fabryki autobusów. W 2011 roku – według danych firmy analitycznej JMK – wysłały za granicę 3674 autobusy. To o ponad 8 proc. więcej niż rok wcześniej.    —adw

Prawie 400 firm z naszej listy było w ubiegłym roku eksporterami. To nieznacznie więcej niż rok temu. Ich wszystkie przychody ze sprzedaży wyniosły 680 mld zł, a z wymiany handlowej z zagranicą szacujemy na ponad 265 mld zł. Dla pierwszych 80 firm eksport stanowił ponad 70 proc. wartości sprzedaży, a dla kolejnych 50 przedsiębiorstw nie mniej niż połowę.

Po raz kolejny wartość produktów sprzedanych przez nasze firmy za granicę wyraźnie wzrosła. Według GUS w 2011 r. polski eksport, liczony w złotych, zwiększył się o 16,1 proc., a wyrażony w euro – o 13,6 proc. Różnica wynika z wahań kursowych, których w ostatnich miesiącach nie brakowało.

Pozostało 90% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy