Ponad 20 firm oraz instytucji związanych z rynkiem telekomunikacyjnym podpisało Memorandum w sprawie współpracy na rzecz podnoszenia jakości usług. Do inicjatywy zaprosił operatorów Urząd Komunikacji Elektronicznej, a jej celem jest wypracowanie wspólnie standardów, które zapewnią klientom telekomów przejrzyste informacje o jakości i dostępności świadczonych usług telekomunikacyjnych.

- Rynek jest już na tyle dojrzały, że konkuruje się coraz częściej jakością usług, a nie tylko ceną. Dlatego podpisanie tego Memorandum jest tak istotne – podkreśla Magdalena Gaj, prezes UKE. Przypomniała jednak też, że zgodnie z nowym prawem telekomunikacyjnym regulator ma czuwać nad jakością usług świadczonych przez operatorów i ma prawo narzucić im metodę ich pomiaru, jeśli istnieją wątpliwości do jakości świadczonych przez nich usług.  –  Liczę, że m.in. dzięki  Memorandum nie będzie potrzeby do sięgania po takie radykalne środki – mówi Magdalena Gaj.

Memorandum ma charakter otwarty i inni operatorzy mogą do niego w każdej chwili przystąpić. W gronie sygnatariuszy już są Orange Polska, Netia, Polska Telefonia Cyfrowa, Polkomtel, P4, UPC czy Inea.

- Przystąpiliśmy do Memorandum, bo lepiej jest mieć wpływ na regulacje, niż ich nie mieć i być regulowanym odgórnie – mówi Mirosław Godlewski, prezes Netii.

W ciągu dwóch tygodni powstanie zespół roboczy złożony z przedstawicieli sygnatariuszy Memorandum, którego zadaniem będzie m.in. wytypowanie listy wskaźników jakości usług oraz uzgodnionych wspólnie metodyk ich pomiaru i obliczania. Wstępnie proponowane wskaźniki to np. czas oczekiwania na przyłączenie do sieci telekomunikacyjnej, stopa błędów transmisji danych czy prędkość transmisji danych w obu kierunkach.